Wehkamp en websupermarkt Picnic starten samenwerking
In het Nederlandse Amersfoort is een proefproject gestart waarbij klanten van de online supermarkt Picnic hun Wehkamp-retouren kunnen meegeven aan de bezorger van hun boodschappen. De zogenaamde ‘runners’ van Picnic leveren met elektrische wagentjes de boodschappen bij de klant thuis af en nemen de retour van Wehkamp mee naar een hub in de stad. Daar haalt Wehkamp vervolgens in één keer de pakjes af.
Wehkamp is continu op zoek naar nieuwe manieren van duurzamere distributie. Zo startte het in 2017 al een samenwerking met Fietskoeriers.nl. Door samen te werken met Picnic wil Wehkamp de klant de keuze bieden om op één moment bestellingen van verschillende aanbieders in ontvangst te nemen. De samenwerking is niet alleen gunstiger voor de klant, maar moet ook zorgen voor minder drukte in de stad, minder vervoersbewegingen en dus minder CO2-uitstoot.
Ook Picnic gaf bij de oprichting in 2015 al aan dat het meer wilde zijn dan alleen een bezorgdienst van boodschappen. Het bedrijf wil een logistieke dienstverlener worden die het leven van zijn klanten makkelijker maakt, zonder dat ze daar extra voor moeten betalen. Het terugdringen van het aantal bezorgbusjes is bovendien goed voor het milieu.
De samenwerking tussen Picnic en Wehkamp is de eerste in zijn soort: meerdere complexe logistieke stromen en ICT-systemen zijn op elkaar aangesloten. De proef begint met retouren, maar beide partijen hebben de ambitie om de samenwerking uit te breiden met de bezorging van Wehkamp-bestellingen.