Webshops hebben nood aan flexibele bezorgopties
De grootste logistieke uitdaging voor webshops in de Benelux bestaat erin flexibele bezorgopties aan te bieden. Dat concludeert een
onderzoek van SendCloud (all-in-one verzendtool voor webshops) bij 1172 webshopeigenaars.
Grote spelers in de markt, zoals Coolblue en Bol.com, bieden een ruime keuze aan bezorgmogelijkheden. Zo zijn afhaalpunt- en tijdvaklevering twee voorbeelden van het groeiende aantal opties waaruit de consument tegenwoordig bij het online winkelen kan kiezen. Uit het onderzoek blijkt dat ook minder grote webshops daarin willen meegaan.
Het aanbieden van afhaalpunten in de checkout biedt voor zowel vervoerders als consumenten een voordeel. Vervoerders kunnen in één keer meerdere pakketten afleveren en consumenten kunnen het pakket op de gewenste tijd en locatie afhalen. Dat verkleint het aantal mislukte afleverpogingen. Voor 55% van de webshops vormt dat dan ook een gewenste bezorgoptie.
Na het aanbieden van afhaalpunten staat tijdvaklevering op de tweede plek. 44% van de bevraagde webshops heeft die optie op de wensenlijst staan. Met 41% volgt de optie om meerdere vervoerders te combineren. Daardoor kunnen flexibele bezorgopties worden gegarandeerd aangezien voor ieder product de meest geschikte vervoerder kan worden gekozen.
Tot slot geeft een kwart van de online retailers aan zondaglevering en ‘same day delivery’ van belang te vinden voor een volledige checkout.
Afbeelding: ©SendCloud