“We zijn nog maar nauwelijks begonnen met automatiseren”

Door Jan Heijblom, senior sales executive Benelux Exotec

Verwacht wordt dat de markt voor magazijnautomatisering tussen nu en 2027 jaarlijks met circa vijftien procent blijft groeien. Volgens Jan Heijblom, sinds vorige zomer aan de slag bij Exotec als senior sales executive voor de Benelux, komt die groei niet zomaar uit de lucht vallen. Met meer dan twintig jaar ervaring in verschillende internationale sales- en managementfuncties binnen de robotica-, supply chain- en warehousemanagementsector, deelt Jan Heijblom zijn inzichten in de trends die de groei van magazijnautomatisering in 2024 zullen beïnvloeden.

Een onmiskenbare factor in de toekomst van magazijnautomatisering, of de toekomst in het algemeen, is AI. Momenteel wordt AI sporadisch gebruikt om patronen te herkennen en processen te optimaliseren, maar dat is al even bezig. Het komende jaar zal het gebruik van AI in de sector aanzienlijk toenemen, gezien de sterk data driven aard van logistiek en magazijnbeheer.

Hetzelfde geldt voor cybersecurity. Tegenwoordig is men zich in de sector heel goed bewust van de gevaren die ontstaan door allerlei systemen via openbare netwerken met elkaar te verbinden. Bedrijven implementeren uitgebreide beveiligingsmaatregelen en vermijden het delen van gevoelige gegevens. Dat verklaart deels onze keuze om de software die onze Skypod-robots aanstuurt on-site te installeren en bijvoorbeeld niet in de cloud te hosten, al spelen hierbij ook performance-overwegingen.

Standaardoplossingen tegen een scherpe prijs

De opkomst van wereldwijd opererende aanbieders, met name uit Azië, brengt standaardoplossingen tegen scherpe prijzen met zich mee. Lokale fabrikanten moeten zich onderscheiden door iets unieks aan te bieden. Een trend waarop lokale spelers kunnen inspelen is dat bedrijven steeds meer opzoek zijn naar een partner die met één geïntegreerde oplossing de hele end-to-end-flow voor zijn rekening kan nemen.

Magazijnen automatiseren blijft een voortdurende evolutie. Naast orderpicking en sorteren worden steeds meer processen geautomatiseerd, zoals palletbewegingen, inpakken, retourafhandeling, enzovoort. Ook intralogistieke processen worden steeds vaker geautomatiseerd, wat aanzienlijke uitdagingen met zich meebrengt. Als je het zo bekijkt, zijn we nog maar nauwelijks begonnen met magazijnautomatisering.

Enorme toename van spoedorders

De enorme groei van e-commerce is de meest bepalende factor voor de ontwikkeling van magazijnautomatisering. De verwachting naar snelle leveringen oefent druk uit op de supply chain. Deze druk verhoogt tijdens feestdagen. ‘Seizoenrobots’ die je kan huren en nadien terugstuurt vormen de oplossing tijdens piekperiodes. Schaalbaarheid wordt belangrijk in 2024, aangezien magazijnbeheerders flexibiliteit zoeken zonder direct voor volle capaciteit te investeren.

De hoogte in

De behoefte aan snelheid heeft niet alleen invloed op de mate van automatisering, maar ook op hoe je gaat automatiseren. In onze Skypod Systemen zijn alle bins direct benaderbaar, wat veel sneller gaat dan gestapelde bins. Efficiënt ruimtegebruik is een lokale prioriteit, waardoor hoogbouw – en de hoogte in die gebouwen goed benutten - heel belangrijk is geworden. Nieuwbouwprojecten die hier niet adequaat op inspelen, zullen moeite ervaren met het verkrijgen van vergunningen. Magazijnbeheerders willen zo hoog mogelijk opslaan, zodat elke kubieke meter rendeert. Roboticaoplossingen zullen dus ook steeds grotere hoogtes moeten aankunnen. The sky is hier letterlijk the limit!

Recente nieuwsberichten

DataMondial lanceert AI-gedreven dienst voor verwerking van zeevrachttarieven

DataMondial, gespecialiseerd in remote backoffice support en data- en documentverwerking, heeft een AI-robotiseringssysteem gelanceerd voor de verwerking van zeevrachttarieven. De nieuwe dienst is ontworpen om logistiek dienstverleners sneller, efficiënter en nauwkeuriger hun zeevrachttarieven te laten beheren en offertes uit te brengen.

Bart Verdonck nieuwe sales manager voor België bij Hardis Group

Hardis Group, leverancier van logistieke software, heeft Bart Verdonck benoemd tot sales manager voor de Belgische markt. Hij brengt een combinatie van praktijkervaring en IT-kennis mee, die hij opdeed als leidinggevende in logistieke operaties en in uiteenlopende sales- en consultancyfuncties.

Descartes neemt 3GTMS over

Descartes Systems Group, actief in het samenbrengen van logistiek-intensieve bedrijven in handel, heeft 3GTMS (3G) overgenomen, een leverancier van oplossingen voor transportbeheer met hoofdkantoor in Columbus, Ohio.

Van Moer Logistics en WorldEx sluiten partnership voor Azië en Europa

De Belgische logistiek dienstverlener Van Moer Logistics gaat een strategisch partnership aan met de wereldwijde logistieke specialist WorldEx. De samenwerking markeert de eerste internationale onderneming van Van Moer, die zijn operationele sites in Antwerpen, Gent, Brussel en Grobbendonk rechtstreeks verbindt met de activa van WorldEx in China, Vietnam en Duitsland.

Vanmarcke bouwt ‘Highfrost’ diepvriesmagazijn

Het Belgische familiebedrijf Vanmarcke bedient sinds 1986 klanten uit de voedingsindustrie en retailsector met flexibele oplossingen voor koel-, diepvries- en droge opslag van levensmiddelen. Op zijn site in Gullegem – bij Kortrijk – gaat het bedrijf een volledig nieuw diepvriesmagazijn bouwen, goed voor een investering van ruim 50 miljoen euro.

Het nieuwe magazijn, dat de naam Highfrost meekrijgt, komt er op een terrein van 2,3 hectare. Het bestaat uit een hoogbouw (85m lengte, 80m breedte en 45m hoogte), een voorbouw (100m lengte en 30m breedte), kantoren en een parkeerterrein. Het nieuwe vriesmagazijn zal de opslagcapaciteit aanzienlijk uitbreiden en jobs creëren voor 30 à 40 extra medewerkers.

Bol bespaart elke drie dagen ‘een voetbalveld aan karton’

Online retailer Bol bouwt zijn bestaande inpakmachines voor bestellingen van één artikel – de zogenoemde mono-inpakmachines – om, waardoor ze veel minder karton en lijm verbruiken. Door een aanpassing in het ontwerp van de doos worden overlappende kartondelen weggelaten. Dankzij de verbeterde techniek wordt 27% minder karton en 60% minder lijm gebruikt. Bovendien wordt 28% CO2-uitstoot per pakket bespaard. Ongeveer een kwart van alle pakketten die dagelijks in het Bol fulfilment center (BFC) in Waalwijk worden verwerkt, worden door mono-inpakmachines ingepakt. De rest van het verpakkingsproces verloopt via geautomatiseerde multi-inpakmachines (voor bestellingen met meerdere artikelen) en middels handmatige verpakking. Bol past de nieuwe ombouwtechnologie toe in samenwerking met fabrikant CMC.

Jungheinrich richt dochteronderneming Uplift Ventures op

Jungheinrich, leverancier van intralogistieke oplossingen, heeft Uplift Ventures opgericht. De missie van de nieuwe dochteronderneming bestaat erin innovatieve groeibedrijven op te bouwen en te investeren in aantrekkelijke start-ups. Jungheinrich ontwikkelt daarmee naar eigen zeggen doelgericht bedrijfsactiviteiten met een hoog groeipotentieel buiten zijn kerntaken. Daarmee wil het bedrijf nieuwe markten en klantengroepen ontsluiten en de digitale transformatie in de logistiek bevorderen.

Jongere generaties gebruiken AI bij het shoppen

Consumenten zijn meer dan ooit klaar om AI toe te laten in hun winkelervaring. Vooral jongere doelgroepen staan open voor geautomatiseerde beslissingen door AI. Dat blijkt uit het zesde Connected Shoppers Report van CRM vendor Salesforce. De verwachtingen van de consument liggen in lijn met de ambities van de retailers. Driekwart is van plan het komende jaar meer te investeren in AI-technologie, vooral met het oog op klantenservice.

Millesima en nShift klinken op Europese ontwikkeling

Millesima, een internationale handelaar in fijne en zeldzame wijnen, wil zijn Europese ontwikkeling versnellen en zijn transportnetwerk in Europa in 2025 versterken. Om die strategie te ondersteunen, heeft de wijnhandelaar het nShift-platform voor bezorgbeheer en -ervaring geïmplementeerd.

Mobiele app van Carrier Transicold biedt realtime zichtbaarheid in koudeketen

Carrier Transicold heeft een mobiele applicatieversie van zijn digitale oplossing Lynx Fleet gelanceerd. De oplossing biedt vlootbeheerders, operators en chauffeurs onderweg realtime inzicht in alle compatibele systemen van Carrier Transicold. De smartphone-app is gratis voor alle Lynx Fleet-gebruikers in Europa en is ontworpen om de operationele efficiëntie van klanten te verbeteren, de kosten te verlagen en de integriteit van de koudeketen te garanderen. Carrier Transicold is onderdeel van Carrier Global Corporation, een toonaangevende speler in intelligente klimaat- en energieoplossingen.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.