WDP lanceert WDP Energy

Ontwikkelaar en investeerder in logistiek vastgoed WDP heeft binnen zijn groeiplan 2022-25 de ambitie geformuleerd om zijn ‘Energy as a Business’-activiteiten verder op te schalen en uit te bouwen als een aparte business line. “De EU Green Deal verwacht een decarbonisatie van transport en overschakeling naar e-mobility, om zo te komen tot een volledig duurzame supply chain. Gelet op de huidige geopolitieke spanningen en de daaruit ontstane energiecrisis, is de energietransitie bovendien in een stroomversnelling terechtgekomen”, klinkt het. WDP’s Energy as a business-strategie – met name de track WDP Energy binnen het WDP Climate Action Plan – wil een antwoord bieden op de versnelde, evoluerende behoeften van de klant inzake energie, om zo via een verhoogde groene energieproductie en technologie zijn sites meer zelfvoorzienend te maken en te decarboniseren.

WDP kondigt de installatie van een Green Mobility Hub aan op een van zijn bestaande sites, alsmede een significante uitbreiding van zijn zonnepanelenpark, samen goed voor een investering van ruim 40 miljoen euro. Deze en alle toekomstige projecten in energie en duurzaamheid, worden in-house gestuurd door het WDP Energy & Sustainability team dat verder wordt uitgebouwd en dat business development, innovatie en operationele execution power zal verenigen.

Bestaande site in Zellik wordt green mobility hub

De site te Zellik die wordt gehuurd door VPD, wordt omgetuned tot een Green Mobility Hub. Logistiek dienstverlener VPD verzorgt vanuit deze site immers de last-mile activiteiten voor verschillende non-food retailers die verwachten dat de dienstverlening in hun supply chain op een CO2-neutrale manier verloopt.
 
WDP zegt overtuigd te zijn van de cruciale rol die een warehouse site kan spelen in de decarbonisatie van de supply chain van zijn klant. Deze Green Mobility Hub moet dan ook zorgen voor de energieproductie en de infrastructuur die nodig zijn voor de decarbonisatie van het transport en de activiteiten on-site door de klant. Concreet zal de site worden uitgerust met een PV-installatie op het dak van het volledige gebouw die zal worden gecombineerd met een batterij en elektrische laadpalen voor personenwagens, bestelwagens en vrachtwagens, en dit zowel voor het in- als outbound goederenverkeer.
 
Bijkomend wordt het energieverbruik van de bestaande kantoren gedecarboniseerd door de installatie van een warmtepomp ter vervanging van verwarming op gas. Dit project zal volgens WDP bovendien niet enkel de eigen klant duurzaam ondersteunen, maar ook de bredere community: dankzij de inrichting van publieke laadpunten voor andere – externe – (vracht)wagens, zal ook worden ingespeeld op de gebruikers van de industriezone rondom. Het project zal worden gerealiseerd door WDP in nauwe samenwerking met VPD.
 
Gedreven door de EU Green Deal en de disruptie in de energiemarkt, gaan alle actoren binnen de volledige supply chain op zoek naar nieuwe oplossingen. De uitdagingen en opportuniteiten die deze uitdagende omgeving met zich meebrengt, zullen leiden tot een versnelde energietransitie waarin WDP naar eigen zeggen een voortrekkersrol wil spelen. De onderneming noemt dit project alvast een duidelijk voorbeeld daarvan. “De geüpgradede warehouse site zal bijdragen aan de sustainable targets van onze klant en diens (eind)klant”, klinkt het. WDP beschouwt deze site als een pilootproject waarbij in eerste fase wordt gefocust op een duurzame stadslogistiek. De verdere uitrol ervan kan een antwoord bieden op de uitdagingen waarmee alle klanten binnen zijn portefeuille worden geconfronteerd – niet enkel voor distributie op korte afstand, maar ook voor het langeafstandsvervoer.

Nieuwe business line

Deze Green Mobility Hub is alvast een van de realisaties die moeten bijdragen aan de ‘Energy as a Business’-strategie en de doelstellingen die WDP in zijn Climate Action Plan bekend heeft gemaakt. Door de projecten vanuit een bedrijfsrelevante context te benaderen, is het ook de bedoeling dat deze activiteit wordt uitgebouwd als een echte business line en zal bijdragen tot het groeiplan 2022-25.

Deze activiteit wordt sinds begin 2022 gedreven door het WDP Energy & Sustainability team onder leiding van Elke Van Den Broucke. Dat team houdt zich fulltime bezig met de uitrol van de ‘energy as a business’-strategie en de uitdagingen op het vlak van duurzaamheid en decarbonisatie.

Verhoogde productie van zonne-energie

Het opschalen van de capaciteit aan hernieuwbare energie via de installatie van zonnepanelen, vormt een van de drivers binnen het Climate Action Plan. “Lokale energieopwekking via zonnepanelen creëert een solide basis voor de verdere uitrol van duurzame maatregelen op de warehouse site van de toekomst”, aldus WDP. “Door de capaciteit van onze daken maximaal te benutten door de productie van hernieuwbare energie, wordt bijgedragen aan de decarbonisatie van de volledige warehouse site en het energieverbruik van de klant (scope 3 downstream) en komt WDP tegemoet aan de klimaatambities van de EU.”

WDP ambieert een vermogen aan energie via zonnepanelen van 250MWp tegen 2025. In de loop van 2022 kon al worden gestart met de voorbereiding en installatie van ongeveer 55MWp, wat de groene energieproductie in de loop van 2023 naar een totale capaciteit van zo’n 150MWp moet brengen – een toename met 60% ten opzichte van het begin van het jaar. Een dergelijke capaciteit zou representatief zijn voor het jaarlijkse energieverbruik van gemiddeld 40.000 gezinnen.

Grootste zonnedak op WDPort of Ghent

Bijna de helft van het huidige geplande vermogen aan zonne-energie zal worden
opgewerkt op één site, namelijk op het dak van het in aanbouw zijnde multimodale logistieke park WDPort of Ghent bij North Sea Port in de Gentse haven. Die site zal worden voorzien van een rooftop zonnepanelenpark met een oppervlakte van niet minder dan 150.000m², goed voor een vermogen van 25MWp aan opgewekte groene energie.
 
WDP wil zijn productiecapaciteit in PV-installaties gevoelig opschroeven, aangezien dat volgens de onderneming de hoeksteen vormt voor de verdere uitbouw van de track WDP Energy binnen het klimaatplan. “Immers, vanuit een verhoogde lokale productie aan groene energie, kunnen we verdere investeringen op onze sites realiseren zoals smart grids, batterijen en laadinfrastructuur voor elektrische voertuigen om zo de energieconsumptie en -productie te matchen en te optimaliseren”, klinkt het. Op die manier wil WDP anticiperen op een verdere elektrificatie van de warehouses door een verhoogd aandeel aan automatisering, equipment (zoals koeling en industriële toepassingen) en de switch naar elektrisch transport (zowel voor personen-, bestel- als vrachtwagens). Ook zal in de toekomst verder worden onderzocht hoe de infrastructuur en de activiteiten op WDP-sites zoveel mogelijk autonoom of met zo weinig mogelijk belasting voor het net kunnen verlopen.
Foto: WDP

Recente nieuwsberichten

Exotec breidt aanbod magazijnrobots uit met drie modulaire innovaties

Exotec, wereldwijd leverancier van magazijnrobots, breidt zijn productportfolio uit met drie nieuwe oplossingen: een modulair conveyorsysteem (Skypath), een verbeterde pickingrobot (Skypicker) en nieuwe eigen magazijnsoftware (Deepsky). De drie nieuwkomers integreren stuk voor stuk met het Skypod Systeem van de robotleverancier en kaderen in Exotecs visie om volledig geautomatiseerde magazijnen te creëren, waarbij mensen slimmer in plaats van harder kunnen werken.

PostNL bouwt hoogtechnologisch sorteer- en distributiecentrum in Evergem

PostNL kondigt de bouw aan van een tweede hoogtechnologisch pakkettensorteer- en distributiecentrum in België. Met de bouw van dat nieuwe, duurzame pand in Evergem (bij Gent) investeert PostNL verder in e-commerce in ons land en bestendigt het naar eigen zeggen zijn positie als kwalitatieve e-commerce partner.

VDL Enabling Technologies Group moderniseert ERP met Infor

Het Nederlandse VDL Enabling Technologies Group (ETG) staat onder meer in voor de productie van modules van microchipmachines voor klanten in de semiconductor-industrie. Om zijn Baan ERP-oplossing te moderniseren, gaat het hightechbedrijf uit Eindhoven de Infor CloudSuite Industrial Enterprise inzetten.

Nieuwe aanstellingen bij Prologis

Op 1 januari 2023 benoemde Prologis Björn Thiemann als senior vice president, regional head Northern Europe. In zijn nieuwe functie leidt hij alle operaties en ontwikkelingsactiviteiten in Noord-Europa, die Duitsland, België, Nederland en de Scandinavische landen omvatten.

Sector Transport/Logistiek blijft voorzichtig aanwerven

Ondanks de ongunstige economische context zijn de Belgische werkgevers van plan in de loop van het eerste kwartaal van 2023 personeel te blijven aanwerven. Dat blijkt uit de nieuwste ManpowerGroup Barometer voor de Tewerkstellingsvooruitzichten.

Dachser neemt Müller Fresh Food Logistics over

Logistiek dienstverlener Dachser neemt de Nederlandse Transportgroep A. Müller B.V. over. Müller is actief in de markt onder de naam Müller Fresh Food Logistics. In 2021 genereerden de 770 food logistieke medewerkers van het bedrijf zo’n 90 miljoen euro aan inkomsten, waarmee het een van de toonaangevende aanbieders van food logistiek in Nederland is.

Maak dit jaar werk van voorraadtraining

(Advertorial) Een efficiënt voorraadbeheer leidt tot 30% kostenbesparing, zonder in te boeten op klantenservice. Dé vraag die zich stelt: heb je een optimale voorraad? Beantwoord je deze vraag puur op buikgevoel met ‘ja’, weet dan dat er meer nodig is om hier juist op te antwoorden.

Carrefour België test thuisbezorging door autonome AI-robots

Voor het eerst in Europa test Carrefour België de thuisbezorging van boodschappen door een honderd procent autonome robot die uitgerust is met artificiële intelligentie (AI). Om deze dienst in Europa te ontwikkelen, werkt Carrefour België samen met de Turkse ontwikkelaar Delivers.AI .

Zuivelproducent Amalthea verbetert processen met AI-oplossing van Infor

Amalthea, een Nederlandse leverancier van geitenkaas en biologische koeienkaas, gebruikt voortaan Infor Coleman AI, de geïntegreerde artificiële intelligentie-oplossing van Infor, om de kwaliteit en opbrengst van de kaas te verbeteren, klanten te binden en duurzaamheid te bevorderen.

DB Schenker dan toch in de etalage

Eerder dit jaar werd al gemeld dat Deutsche Bahn zijn logistieke dochter DB Schenker wel eens van de hand zou kunnen doen. Het ziet er nu naar uit dat de Duitse nationale spoormaatschappij die stap concretiseert en een volledige verkoop van DB Schenker overweegt.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.