WDP lanceert WDP Energy

Ontwikkelaar en investeerder in logistiek vastgoed WDP heeft binnen zijn groeiplan 2022-25 de ambitie geformuleerd om zijn ‘Energy as a Business’-activiteiten verder op te schalen en uit te bouwen als een aparte business line. “De EU Green Deal verwacht een decarbonisatie van transport en overschakeling naar e-mobility, om zo te komen tot een volledig duurzame supply chain. Gelet op de huidige geopolitieke spanningen en de daaruit ontstane energiecrisis, is de energietransitie bovendien in een stroomversnelling terechtgekomen”, klinkt het. WDP’s Energy as a business-strategie – met name de track WDP Energy binnen het WDP Climate Action Plan – wil een antwoord bieden op de versnelde, evoluerende behoeften van de klant inzake energie, om zo via een verhoogde groene energieproductie en technologie zijn sites meer zelfvoorzienend te maken en te decarboniseren.

WDP kondigt de installatie van een Green Mobility Hub aan op een van zijn bestaande sites, alsmede een significante uitbreiding van zijn zonnepanelenpark, samen goed voor een investering van ruim 40 miljoen euro. Deze en alle toekomstige projecten in energie en duurzaamheid, worden in-house gestuurd door het WDP Energy & Sustainability team dat verder wordt uitgebouwd en dat business development, innovatie en operationele execution power zal verenigen.

Bestaande site in Zellik wordt green mobility hub

De site te Zellik die wordt gehuurd door VPD, wordt omgetuned tot een Green Mobility Hub. Logistiek dienstverlener VPD verzorgt vanuit deze site immers de last-mile activiteiten voor verschillende non-food retailers die verwachten dat de dienstverlening in hun supply chain op een CO2-neutrale manier verloopt.
 
WDP zegt overtuigd te zijn van de cruciale rol die een warehouse site kan spelen in de decarbonisatie van de supply chain van zijn klant. Deze Green Mobility Hub moet dan ook zorgen voor de energieproductie en de infrastructuur die nodig zijn voor de decarbonisatie van het transport en de activiteiten on-site door de klant. Concreet zal de site worden uitgerust met een PV-installatie op het dak van het volledige gebouw die zal worden gecombineerd met een batterij en elektrische laadpalen voor personenwagens, bestelwagens en vrachtwagens, en dit zowel voor het in- als outbound goederenverkeer.
 
Bijkomend wordt het energieverbruik van de bestaande kantoren gedecarboniseerd door de installatie van een warmtepomp ter vervanging van verwarming op gas. Dit project zal volgens WDP bovendien niet enkel de eigen klant duurzaam ondersteunen, maar ook de bredere community: dankzij de inrichting van publieke laadpunten voor andere – externe – (vracht)wagens, zal ook worden ingespeeld op de gebruikers van de industriezone rondom. Het project zal worden gerealiseerd door WDP in nauwe samenwerking met VPD.
 
Gedreven door de EU Green Deal en de disruptie in de energiemarkt, gaan alle actoren binnen de volledige supply chain op zoek naar nieuwe oplossingen. De uitdagingen en opportuniteiten die deze uitdagende omgeving met zich meebrengt, zullen leiden tot een versnelde energietransitie waarin WDP naar eigen zeggen een voortrekkersrol wil spelen. De onderneming noemt dit project alvast een duidelijk voorbeeld daarvan. “De geüpgradede warehouse site zal bijdragen aan de sustainable targets van onze klant en diens (eind)klant”, klinkt het. WDP beschouwt deze site als een pilootproject waarbij in eerste fase wordt gefocust op een duurzame stadslogistiek. De verdere uitrol ervan kan een antwoord bieden op de uitdagingen waarmee alle klanten binnen zijn portefeuille worden geconfronteerd – niet enkel voor distributie op korte afstand, maar ook voor het langeafstandsvervoer.

Nieuwe business line

Deze Green Mobility Hub is alvast een van de realisaties die moeten bijdragen aan de ‘Energy as a Business’-strategie en de doelstellingen die WDP in zijn Climate Action Plan bekend heeft gemaakt. Door de projecten vanuit een bedrijfsrelevante context te benaderen, is het ook de bedoeling dat deze activiteit wordt uitgebouwd als een echte business line en zal bijdragen tot het groeiplan 2022-25.

Deze activiteit wordt sinds begin 2022 gedreven door het WDP Energy & Sustainability team onder leiding van Elke Van Den Broucke. Dat team houdt zich fulltime bezig met de uitrol van de ‘energy as a business’-strategie en de uitdagingen op het vlak van duurzaamheid en decarbonisatie.

Verhoogde productie van zonne-energie

Het opschalen van de capaciteit aan hernieuwbare energie via de installatie van zonnepanelen, vormt een van de drivers binnen het Climate Action Plan. “Lokale energieopwekking via zonnepanelen creëert een solide basis voor de verdere uitrol van duurzame maatregelen op de warehouse site van de toekomst”, aldus WDP. “Door de capaciteit van onze daken maximaal te benutten door de productie van hernieuwbare energie, wordt bijgedragen aan de decarbonisatie van de volledige warehouse site en het energieverbruik van de klant (scope 3 downstream) en komt WDP tegemoet aan de klimaatambities van de EU.”

WDP ambieert een vermogen aan energie via zonnepanelen van 250MWp tegen 2025. In de loop van 2022 kon al worden gestart met de voorbereiding en installatie van ongeveer 55MWp, wat de groene energieproductie in de loop van 2023 naar een totale capaciteit van zo’n 150MWp moet brengen – een toename met 60% ten opzichte van het begin van het jaar. Een dergelijke capaciteit zou representatief zijn voor het jaarlijkse energieverbruik van gemiddeld 40.000 gezinnen.

Grootste zonnedak op WDPort of Ghent

Bijna de helft van het huidige geplande vermogen aan zonne-energie zal worden
opgewerkt op één site, namelijk op het dak van het in aanbouw zijnde multimodale logistieke park WDPort of Ghent bij North Sea Port in de Gentse haven. Die site zal worden voorzien van een rooftop zonnepanelenpark met een oppervlakte van niet minder dan 150.000m², goed voor een vermogen van 25MWp aan opgewekte groene energie.
 
WDP wil zijn productiecapaciteit in PV-installaties gevoelig opschroeven, aangezien dat volgens de onderneming de hoeksteen vormt voor de verdere uitbouw van de track WDP Energy binnen het klimaatplan. “Immers, vanuit een verhoogde lokale productie aan groene energie, kunnen we verdere investeringen op onze sites realiseren zoals smart grids, batterijen en laadinfrastructuur voor elektrische voertuigen om zo de energieconsumptie en -productie te matchen en te optimaliseren”, klinkt het. Op die manier wil WDP anticiperen op een verdere elektrificatie van de warehouses door een verhoogd aandeel aan automatisering, equipment (zoals koeling en industriële toepassingen) en de switch naar elektrisch transport (zowel voor personen-, bestel- als vrachtwagens). Ook zal in de toekomst verder worden onderzocht hoe de infrastructuur en de activiteiten op WDP-sites zoveel mogelijk autonoom of met zo weinig mogelijk belasting voor het net kunnen verlopen.
Foto: WDP

Recente nieuwsberichten

Zetes verwerft 50% in AMR-bedrijf Robotize

Robotize, opgericht in 2016 in Lyngby (Denemarken), wordt intussen in diverse sectoren als partner betrokken, waaronder voedingsmiddelen en dranken, zware machines en reinigingsapparatuur. De AMR’s van Robotize zijn ontworpen voor geautomatiseerde materiaaltransporten in productie- en logistieke omgevingen. De oplossingen zijn schaalbaar en gebruikersvriendelijk, wat ze volgens Zetes de perfecte aanvulling maakt op diens Collaborative Supply Chain-suite.

De teams van Zetes en Robotize zullen oplossingen ontwikkelen die geavanceerde toepassingen voor mobiliteit, veiligheid en supply chain executie combineren, zo luidt het. Dat moet zorgen voor meer efficiëntie en productiviteit in logistieke operaties, terwijl het de algehele inzet van medewerkers verbetert en de groeiende uitdagingen zoals personeelstekort aanpakt.

Dachser optimaliseert zijn rolcontainer voor winkelleveringen

Dachser Fashion Logistics ontwikkelde een speciale rolcontainer voor hangende en gevouwen kledingstukken. De Retail Box (voorheen Roll&GOH) moet ervoor zorgen dat kleding zonder kreuken of vouwen naar de winkels wordt gebracht. De container kan samen met andere goederen op pallets makkelijk in de laadruimte van de vrachtwagen worden vervoerd en kan door de chauffeur gemakkelijk naar de winkel worden gerold. De logistiek dienstverlener lanceerde deze container ongeveer vijf jaar geleden al, maar heeft hem nu verder geoptimaliseerd. Bij de verbeteringen heeft Dachser ook rekening gehouden met het gebruik van de box in andere sectoren waarbij de te bevoorraden winkels zich vaak in stadscentra bevinden, bijvoorbeeld de cosmetica-industrie en, in toenemende mate, de elektronicasector. Er zijn geen plannen om de box te gebruiken voor het verzenden van levensmiddelen.

IFS Ultimo versnelt probleemoplossing en verkort reparatietijd met AI-integratie

IFS Ultimo, leverancier van EAM-software (enterprise asset management), heeft AI-functionaliteit geïntegreerd in zijn volgende generatie EAM-platform. De bedoeling is probleemoplossing te verbeteren en bedrijven in staat te stellen de gemiddelde reparatietijd (MTTR) van hun assets te verkorten. Door gebruik te maken van AI zullen EAM-toolsets intuïtiever, toegankelijker en voorspellender worden, wat moet leiden tot hogere efficiëntie in asset management praktijken.

STEF Nederland beantwoordt groeiende marktvraag met uitbreiding warehouse

STEF Nederland breidt zijn warehouse in Zeewolde uit, goed voor een investering van 5 miljoen euro. De logistiek dienstverlener is begonnen met de bouw van een extra deel van 7.000m² dat medio 2025 klaar zal zijn. Daardoor wordt het totale oppervlak van het logistieke centrum meer dan 62.000m². Met de uitbreiding wil STEF inspelen op de groeiende vraag naar opslagruimte voor levensmiddelen die op kamertemperatuur moeten worden bewaard. Er komen 12.000 extra palletplaatsen bij.

Yusen Logistics rust Brits DC uit met Manhattan Active Warehouse Management

Logistiek dienstverlener Yusen Logistics, onderdeel van de Japanse Nippon Yusen Kabushiki Kaisha-group (NYK), gaat in zijn nieuwe distributiecentrum in Northampton het warehouse management system Manhattan Active Warehouse Management implementeren. De nieuwe vestiging in het Verenigd Koninkrijk gaat naar verwachting in januari 2026 open.

Exotec behaalt ISO-certificering voor cyberbeveiliging

Exotec, wereldwijde leverancier van magazijnrobotica, heeft de internationale beveiligingsstandaard ISO 27001:2002 certificering behaald. De wereldwijde standaard definieert de vereisten waaraan beheersystemen voor informatiebeveiliging moeten voldoen en biedt richtlijnen voor het opzetten, implementeren, onderhouden en voortdurend verbeteren van systemen om informatiebeveiliging te beheren.

Eutraco neemt intrek in verdeelcentrum van Decathlon in Willebroek

Logistiek dienstverlener Eutraco neemt in Willebroek bijna 60.000m² aan nieuwe opslagruimte in gebruik. Het gaat om het verdeelcentrum van Decathlon aan de Schoondonkweg, dat de sportwinkelketen tegen eind 2024 grotendeels verlaat. De locatie bestaat uit 41.000m² aan opslagruimte en 18.000m² mezzanine. “Na enkele kleine aanpassingen aan de inrichting van het gebouw zullen we rond de jaarwisseling klaar zijn om er onze logistieke activiteiten in onder te brengen. Dat gaat over ontvangst van goederen, opslag, distributie en verzending voor onze klanten in tal van sectoren”, aldus Serge Gregoir, CEO van Eutraco (foto).

VIL maakt duurzaamheidsrapporteringen eenvoudig met BI-tools

VIL (Vlaanderen, Innovatie en Logistiek) heeft recent de resultaten van het BILOG-project voorgesteld. “Bedrijven met logistieke operaties zitten op een goudmijn aan operationele data die ze halen uit boordcomputers, IoT-systemen en managementsoftware voor transport en warehousing. Alleen benutten ze die data vaak onvoldoende”, zo blijkt. VIL roept ondernemingen dan ook op die data slim in te zetten met business intelligence (BI) tools en zo klaar te zijn voor de verplichte CO2-rapporteringen volgens de Europese CSRD-wetgeving. Uit het project blijkt ook dat de sleutel tot succes niet alleen ligt in de technologie, maar vooral in de juiste aanpak, betrokkenheid van gebruikers en de kwaliteit van de data.

Jungheinrich stelt ETV serie 2i reachtrucks voor

De nieuwe lithium-ion heftruck van Jungheinrich is ontwikkeld voor lichte tot middelzware toepassingen en voor klanten die hun truck ongeveer vijf bedrijfsuren per dag of minder nodig hebben. De modellen ETV 214i en ETV 216i bieden draagvermogens van respectievelijk 1.400kg en 1.600kg tot een maximale hefhoogte van 10.700mm. De ETV serie 2i is volgens de leverancier bewust ontworpen met het oog op kosten- en energie-efficiëntie. Voor zijn nieuwste generatie reachtrucks ontwikkelde Jungheinrich een compleet nieuw aandrijfsysteem met een nieuwe rijmotor, transmissie en aandrijfwiel en een nieuwe generatie zelf ontworpen omvormers.

Descartes neemt Sellercloud over

Descartes Systems Group, aanbieder van softwareoplossingen voor de supply chain en logistiek, heeft Sellercloud overgenomen, een leverancier van omnichannel e-commerce-oplossingen met hoofdkantoor in New Jersey, VS.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.