WDP lanceert WDP Energy

Ontwikkelaar en investeerder in logistiek vastgoed WDP heeft binnen zijn groeiplan 2022-25 de ambitie geformuleerd om zijn ‘Energy as a Business’-activiteiten verder op te schalen en uit te bouwen als een aparte business line. “De EU Green Deal verwacht een decarbonisatie van transport en overschakeling naar e-mobility, om zo te komen tot een volledig duurzame supply chain. Gelet op de huidige geopolitieke spanningen en de daaruit ontstane energiecrisis, is de energietransitie bovendien in een stroomversnelling terechtgekomen”, klinkt het. WDP’s Energy as a business-strategie – met name de track WDP Energy binnen het WDP Climate Action Plan – wil een antwoord bieden op de versnelde, evoluerende behoeften van de klant inzake energie, om zo via een verhoogde groene energieproductie en technologie zijn sites meer zelfvoorzienend te maken en te decarboniseren.

WDP kondigt de installatie van een Green Mobility Hub aan op een van zijn bestaande sites, alsmede een significante uitbreiding van zijn zonnepanelenpark, samen goed voor een investering van ruim 40 miljoen euro. Deze en alle toekomstige projecten in energie en duurzaamheid, worden in-house gestuurd door het WDP Energy & Sustainability team dat verder wordt uitgebouwd en dat business development, innovatie en operationele execution power zal verenigen.

Bestaande site in Zellik wordt green mobility hub

De site te Zellik die wordt gehuurd door VPD, wordt omgetuned tot een Green Mobility Hub. Logistiek dienstverlener VPD verzorgt vanuit deze site immers de last-mile activiteiten voor verschillende non-food retailers die verwachten dat de dienstverlening in hun supply chain op een CO2-neutrale manier verloopt.
 
WDP zegt overtuigd te zijn van de cruciale rol die een warehouse site kan spelen in de decarbonisatie van de supply chain van zijn klant. Deze Green Mobility Hub moet dan ook zorgen voor de energieproductie en de infrastructuur die nodig zijn voor de decarbonisatie van het transport en de activiteiten on-site door de klant. Concreet zal de site worden uitgerust met een PV-installatie op het dak van het volledige gebouw die zal worden gecombineerd met een batterij en elektrische laadpalen voor personenwagens, bestelwagens en vrachtwagens, en dit zowel voor het in- als outbound goederenverkeer.
 
Bijkomend wordt het energieverbruik van de bestaande kantoren gedecarboniseerd door de installatie van een warmtepomp ter vervanging van verwarming op gas. Dit project zal volgens WDP bovendien niet enkel de eigen klant duurzaam ondersteunen, maar ook de bredere community: dankzij de inrichting van publieke laadpunten voor andere – externe – (vracht)wagens, zal ook worden ingespeeld op de gebruikers van de industriezone rondom. Het project zal worden gerealiseerd door WDP in nauwe samenwerking met VPD.
 
Gedreven door de EU Green Deal en de disruptie in de energiemarkt, gaan alle actoren binnen de volledige supply chain op zoek naar nieuwe oplossingen. De uitdagingen en opportuniteiten die deze uitdagende omgeving met zich meebrengt, zullen leiden tot een versnelde energietransitie waarin WDP naar eigen zeggen een voortrekkersrol wil spelen. De onderneming noemt dit project alvast een duidelijk voorbeeld daarvan. “De geüpgradede warehouse site zal bijdragen aan de sustainable targets van onze klant en diens (eind)klant”, klinkt het. WDP beschouwt deze site als een pilootproject waarbij in eerste fase wordt gefocust op een duurzame stadslogistiek. De verdere uitrol ervan kan een antwoord bieden op de uitdagingen waarmee alle klanten binnen zijn portefeuille worden geconfronteerd – niet enkel voor distributie op korte afstand, maar ook voor het langeafstandsvervoer.

Nieuwe business line

Deze Green Mobility Hub is alvast een van de realisaties die moeten bijdragen aan de ‘Energy as a Business’-strategie en de doelstellingen die WDP in zijn Climate Action Plan bekend heeft gemaakt. Door de projecten vanuit een bedrijfsrelevante context te benaderen, is het ook de bedoeling dat deze activiteit wordt uitgebouwd als een echte business line en zal bijdragen tot het groeiplan 2022-25.

Deze activiteit wordt sinds begin 2022 gedreven door het WDP Energy & Sustainability team onder leiding van Elke Van Den Broucke. Dat team houdt zich fulltime bezig met de uitrol van de ‘energy as a business’-strategie en de uitdagingen op het vlak van duurzaamheid en decarbonisatie.

Verhoogde productie van zonne-energie

Het opschalen van de capaciteit aan hernieuwbare energie via de installatie van zonnepanelen, vormt een van de drivers binnen het Climate Action Plan. “Lokale energieopwekking via zonnepanelen creëert een solide basis voor de verdere uitrol van duurzame maatregelen op de warehouse site van de toekomst”, aldus WDP. “Door de capaciteit van onze daken maximaal te benutten door de productie van hernieuwbare energie, wordt bijgedragen aan de decarbonisatie van de volledige warehouse site en het energieverbruik van de klant (scope 3 downstream) en komt WDP tegemoet aan de klimaatambities van de EU.”

WDP ambieert een vermogen aan energie via zonnepanelen van 250MWp tegen 2025. In de loop van 2022 kon al worden gestart met de voorbereiding en installatie van ongeveer 55MWp, wat de groene energieproductie in de loop van 2023 naar een totale capaciteit van zo’n 150MWp moet brengen – een toename met 60% ten opzichte van het begin van het jaar. Een dergelijke capaciteit zou representatief zijn voor het jaarlijkse energieverbruik van gemiddeld 40.000 gezinnen.

Grootste zonnedak op WDPort of Ghent

Bijna de helft van het huidige geplande vermogen aan zonne-energie zal worden
opgewerkt op één site, namelijk op het dak van het in aanbouw zijnde multimodale logistieke park WDPort of Ghent bij North Sea Port in de Gentse haven. Die site zal worden voorzien van een rooftop zonnepanelenpark met een oppervlakte van niet minder dan 150.000m², goed voor een vermogen van 25MWp aan opgewekte groene energie.
 
WDP wil zijn productiecapaciteit in PV-installaties gevoelig opschroeven, aangezien dat volgens de onderneming de hoeksteen vormt voor de verdere uitbouw van de track WDP Energy binnen het klimaatplan. “Immers, vanuit een verhoogde lokale productie aan groene energie, kunnen we verdere investeringen op onze sites realiseren zoals smart grids, batterijen en laadinfrastructuur voor elektrische voertuigen om zo de energieconsumptie en -productie te matchen en te optimaliseren”, klinkt het. Op die manier wil WDP anticiperen op een verdere elektrificatie van de warehouses door een verhoogd aandeel aan automatisering, equipment (zoals koeling en industriële toepassingen) en de switch naar elektrisch transport (zowel voor personen-, bestel- als vrachtwagens). Ook zal in de toekomst verder worden onderzocht hoe de infrastructuur en de activiteiten op WDP-sites zoveel mogelijk autonoom of met zo weinig mogelijk belasting voor het net kunnen verlopen.
Foto: WDP

Recente nieuwsberichten

Ravas stelt handpallettruck en mobiele weegtechnologie voor

Ravas, aanbieder van mobiele weegoplossingen, lanceert twee nieuwe producten die het logistieke proces moeten helpen optimaliseren: de handpallettruck Ravas iPT Essential en de Weigh in Motion technologie.

TD Synnex Datech brengt digital twin oplossingen van Unity naar Europa

Datech, de design software business van TD Synnex, en Unity, een platform van tools voor bouwers van o.a. realtime games en apps, hebben een partnership gesloten. Concreet zal Datech naast zijn bestaande Unity-aanbod in Azië Pacific en Japan voortaan ook Unity Pro en Unity Industry aanbieden in Noord-Amerika en Europa.

Takeda verbetert wereldwijde bevoorrading dankzij nieuw magazijn in België

Biofarmaceutisch bedrijf Takeda, met hoofdkantoor in Japan, doet onderzoek naar en levert behandelingen voor o.a. gastro-intestinale en ontstekingsziekten, zeldzame ziekten, plasma-afgeleide therapieën, oncologie, neurowetenschappen en vaccins. In zijn vestiging in Lessines (Henegouwen) telt de onderneming meer dan 1.200 medewerkers die zich toeleggen op het tijdig aanleveren van hoogwaardige producten aan meer dan 250.000 patiënten per jaar in 80 landen en regio’s. Om patiënten wereldwijd beter van dienst te kunnen zijn, opende Takeda in Lessines één centraal logistiek gebouw voor zijn bevoorradingsactiviteiten.

Motorservice schakelt Kardex Mlog in voor magazijnoptimalisering

MS Motorservice International GmbH, de wereldwijde aftermarket-partner van Rheinmetall uit het Zuid-Duitse Neuenstadt, heeft Kardex Mlog als algemeen aannemer de opdracht gegeven voor de bouw van een geautomatiseerd hoogbouwmagazijn met 4 gangen voor de opslag van 16.288 europallets. De nieuwbouw wordt met automatische transportsystemen aangesloten op de verzend- en ontvangstzones, het bestaande smallegangenmagazijn en een picking- en controleplek. Bijzonder aan het project is dat de pallets via een brug over de straat van het bestaande pand naar het nieuwe magazijn moeten worden getransporteerd. Doel van het project als geheel is de doorlopende automatisering van de complete materiaalstroom in drie magazijnzones. Daarnaast gaat Kardex Mlog in een aparte projectfase het bestaande smallegangenmagazijn moderniseren (retrofit).

MG Real Estate legt zonnedak van 40 voetbalvelden groot

Projectontwikkelaar MG Real Estate is gestart met de bouw van MG Big Bear, een nieuw magazijncomplex in het Kluizendok op de grens van Gent en Evergem. Opvallend is dat het hele dak vol komt te liggen met zonnepanelen: een oppervlakte van 200.000m² (40 voetbalvelden) met niet minder dan 50.000 zonnepanelen. Daarmee is het volgens de ontwikkelaar een van de grootste zonnedaken van Europa. Het zonneveld is goed voor een vermogen van 30MWp. De installatie zal evenveel stroom opwekken als het verbruik van 7.000 gezinnen. De opgewekte energie wordt in de eerste plaats gebruikt om het gebouw van elektriciteit en verwarming te voorzien, de resterende zonne-energie zal aan een grootverbruiker elders in Vlaanderen worden geleverd.

Nieuwe FluX 45 van Hubtex verplaatst zowel pallets als lange goederen

Met de FluX 45 introduceert Hubtex zijn nieuwe elektrische meerwegheftruck met contragewicht in het hefcapaciteitsbereik tot 4,5 ton.

De compacte 2-in-1 heftruck is als meerwegzijlader vooral geschikt wanneer de klant overwegend gepalletiseerde ladingen, maar geregeld ook lange lasten zijdelings moet verplaatsen. Typische toepassingsgebieden zijn bouwmarkten of productiebedrijven in de installatie- en machinebouw. “Voornamelijk worden daar conventionele heftrucks ingezet, die gepalletiseerde lasten optimaal kunnen verplaatsen en door hun goede rondomzicht en de rij-eigenschappen bij heftruckchauffeurs erg geliefd zijn. Als het daarentegen transport van lange lasten betreft, wordt het voor conventionele heftrucks problematisch”, klinkt het bij Hubtex. “Ze hebben brede gangen nodig en er ontstaat een verhoogd risico op ongevallen omdat het laadvlak van de lange goederen op de heftruck vaak te klein is of de lange goederen over hindernissen moeten worden getild.”

Containerterminal DP World voert spreidingstoeslag in tijdens piekuren

Om de beschikbare containercapaciteit in de haven optimaal te benutten, voert terminaluitbater DP World vanaf 20 mei 2024 een spreidingstoeslag in die vrachtwagenbezoeken tijdens de piekuren moet ontmoedigen. De maatregel moet voor een betere doorstroom op de terminal en minder files in en rond het Antwerpse havengebied zorgen.

Onderzoek van Getac en IDC toont aan dat robuuste apparaten het concurrentievermogen vergroten

Getac, producent van robuuste technologie, kondigt de bevindingen aan uit ‘Redefining Total Cost of Ownership: Rugged Technologies to Empower Industrial Operations’, de InfoBrief van IDC (International Data Corporation) die in samenwerking met Getac werd geproduceerd. De resultaten van het onderzoek tonen aan dat robuuste apparaten het concurrentievermogen binnen industriële organisaties vergroten door activiteiten te stroomlijnen.

Alimerka verbetert efficiëntie en duurzaamheid supply chain met Cimcorp

Alimerka, een supermarktketen in Noord-Spanje die duurzaamheid hoog in het vaandel heeft staan, wou zijn logistieke operaties – voornamelijk in zijn fruitmagazijn – verbeteren. Om het gebruik van verpakkingsmateriaal te verminderen en de distributie efficiënter te maken, nam de retailer Cimcorp in de arm. De systeemintegrator integreerde er zijn geautomatiseerde oplossingen. Die aanpak is niet alleen goed voor het milieu doordat er minder afval wordt geproduceerd, maar optimaliseert ook de supply chain, waardoor deze flexibeler en efficiënter wordt.

Fleet managers moeten voorbereid zijn op einde van dieselmotor

In januari 2024 bereikte het Europees Parlement overeenstemming over nieuwe regels voor de CO2-uitstoot van zware bedrijfsvoertuigen. Die komen erop neer dat elektrische en waterstofmotoren tegen 2040 de dieselmotor in vrachtwagens en bussen vervangen. “Het is dan ook aan wagenparkbeheerders tijdig een elektrificatiestrategie uit te werken”, klinkt het gezamenlijk bij Webfleet en Eaton, twee bedrijven die ondersteuning bieden om op een gestructureerde manier over te schakelen van ICE-voertuigen naar EV’s.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.