Waveless picking zorgt voor een gestroomlijnde operatie
De moderne professional in supply chain en logistiek worstelt met een van de meest uitdagende omgevingen ooit, zeker als het gaat om retailcommerce en consumptie. Retailers moeten optimaal functionerende omnichanneldistributiecentra (DC's) hebben om klanten 24 uur per dag op hun wenken te kunnen bedienen. Met die last op hun schouders moeten DC-managers focussen op het stroomlijnen van processen, de productiviteit boosten en orderfulfilment versnellen. Daarbij kan een nieuwe benadering om orders af te handelen ze helpen.
De strategische rol die e-commercekanalen en -orders spelen, heeft voor DC's echt alles radicaal veranderd. In plaats van grote batches naar de DC's van retailers en/of winkels te verzenden, moeten DC's tegenwoordig ook rechtstreeks naar klanten verzenden. Het geeft ze een directe band met shoppers - elke order een gezicht. Door orders in één keer goed en op tijd te leveren, betekent een grotere kans dat klanten terugkomen. Een klant kan daarentegen misschien wel voor altijd verloren zijn als niet aan zijn verwachtingen wordt voldaan. Hoewel DC's van oudsher niet als factor van belang werden gezien voor klantenbehoud, spelen ze daarin tegenwoordig wel degelijk een belangrijke rol.
Daarom is snelle en efficiënte orderfulfilment een topprioriteit in het omnichannelretaillandschap. Consumenten hebben verwachtingen, verzenders doen beloften, transporteurs leveren de goederen af en marktvernieuwers zijn hard bezig met het ontwikkelen en inzetten van nieuwe oplossingen. Snelheid is van vitaal belang, alleen mag dat nooit ten koste gaan van nauwkeurigheid. De supply chain-operatie moet daarom op maximale efficiëntie en rendabiliteit zijn ingericht. Er vinden transformaties plaats in distributiecentra, omdat ze moeten kunnen blijven concurreren. Daardoor ontstaan nieuwe vereisten, nieuwe workflows, nieuwe oplossingen en nieuwe kansen.
Belangrijke componenten in het DC
Voor DC-managers zijn er vier 'natuurlijke resources' die constant gemonitord moeten worden: arbeid, apparatuur, orders en voorraad. Te veel of te weinig van een van deze afzonderlijke resources betekent dat het DC een probleem heeft. Voor arbeid en apparatuur geldt dat automatisering en mensenwerk in evenwicht moeten zijn om zeker te zijn dat alles soepel verloopt zonder dure onderbezetting. Het is van buitengewoon belang om de voorraad- en orderniveaus in balans te houden. Er moet aan de vraag kunnen worden voldaan zonder dat er sprake is van fnuikende overschotten of tekorten. Om ongunstige uitkomsten te voorkomen en voor een goede balans te zorgen, moeten DC-managers en supply chain-teams gebruik maken van specifieke tools, in het bijzonder specifiek voor de branche gebouwde softwaresystemen, waaronder een enterprise resource planning (ERP) systeem om orders vast te leggen en orders over te dragen, een warehouse control system (WCS)om geautomatische apparatuur te bedienen en een warehouse management system (WMS) om onderling samenhangende voorraden, orders en arbeid te orkestreren. Om als DC goed en efficiënt te werken en in balans te zijn, moeten deze systemen harmonieus samenwerken. Wanneer de systemen en natuurlijke resources niet goed op elkaar zijn afgestemd, kan dit uitmonden in dure tegenvallers, waaronder hogere cyclustijden, voorraadtekorten en orders die de deur niet uit kunnen. Het maakt in feite niet uit hoe het evenwicht verstoord raakt, het resultaat blijft hetzelfde: geldverspilling of ontevreden klanten, en soms allebei.
Een nieuwe benadering
Efficiënte fulfilmentprocedures zijn van groot belang bij het aanpakken van uitdagingen die gepaard gaan met e-commerce orders. In de oude vertrouwde benadering van orderfulfilment in DC's, de zogenaamde wave-procedure, worden orders in grote hoeveelheden verwerkt. Als een batch van orders bijna gereed is, wordt de volgende batch gestart. Deze benadering staat bekend als 'pushmodel' wat zoveel betekent dat orders het DC in worden 'gepusht' om te worden afgehandeld. Wave- of batchafhandeling levert voor andere kanalen bepaalde efficiëntie op, het kan echter dalen en pieken creëren wanneer je de inzet van personeel en geautomatiseerde apparatuur in een e-commerce operatie bekijkt. Onderbenutte middelen verlagen de overall fulfilmentcapaciteit, en dat kun je in een e-commerce distributiecentrum waar orders de hele dag door, elke dag en week in week uit in- en uitgaan, niet hebben. Klanten plaatsen steeds vaker orders via gestroomlijnde apps op mobiele apparaten en ze verwachten dat ze hun order snel krijgen. Met andere woorden, realtime orderfulfilment en snelheid zijn belangrijker dan ooit tevoren.
Orderstreaming
Afhandelen van enorme aantallen relatief kleine orders met maar een paar artikelen per order, vraagt om een andere fulfilmentbenadering. Orderstreaming is een vorm van waveless picken. Het is een nieuwe kijk op de logica van orderfulfilment en biedt een flexibeler methode waarin e-commerce centraal staat. In plaats van orders samenvoegen (batches) en ze in waves afgeven naar het DC voor afhandeling, bekijkt orderstreaming continu de orderpool en geeft aan hoe deze orders optimaal door de vereiste DC-workflows kunnen stromen. Anders dan bij het wave-pushmodel bedient orderstreaming zich van een 'pullmodel'. Bij dit model worden nieuwe orders de workflow binnengehaald zodra de capaciteit aangeeft dat dit kan. Daardoor wordt er sneller actie ondernomen. Orders worden niet vastgehouden tot de volgende batch, een order wordt het proces binnengehaald zodra er ruimte is om het af te handelen. Deze benadering van e-commerce orders fulfillen, zorgt ervoor dat arbeid en beschikbaarheid van apparatuur realtime op elkaar worden afgestemd en dat optimaliseert efficiëntie in het DC zodat resources overall beter in balans zijn. Bovendien betekent het dynamisch verzamelen en toewijzen van taken als er ruimte is in plaats van wachten tot de volgende batch aan de beurt is, dat fulfilmentbeslissingen later en specifieker kunnen worden genomen. In plaats van een orderbatch in de wacht zetten als andere orders met voorrang moeten worden afgehandeld, kunnen orders in realtime op een individueler niveau worden verwerkt. Uiteindelijk kunnen beslissingen op de meest recente en beste data worden gebaseerd.
Constante toevoer
E-commerce heeft de retailwereld op een aantal manieren op zijn kop gezet. Winkels, technologie, personeel en processen zijn in ontwikkeling om de nieuwe retailwereld te kunnen geven wat het nodig heeft. En dat is voor DC's niet anders. Orderstreaming maakt het DC's mogelijk om de constante toevoer van kleine orders efficiënt te verwerken die karakteristiek zijn voor e-commerce shopping. Het zorgt voor een snelle fulfilment en een positieve ervaring voor de consument. E-commerce shoppen zal alleen maar toenemen en complexer worden in de komende jaren. Merken die er klaar voor zijn en bereid zijn om hun fulfilmentprocessen aan te passen om het juiste evenwicht te vinden tussen arbeid, apparatuur, orders en voorraden zullen het goed doen en de concurrentie een stap voor zijn.