Wat betekent 5G voor de logistiek?

Telecommunicatiebedrijven over de hele wereld investeren momenteel miljarden euro’s in de modernisering van hun netwerkinfrastructuur om 5G-diensten aan te kunnen bieden aan consumenten en bedrijven. Met lage latentietijden en een bandbreedte tot 10 gigabit per seconde creëert 5G de basis om ongeveer een miljoen apparaten per vierkante kilometer aan te kunnen sluiten. In Nederland wordt 5G gezien als dé basis voor een smart city, smart industry en smart logistics. Daarnaast is 5G de basisvoorwaarde voor autonoom rijden en network slicing, waarbij elk netwerk opgedeeld kan worden in virtuele netwerken.

Op het gebied van logistiek en supply chain mogen de verwachtingen van 5G echter niet worden overschat. Een onderzoek van Gartner gaat ervan uit dat telecombedrijven hun infrastructuur pas tussen 2025 en 2030 volledig op 5G zullen overschakelen. Bovendien maken de meeste systemen in de logistiek nog steeds niet ten volle gebruik van de voordelen van de tien jaar geleden ingevoerde LTE-standaard. Voor de logistieke sector wordt dan ook verwacht dat deze trend van langzame implementatie zich voortzet en dat de 5G-veranderingen dan ook geleidelijk zullen verlopen.
Maar wat betekent de intrede van 5G concreet voor de logistieke sector? David Landau, chief product officer bij BluJay, geeft tips over hoe bedrijven zich het beste kunnen voorbereiden op de 5G-introductie en legt uit welke mogelijkheden de nieuwe technologie voor logistieke dienstverleners biedt.
Volgens hem zorgt het langzame tempo van de integratie van 5G niet voor gemiste kansen, maar geeft het logistieke managers en bedrijven net de kans om zich optimaal voor te bereiden op technologische veranderingen. Om goed voorbereid te zijn op de toekomst mét 5G moeten supply chain-professionals namelijk eerst de balans opmaken van hun bestaande werkprocessen en de gebruikte technologieën in hun bedrijf. Dat betekent o.a. dat ze digitalisering bevorderen en daarmee ‘papieren processen’ en geïsoleerde databronnen zoals Excel-tabellen elimineren. Ook moeten de processen binnen de supply chain en de vraag of de huidige software een snelle gegevensuitwisseling garandeert, worden getest. Alleen als op alle niveaus de nodige voorbereidingen zijn getroffen, heeft de integratie van 5G een echte toegevoegde waarde voor het bedrijf.

Bij een optimale integratie zijn de mogelijkheden van 5G voor het beïnvloeden van de logistieke sector volgens David Landau eindeloos:

  • Snellere douaneafhandeling: met 5G kan informatie over containers en de inhoud sneller en betrouwbaarder worden gedeeld. Dat resulteert in een besparing van een paar dagen, wat kan leiden tot aanzienlijk minder benodigde voorraad.
  • Beter wagenparkbeheer: vrachtwagenchauffeurs wachten nog steeds uren om hun voertuigen te laden of lossen. RFID was lange tijd de oplossing bij uitstek, maar de implementatie is nog steeds kostbaar. 5G kan helpen om RFID op lange termijn aan te vullen en te vervangen, en zo de beschikbare vrachtwagens sneller terug op de weg te brengen.
  • Autonoom rijden: 5G maakt de droom van een autonome vrachtwagen echt mogelijk. De komende jaren vindt een geleidelijke overgang plaats van steeds meer geavanceerde hulpsystemen naar volledig geautomatiseerd rijden, ook voor vrachtwagens. In de toekomst zitten chauffeurs steeds minder achter het stuur, maar monitoren zij de voertuigen op afstand. Daardoor komen ook de wettelijke rusttijden te vervallen; vrachtwagens kunnen langer op de weg blijven en de productiviteit in het wegvervoer neemt toe. 
“Tot die tijd is de juiste voorbereiding van organisaties de essentiële factor”, besluit Landau. “De nieuwe 5G-technologie zelf brengt geen grote veranderingen in de supply chain teweeg, maar 5G creëert voor de logistieke sector het potentieel om massale veranderingen door te voeren die de toekomst van de sector voorgoed veranderen.”

Recente nieuwsberichten

Beiersdorf optimaliseert zeetransport met Transportation Management Platform van Transporeon

Met merken als Nivea, Eucerin en Hansaplast staat Beiersdorf AG al meer dan 140 jaar bekend voor zijn huidverzorgingsproducten en huidonderzoek. Om zijn transportactiviteiten te optimaliseren, klopte het bedrijf aan bij Trimble-dochter Transporeon dat via zijn Transportation Management Platform een end-to-end systeem implementeerde voor het boeken en beheren van zeevracht.

HGT stroomlijnt processen met Aptean Food & Beverage ERP

Horeca Groothandel Tilburg (HGT), een familiegroothandel die food en non-food producten levert aan zowel de horeca, als bakkerijen en groente- en vleesverwerkers, heeft de cloud-gebaseerde Food & Beverage ERP-oplossing van Aptean gekozen om zijn operationele efficiëntie te verbeteren en de klantenservice te verhogen.

Frank Hamerlinck wordt CEO van Flanders Technology & Innovation

FTI, een publiek-private samenwerking tussen de Vlaamse overheid en zeven private partners, stelt Frank Hamerlinck (foto) aan als CEO.

Manutan test groene last-mile leveringen

Als B2B e-commercebedrijf gespecialiseerd in artikelen voor kantoor, magazijn, werkplaats en buitenterreinen biedt Manutan zijn klanten een assortiment van meer dan 200.000 producten. Uit recent onderzoek dat Manutan voerde, bleek dat twee op de vijf consumenten meer tevreden zouden zijn over het bedrijf als ze meer duurzame en verantwoorde bezorgmethoden konden kiezen. Omdat Manutan inziet dat duurzaamheid een steeds grotere rol speelt bij consumenten en bedrijven, lanceerde het B2B e-commerceplatform in Gent een proefproject voor groene last mile-leveringen. Daarbij werden producten geleverd met elektrische fietsen, cargofietsen of kleine elektrische voertuigen. Naar aanleiding van het pilootproject bekeek Manutan ook de verschillende manieren waarop bedrijven hun transport meer klimaatvriendelijk kunnen organiseren.

Het project in Gent was alvast een succes; niet alleen neemt het voertuigen weg uit de stadskernen, het bespaart ook nog eens 30,6 kilogram CO2 per geleverd pakket. Dat is het equivalent van 1,22 bomen per jaar.

Stijgende tewerkstellingsvooruitzichten in transport en logistiek

Volgens de recentste ManpowerGroup Jobbarometer zou de rekruteringsactiviteit in de sector Transport/Logistiek in het tweede kwartaal van 2024 toenemen. Van de werkgevers in deze sector die in januari zijn bevraagd, verwacht 40% het personeelsbestand tegen het einde van juni 2024 uit te breiden, terwijl 15% van plan is dat te verminderen. Bij 43% van de werkgevers wordt geen verandering verwacht. De ‘nettotewerkstellingsprognose’ van ManpowerGroup (het verschil tussen het percentage werkgevers dat van plan is mensen aan te werven en het percentage werkgevers dat mensen wil ontslaan) bereikt daarmee een bemoedigende +25%. Dat betekent een stijging van 6 punten ten opzichte van het vorige kwartaal en 8 punten ten opzichte van het tweede kwartaal van 2023.

Thyssenkrupp versnelt leveringen dankzij volautomatisch opslagsysteem voor platen

Thyssenkrupp Materials Nederland is een toonaangevende servicegroothandel voor materialen in staal, RVS en aluminium, die klanten uit alle sectoren van de metaalverwerkende industrie bedient. Thyssenkrupp Materials Nederland biedt daarbij een uitgebreid assortiment platte producten, rondstaf, profielen en buizen, evenals een breed scala aan maatwerkoplossingen en technische innovaties in de hele keten.

Chep stelt met ZirConic-container nieuwe norm voor duurzaamheid

De Pallecon-divisie van Chep Europe introduceert de vouwbare ZirConic container. De ‘dry container’ is voor 97% gemaakt van ‘post-consumer’ plastic en stelt zo een nieuwe norm voor duurzaamheid. Chep levert de ZirConic-container via zijn circulaire poolingservice voor sectoren als packaging, adhesives, e-commerce en co-packing. De container moet de efficiëntie verhogen dankzij de hogere laadcapaciteit en een geoptimaliseerde vouwbaarheid.

Yusen Logistics plant overname PartsExpress

Logistiek dienstverlener Yusen Logistics (Benelux) B.V. heeft een overeenkomst gesloten voor de overname van PartsExpress B.V., een bedrijf gespecialiseerd in dag- en nachtdistributie van auto-onderdelen in de Benelux.

Whitepaper: Letterlijk én figuurlijk op hoog niveau werken

Ons land geraakt hoe langer hoe meer volgebouwd, en grondprijzen worden steeds duurder. Verticale opslagruimte wordt dus almaar interessanter, maar heeft u daarvoor ook het juiste transport in huis?

Wat heeft een zonsverduistering te maken met een laadperron?

De iets vriendelijkere energiekosten deze winter zijn geen reden om de teugels te laten vieren bij het in de hand houden van de kosten. De vele nieuwe magazijnen willen juist voldoen aan allerlei verschillende energie labels om zich zowel duurzaam als kostenbesparend te presenteren. Bij de oudere, bestaande magazijnen blijft men zoeken naar mogelijk efficiencyverbeteringen en na drie kwartalen van krimp in onze economie zorgen de CFO’s ervoor dat iedereen de energiekosten zo goed mogelijk blijft beteugelen.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.