Wat betekent 5G voor de logistiek?

Telecommunicatiebedrijven over de hele wereld investeren momenteel miljarden euro’s in de modernisering van hun netwerkinfrastructuur om 5G-diensten aan te kunnen bieden aan consumenten en bedrijven. Met lage latentietijden en een bandbreedte tot 10 gigabit per seconde creëert 5G de basis om ongeveer een miljoen apparaten per vierkante kilometer aan te kunnen sluiten. In Nederland wordt 5G gezien als dé basis voor een smart city, smart industry en smart logistics. Daarnaast is 5G de basisvoorwaarde voor autonoom rijden en network slicing, waarbij elk netwerk opgedeeld kan worden in virtuele netwerken.

Op het gebied van logistiek en supply chain mogen de verwachtingen van 5G echter niet worden overschat. Een onderzoek van Gartner gaat ervan uit dat telecombedrijven hun infrastructuur pas tussen 2025 en 2030 volledig op 5G zullen overschakelen. Bovendien maken de meeste systemen in de logistiek nog steeds niet ten volle gebruik van de voordelen van de tien jaar geleden ingevoerde LTE-standaard. Voor de logistieke sector wordt dan ook verwacht dat deze trend van langzame implementatie zich voortzet en dat de 5G-veranderingen dan ook geleidelijk zullen verlopen.
Maar wat betekent de intrede van 5G concreet voor de logistieke sector? David Landau, chief product officer bij BluJay, geeft tips over hoe bedrijven zich het beste kunnen voorbereiden op de 5G-introductie en legt uit welke mogelijkheden de nieuwe technologie voor logistieke dienstverleners biedt.
Volgens hem zorgt het langzame tempo van de integratie van 5G niet voor gemiste kansen, maar geeft het logistieke managers en bedrijven net de kans om zich optimaal voor te bereiden op technologische veranderingen. Om goed voorbereid te zijn op de toekomst mét 5G moeten supply chain-professionals namelijk eerst de balans opmaken van hun bestaande werkprocessen en de gebruikte technologieën in hun bedrijf. Dat betekent o.a. dat ze digitalisering bevorderen en daarmee ‘papieren processen’ en geïsoleerde databronnen zoals Excel-tabellen elimineren. Ook moeten de processen binnen de supply chain en de vraag of de huidige software een snelle gegevensuitwisseling garandeert, worden getest. Alleen als op alle niveaus de nodige voorbereidingen zijn getroffen, heeft de integratie van 5G een echte toegevoegde waarde voor het bedrijf.

Bij een optimale integratie zijn de mogelijkheden van 5G voor het beïnvloeden van de logistieke sector volgens David Landau eindeloos:

  • Snellere douaneafhandeling: met 5G kan informatie over containers en de inhoud sneller en betrouwbaarder worden gedeeld. Dat resulteert in een besparing van een paar dagen, wat kan leiden tot aanzienlijk minder benodigde voorraad.
  • Beter wagenparkbeheer: vrachtwagenchauffeurs wachten nog steeds uren om hun voertuigen te laden of lossen. RFID was lange tijd de oplossing bij uitstek, maar de implementatie is nog steeds kostbaar. 5G kan helpen om RFID op lange termijn aan te vullen en te vervangen, en zo de beschikbare vrachtwagens sneller terug op de weg te brengen.
  • Autonoom rijden: 5G maakt de droom van een autonome vrachtwagen echt mogelijk. De komende jaren vindt een geleidelijke overgang plaats van steeds meer geavanceerde hulpsystemen naar volledig geautomatiseerd rijden, ook voor vrachtwagens. In de toekomst zitten chauffeurs steeds minder achter het stuur, maar monitoren zij de voertuigen op afstand. Daardoor komen ook de wettelijke rusttijden te vervallen; vrachtwagens kunnen langer op de weg blijven en de productiviteit in het wegvervoer neemt toe. 
“Tot die tijd is de juiste voorbereiding van organisaties de essentiële factor”, besluit Landau. “De nieuwe 5G-technologie zelf brengt geen grote veranderingen in de supply chain teweeg, maar 5G creëert voor de logistieke sector het potentieel om massale veranderingen door te voeren die de toekomst van de sector voorgoed veranderen.”

Recente nieuwsberichten

BMW steunt op Inther Group voor tijdige levering van reserveonderdelen

De Beierse autofabrikant BMW heeft zijn opslagprocessen en de productie- en verzenddynamiek verbeterd met de hulp van systeemintegrator Inther Group. Door middel van moderne transportsystemen, geautomatiseerde opslag van kleine onderdelen met wendbare shuttles en ergonomisch op maat gemaakte orderpickingstations heeft Inther Group een nieuw doorvoerpotentieel mogelijk gemaakt, waardoor een tijdige levering van reserveonderdelen met verbeterde kwaliteit en betrouwbaarheid wordt gegarandeerd.

ERP-leverancier ProAlpha neemt MKG over

ProAlpha Group, een Duitse ERP-softwareleverancier voor de DACH-regio (Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland), heeft MKG overgenomen. MKG, voluit Metaal Kennis Groep Nederland BV, is een ERP-leverancier voor de metaalsector uit Hengelo (Overijssel). Het MKG-team van zeventig medewerkers levert ERP-oplossingen aan meer dan achthonderd kleine en middelgrote metaalbedrijven. Door de overname versterkt ProAlpha zijn productportfolio voor kmo’s in de metaalverwerkende industrie en breidt het de activiteiten van MKG uit naar de DACH-regio. Tegelijkertijd vergroot ProAlpha zijn marktpositie in de Benelux.

Jungheinrich presenteert nieuwe serie elektrische stapelaars

Jungheinrich lanceert een volledig herziene uitvoering van zijn serie elektrische stapelaars in het instapsegment. Daarmee mikt de leverancier van intralogistiek-oplossingen met name op kmo’s, retail- of productie- en ambachtelijke bedrijven met beperkte opslag- en werkruimtes, die vaak op handbediende elektrische stapelaars vertrouwen.

Pierre van Diesen nieuwe CEO DB Schenker in Benelux

Sinds 17 juni 2024 is Pierre van Diesen (foto) de nieuwe CEO bij logistiek dienstverlener DB Schenker Benelux. Daarmee volgt hij Jaap Bruining op die recent overleed.

Hardis Group stelt collaboratieve tool voor claimafhandeling voor

Reflex, een business unit van Hardis Group en ontwikkelaar van logistieke software, heeft een collaboratieve tool voor claimafhandeling aan zijn Reflex-suite toegevoegd. De nieuwe tool moet de afhandeling van claims – met name in de transport- en logistieke sector – over bijvoorbeeld ontbrekende of beschadigde zendingen of late leveringen, efficiënter maken en de klanttevredenheid verhogen. Door de intuïtieve interface is er nauwelijks training nodig en kunnen gebruikers direct aan de slag.

Descartes neemt BoxTop Technologies over

Descartes Systems Group, aanbieder van softwareoplossingen voor de supply chain en logistiek, heeft het Britse BoxTop Technologies Limited overgenomen, een leverancier van oplossingen voor ‘shipment management’ voor kleine tot middelgrote logistiek dienstverleners.

Milence opent een van Europa’s grootste publieke laadhubs voor elektrische vrachtwagens in België

Milence, de joint venture tussen Daimler Truck, de Traton Group en de Volvo Group, heeft zijn grootste laadhub tot nu toe geopend in Port of Antwerp-Bruges in België.

Klimaatbeheersing cruciaal in vis-en foodlogistiek van KOTRA

(Advertorial) Yerseke groeide in de afgelopen tientallen jaren uit van oester- en mosseldorp tot een belangrijke overslaglocatie voor vis. We gaan op bezoek bij een Europese marktleider op het gebied van vis- en foodtransport.

Rijverbod voor voertuigen boven 3,5 ton op het Viaduct van Vilvoorde

(Advertorial) Vanaf 9 augustus gelden nieuwe verkeersmaatregelen op het Viaduct van Vilvoorde. Om belangrijke laswerken veilig uit te voeren, is er een rijverbod voor voertuigen zwaarder dan 3,5 ton. Dit verbod is van kracht elke vrijdag van 23u tot maandag 4u en geldt voor de binnenring richting Zaventem.

Libiao Robotics en CJ Logistics sluiten strategisch partnership

De Chinese robotbouwer Libiao Robotics en logistiek dienstverlener CJ Logistics (met hoofdzetel in Seoul, Korea, en o.a. een vestiging in Antwerpen) hebben een strategische overeenkomst getekend om een langdurige samenwerking op te zetten op het gebied van robotica.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.