Wageningen University & Research neemt Toyota waterstofheftruck in gebruik
Het Praktijkonderzoek Plant en Omgeving van de Wageningen University & Research (WUR) in het Nederlandse Lelystad heeft zijn eerste waterstofheftruck in gebruik genomen. Het betreft de Toyota Traigo waterstofheftruck met een brandstofcel van Plug Power. De WUR heeft de ambitie uitgesproken om waterstof als brandstof voor al zijn machines te gaan inzetten. De inmiddels geleverde heftruck is een eerste stap in die transitie. Om de heftruck van waterstof te voorzien, is op de locatie van de WUR een tankinstallatie van Rijngas geplaatst.
Het aantal voertuigen dat op waterstof rijdt, neemt de laatste jaren toe. Ongeveer 90% van het Toyota-programma van elektrische trucks is in een waterstofuitvoering verkrijgbaar. Een waterstofheftruck levert op verschillende gebieden voordelen op. Zo is er geen batterijwissel nodig zoals vaak gebruikelijk is bij loodzuurbatterijen. Verder neemt het tanken van waterstof slechts enkele minuten in beslag, wat meteen tijdswinst oplevert. Ook op het gebied van duurzaamheid scoort waterstof goed. Zo bedraagt de levensduur van een brandstofcel ongeveer 10 jaar en heeft een waterstofheftruck geen CO2-uitstoot.