Vrachtwagens onder bovenleidingen op de snelweg vormen rendabele klimaatoplossing voor Vlaanderen

Vrachtwagens die elektriciteit afnemen van bovenleidingen op de snelweg zijn ook voor Vlaanderen een manier om vrachtvervoer over de weg onafhankelijk te maken van fossiele brandstoffen. Dat blijkt uit de tussentijdse resultaten van het VIL-project Logibat, waaraan dertig bedrijven deelnemen. Onderzoek uitgevoerd door VIL-partner UA toont aan dat elke euro die vandaag in deze klimaatoplossing wordt geïnvesteerd, tot 8,3 euro kan opleveren over een periode van twintig jaar.

Zogenaamde Catenary Electric Road Systems (ERS), vrachtwagens die uitgerust zijn met een pantograaf zoals een trein of een tram, maken het niet alleen mogelijk om emissievrij te rijden onder bovenleidingen, maar tegelijk kunnen de vrachtwagenbatterijen al rijdend opladen. Op die manier bieden ze een mogelijke aanvulling op vaste oplaadpunten voor vrachtwagens op depots en langs snelwegen.

Logibat
Door de spectaculaire ontwikkeling van batterijtechnologie kan de batterij-elektrische vrachtwagen op de weg een kostenefficiënte en substantiële bijdrage leveren. Bovendien dwingen de steeds strengere regelgeving en de toenemende druk tot verduurzaming de logistieke sector tot nadenken. “In het project Logibat onderzoekt VIL wat de operationele en economische voorwaarden zijn om batterij-elektrisch transport haalbaar te maken en wat de vereisten zijn om een landelijk dekkend laadnetwerk uit te rollen, zowel bij verladers en depots als op (semi)publieke stopplaatsen”, aldus Sophie Delannoy, projectleider bij VIL

UA-rekenmodel voor ERS
Voor de uitrol van een landelijk dekkend laadnetwerk voor vrachtwagens kan ERS daarbij een deel van de oplossing zijn. Transporteconoom Raimonds Aronietis van UA ontwikkelde hiervoor een rekenmodel specifiek voor Vlaanderen. Het model houdt rekening met o.a. de schikking van het wegennet, de spreiding van logistieke knooppunten en bedrijventerreinen, de verkeersvolumes op de Vlaamse snelwegen, de performantie van de verschillende voertuigtechnologieën en hun economische kenmerken, de bouwkosten voor een systeem van bovenleidingen, energieprijzen en dergelijke meer.
 
Relatief bescheiden investering voor uitgebreide dekking
“De investering voor een uitgebreide dekking in Vlaanderen bedraagt minder dan twee miljard euro. Dat klinkt veel, maar is met 0,8% van het BBP in Vlaanderen redelijk bescheiden”, aldus Raimonds Aronietis.

Het netwerk zal ook veel voordeel halen uit het gebruik door internationaal vrachtverkeer. Het kan een winstgevende manier zijn om vracht over de weg de ‘decarboniseren’, zowel voor de transporteurs als voor de operator van het netwerk. Dit omwille van de lagere energie- en investeringskosten in vergelijking met diesel en andere alternatieve technologieën. De lagere investeringskosten zijn het gevolg van de mogelijkheid om vrachtwagens met minder omvangrijke batterijpakketten uit te rusten in vergelijking met traditionele batterij-elektrische vrachtwagens. De berekeningen tonen aan dat bij een brede uitrol van een netwerk van bovenleidingen zelfs met de kleinste batterijcapaciteit van 100 kWh quasi alle industriële sites in Vlaanderen bereikbaar blijven. 

Vlaanderen mag deze boot niet missen
Siemens Mobility, een van de deelnemende bedrijven, wil graag concreet aan de slag kunnen gaan met deze resultaten. “Wij zijn als technologiebedrijf met een grote traditie in de elektrificatie van spoorvervoer al meer dan tien jaar bezig met de ontwikkeling van ‘eHighways’”, zegt Pol Caby, CEO van Siemens Mobility NV. “We hebben al veel kunnen leren uit tests op Duitse snelwegen en uit onderzoek in onder meer het Verenigd Koninkrijk, Canada en Zweden. We zijn tevreden dat ‘eHighways’ nu ook in Vlaanderen duidelijk haalbaar en rendabel blijken. Onze buurlanden zien deze oplossing als een manier om vrachtverkeer klimaatvriendelijker te maken. In Duitsland zijn al enkele grote projecten ontwikkeld en in onder meer Nederland, Frankrijk en het VK wordt dit grondig bekeken. We hopen dat Vlaanderen de boot niet mist. Vandaag kan al op zoek worden gegaan naar de meeste geschikte trajecten voor soortgelijke projecten, bijvoorbeeld in de omgeving van onze havens.”
Foto: Pixabay

Recente nieuwsberichten

Lineas en PCC Intermodal voeren frequentie van treinen tussen Polen en België op

Spoorvrachtoperator Lineas en PCC Intermodal verhogen de frequentie op hun regelmatige verbinding tussen België en Polen. Concreet zal de Poland Xpress vanaf 1 februari 2021 vijf keer per week rijden. Lineas en PCC Intermodal begonnen hun samenwerking een jaar geleden met drie open treinen per week van Antwerpen via Frankfurt Oder naar Poznan.

Peripass en Transporeon ontwikkelen samen yard management-oplossingen

Het Europese logistieke platform Transporeon lanceert Real-Time Yard Management en sluit een strategisch partnership met Peripass, aanbieder van technologie voor het digitaliseren en optimaliseren van logistieke processen. De lancering van Real Time Yard Management en de samenwerking met Peripass moeten zorgen voor het vereenvoudigen en automatiseren van verschillende bezoekers- en logistieke stromen.

Philip Declat vervoegt ERA als partner voor de logistieke sector

Philip Declat (41) vervoegt adviesbureau Expense Reduction Analysts (ERA) als partner. In die hoedanigheid zal hij zich enerzijds als verkoper richten op het werven van nieuwe klanten, terwijl hij anderzijds als analist de bedrijfsprocessen en kosten van klanten zal analyseren om optimaliseringsmogelijkheden te kunnen voorstellen.

TSC Printronix Auto ID stelt mobiele Alpha-30L en Alpha-40L printers voor

TSC Printronix Auto ID, leverancier van printsystemen voor barcode labels, lanceert met de Alpha-30L en Alpha-40L twee nieuwe, robuuste printers die zijn ontworpen om in veeleisende omgevingen op verplaatsing te printen. Beide modellen beschikken over een IP54-classificatie zonder dat een beschermhoes nodig is tegen stof en/of water, wat zorgt voor minder gewicht en volume en dus meer werkcomfort.

Dagelijks wint België 1644m² aan magazijnruimte

Tussen 2013 en 2019 werd in België meer dan 3 miljoen vierkante meter aan nieuwe logistieke magazijnen – groter dan 40.000m² – gebouwd. Dat was nooit meer. Ook afgelopen jaar kwam er in ons land naar schatting zo’n 600.000 vierkante meter aan nieuwe magazijnen bij, goed voor zo’n 1.644 vierkante meter per dag.

Crown verbetert ergonomie van orderverzamelaars en trekkers

Om de fysieke belasting van bestuurders te verlichten en hun dagelijkse productiviteit te verhogen, heeft intralogistieke onderneming Crown het ontwerp van zijn orderverzamelaars in de GPC- en MPC-serie en de trekkers in de TC-serie herzien.

Generix heeft nieuwe country manager Benelux

Sinds 1 januari is Carla Schoorens de nieuwe country manager voor de Benelux bij Generix Group. Daarvoor was ze vier jaar in dienst bij het bedrijf als pre sales consultant Supply Chain. Carla Schoorens volgt in haar nieuwe functie Koenraad Verduyn op.

Ahlers bouwt nieuw magazijn in St. Petersburg

3PL dienstverlener Ahlers investeert 13,2 miljoen euro in de bouw van een nieuw magazijn in St. Petersburg. Met het nieuwe magazijn wil Ahlers tegemoetkomen aan de toenemende vraag van de markt naar meer opslagruimte, zeker nu e-commerce aan een opmars toe is en consumenten steeds vaker leveringen de dag zelf wensen.

Sato breidt gamma mobiele printers uit met de PV4

Met de lancering van de nieuwe PV4 mobiele printer heeft Sato zijn reeks etiketteringsoplossingen uitgebreid. De printer werd ontworpen voor diverse ‘on-the-go’ werkzaamheden en leent zich volgens de leverancier voor veeleisende toepassingen in bijvoorbeeld de logistiek en in distributiecentra.

Netwerkeffect zorgt voor slimmer procesbeheer in transport en logistiek

Transporeon is een partnership aangegaan met industrie-analist Adrian Gonzalez, voorzitter van Adelante SCM en oprichter van Talking Logistics, om het ‘Transportation Pulse Report 2021’ te lanceren. Dat rapport bundelt inzichten en aanbevelingen van industrieleiders over de hele wereld en schetst hoe de sector zich verder kan ontwikkelen door het netwerkeffect van end-to-end logistieke platformen te omarmen.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.