Vrachtwagens onder bovenleidingen op de snelweg vormen rendabele klimaatoplossing voor Vlaanderen

Vrachtwagens die elektriciteit afnemen van bovenleidingen op de snelweg zijn ook voor Vlaanderen een manier om vrachtvervoer over de weg onafhankelijk te maken van fossiele brandstoffen. Dat blijkt uit de tussentijdse resultaten van het VIL-project Logibat, waaraan dertig bedrijven deelnemen. Onderzoek uitgevoerd door VIL-partner UA toont aan dat elke euro die vandaag in deze klimaatoplossing wordt geïnvesteerd, tot 8,3 euro kan opleveren over een periode van twintig jaar.

Zogenaamde Catenary Electric Road Systems (ERS), vrachtwagens die uitgerust zijn met een pantograaf zoals een trein of een tram, maken het niet alleen mogelijk om emissievrij te rijden onder bovenleidingen, maar tegelijk kunnen de vrachtwagenbatterijen al rijdend opladen. Op die manier bieden ze een mogelijke aanvulling op vaste oplaadpunten voor vrachtwagens op depots en langs snelwegen.

Logibat
Door de spectaculaire ontwikkeling van batterijtechnologie kan de batterij-elektrische vrachtwagen op de weg een kostenefficiënte en substantiële bijdrage leveren. Bovendien dwingen de steeds strengere regelgeving en de toenemende druk tot verduurzaming de logistieke sector tot nadenken. “In het project Logibat onderzoekt VIL wat de operationele en economische voorwaarden zijn om batterij-elektrisch transport haalbaar te maken en wat de vereisten zijn om een landelijk dekkend laadnetwerk uit te rollen, zowel bij verladers en depots als op (semi)publieke stopplaatsen”, aldus Sophie Delannoy, projectleider bij VIL

UA-rekenmodel voor ERS
Voor de uitrol van een landelijk dekkend laadnetwerk voor vrachtwagens kan ERS daarbij een deel van de oplossing zijn. Transporteconoom Raimonds Aronietis van UA ontwikkelde hiervoor een rekenmodel specifiek voor Vlaanderen. Het model houdt rekening met o.a. de schikking van het wegennet, de spreiding van logistieke knooppunten en bedrijventerreinen, de verkeersvolumes op de Vlaamse snelwegen, de performantie van de verschillende voertuigtechnologieën en hun economische kenmerken, de bouwkosten voor een systeem van bovenleidingen, energieprijzen en dergelijke meer.
 
Relatief bescheiden investering voor uitgebreide dekking
“De investering voor een uitgebreide dekking in Vlaanderen bedraagt minder dan twee miljard euro. Dat klinkt veel, maar is met 0,8% van het BBP in Vlaanderen redelijk bescheiden”, aldus Raimonds Aronietis.

Het netwerk zal ook veel voordeel halen uit het gebruik door internationaal vrachtverkeer. Het kan een winstgevende manier zijn om vracht over de weg de ‘decarboniseren’, zowel voor de transporteurs als voor de operator van het netwerk. Dit omwille van de lagere energie- en investeringskosten in vergelijking met diesel en andere alternatieve technologieën. De lagere investeringskosten zijn het gevolg van de mogelijkheid om vrachtwagens met minder omvangrijke batterijpakketten uit te rusten in vergelijking met traditionele batterij-elektrische vrachtwagens. De berekeningen tonen aan dat bij een brede uitrol van een netwerk van bovenleidingen zelfs met de kleinste batterijcapaciteit van 100 kWh quasi alle industriële sites in Vlaanderen bereikbaar blijven. 

Vlaanderen mag deze boot niet missen
Siemens Mobility, een van de deelnemende bedrijven, wil graag concreet aan de slag kunnen gaan met deze resultaten. “Wij zijn als technologiebedrijf met een grote traditie in de elektrificatie van spoorvervoer al meer dan tien jaar bezig met de ontwikkeling van ‘eHighways’”, zegt Pol Caby, CEO van Siemens Mobility NV. “We hebben al veel kunnen leren uit tests op Duitse snelwegen en uit onderzoek in onder meer het Verenigd Koninkrijk, Canada en Zweden. We zijn tevreden dat ‘eHighways’ nu ook in Vlaanderen duidelijk haalbaar en rendabel blijken. Onze buurlanden zien deze oplossing als een manier om vrachtverkeer klimaatvriendelijker te maken. In Duitsland zijn al enkele grote projecten ontwikkeld en in onder meer Nederland, Frankrijk en het VK wordt dit grondig bekeken. We hopen dat Vlaanderen de boot niet mist. Vandaag kan al op zoek worden gegaan naar de meeste geschikte trajecten voor soortgelijke projecten, bijvoorbeeld in de omgeving van onze havens.”
Foto: Pixabay

Recente nieuwsberichten

Delwi/Groenink Machinefabriek gaat live met SPS shopfloor applicatie

De groei van Delwi/Groenink Machinefabriek uit het Nederlandse Enschede en het feit dat het bedrijf sinds drie jaar onder een auditcontrole valt, leidden tot de wens om meer grip op de processen te krijgen. Daarop koos de onderneming voor de shop floor applicatie van Smart Production Solutions.

Drie Belgische start-ups nemen deel aan PwC Scale-programma Consumer Markets

PwC België kondigt aan dat zes start-ups deelnemen aan het 2021 PwC Scale-programma Consumer Markets. Dat programma moet technologische start-ups in retail, transport, logistiek en consumentengoederen helpen te groeien. Het brengt gevestigde namen uit de consumentenmarkt enerzijds en snelgroeiende en disruptieve technologiestart-ups anderzijds samen om nauwer te kunnen samenwerken en innovatie in de markt te stimuleren.

Estée Lauder investeert in robotisering van Inther Group

Cosmeticabedrijf Estée Lauder heeft een overeenkomst gesloten met system integrator Inther Group voor de implementatie van de GRIPP (Gantry Robotic Intelligent Piece Picker). GRIPP staat voor volautomatische, compacte robot picking technologie en werd ontwikkeld door Inther, met wie Estée Lauder al jaren samenwerkt.

Coop Zwitserland vernieuwt infrastructuur van handheld terminals voor in-store processen met Zetes

De Zwitserse Coop Group heeft meer dan 2200 van zijn winkels voorzien van een nieuwe infrastructuur van handheld terminals. Daarvoor deed de winkelketen een beroep op Zetes, dat gespecialiseerd is in supply chain execution. Zetes leverde 10.000 Zebra PS20 personal shoppers voor klanten en 13.500 Datalogic Memor 20 mobiele computers voor winkelmedewerkers.

Combilift introduceert nieuw XLE-model

Combilift, de Ierse leverancier van materials handling oplossingen, breidt zijn gamma elektrische heftrucks uit met de Combi-XLE. Deze multidirectionele vorkheftruck heeft een hefvermogen tot 5 ton en moet met een emissievrije werking zorgen voor krachtige prestaties, zowel binnen als buiten, in uiteenlopende sectoren en toepassingen.

5 factoren voor het bepalen van de afmetingen van een goods-to-person oplossing

(Advertorial) Een Goods-to-Person (GtP) oplossing brengt verschillende items uit een order naar het werkstation van een medewerker. Het concept is verder eenvoudig. Producten worden opgeslagen in een geautomatiseerd shuttlesysteem en vervolgens vervoerd met behulp van een combinatie van liften en transportbanden naar een orderverzamel- of palletiseerstation.

Supply Chain Innovations 2021

Bekijk het volledige programma   Op 7 oktober organiseert Value Chain HET event voor de supply chain managers: Supply Chain Innovations 2021. Met 60 partners die hun innovaties tonen op het netwerkplatform en 40 uiteenzettingen over diverse aspecten van het supply chain management, is dit het belangrijkste event van het jaar.

ZF automatiseert productiemagazijn in Schweinfurt met Jungheinrich

ZF is een wereldwijd actief technologieconcern en toeleverancier voor de automobielindustrie. In het bestaande hoogbouwmagazijn van ZF in het Duitse Schweinfurt wordt de volledige materiaalstroom – van het magazijn tot de productiebevoorrading – voortaan geautomatiseerd.

Benetton Group gaat voor logistieke automatisering met Dematic

Benetton Group is wereldwijd bekend van modemerken als United Colors of Benetton en Sisley en beschikt over een retailnetwerk van ruim 4000 winkels. De moderetailer heeft een overeenkomst gesloten met leverancier van intralogistieke oplossingen Dematic.

Presentatie Pipelife op Supply Chain Innovations

(Advertorial) Pipelife (onderdeel van de Wienerberger Groep) is een toonaangevende leverancier van leidingsysteemoplossingen voor infrastructuur, gebouwen en landbouw. Gevestigd in 25 landen, voorzien zij gemeenschappen over de hele wereld van een veilig, gezond en zorgeloos leven voor de huidige en toekomstige generaties.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.