Vrachtwagens onder bovenleidingen op de snelweg vormen rendabele klimaatoplossing voor Vlaanderen

Vrachtwagens die elektriciteit afnemen van bovenleidingen op de snelweg zijn ook voor Vlaanderen een manier om vrachtvervoer over de weg onafhankelijk te maken van fossiele brandstoffen. Dat blijkt uit de tussentijdse resultaten van het VIL-project Logibat, waaraan dertig bedrijven deelnemen. Onderzoek uitgevoerd door VIL-partner UA toont aan dat elke euro die vandaag in deze klimaatoplossing wordt geïnvesteerd, tot 8,3 euro kan opleveren over een periode van twintig jaar.

Zogenaamde Catenary Electric Road Systems (ERS), vrachtwagens die uitgerust zijn met een pantograaf zoals een trein of een tram, maken het niet alleen mogelijk om emissievrij te rijden onder bovenleidingen, maar tegelijk kunnen de vrachtwagenbatterijen al rijdend opladen. Op die manier bieden ze een mogelijke aanvulling op vaste oplaadpunten voor vrachtwagens op depots en langs snelwegen.

Logibat
Door de spectaculaire ontwikkeling van batterijtechnologie kan de batterij-elektrische vrachtwagen op de weg een kostenefficiënte en substantiële bijdrage leveren. Bovendien dwingen de steeds strengere regelgeving en de toenemende druk tot verduurzaming de logistieke sector tot nadenken. “In het project Logibat onderzoekt VIL wat de operationele en economische voorwaarden zijn om batterij-elektrisch transport haalbaar te maken en wat de vereisten zijn om een landelijk dekkend laadnetwerk uit te rollen, zowel bij verladers en depots als op (semi)publieke stopplaatsen”, aldus Sophie Delannoy, projectleider bij VIL

UA-rekenmodel voor ERS
Voor de uitrol van een landelijk dekkend laadnetwerk voor vrachtwagens kan ERS daarbij een deel van de oplossing zijn. Transporteconoom Raimonds Aronietis van UA ontwikkelde hiervoor een rekenmodel specifiek voor Vlaanderen. Het model houdt rekening met o.a. de schikking van het wegennet, de spreiding van logistieke knooppunten en bedrijventerreinen, de verkeersvolumes op de Vlaamse snelwegen, de performantie van de verschillende voertuigtechnologieën en hun economische kenmerken, de bouwkosten voor een systeem van bovenleidingen, energieprijzen en dergelijke meer.
 
Relatief bescheiden investering voor uitgebreide dekking
“De investering voor een uitgebreide dekking in Vlaanderen bedraagt minder dan twee miljard euro. Dat klinkt veel, maar is met 0,8% van het BBP in Vlaanderen redelijk bescheiden”, aldus Raimonds Aronietis.

Het netwerk zal ook veel voordeel halen uit het gebruik door internationaal vrachtverkeer. Het kan een winstgevende manier zijn om vracht over de weg de ‘decarboniseren’, zowel voor de transporteurs als voor de operator van het netwerk. Dit omwille van de lagere energie- en investeringskosten in vergelijking met diesel en andere alternatieve technologieën. De lagere investeringskosten zijn het gevolg van de mogelijkheid om vrachtwagens met minder omvangrijke batterijpakketten uit te rusten in vergelijking met traditionele batterij-elektrische vrachtwagens. De berekeningen tonen aan dat bij een brede uitrol van een netwerk van bovenleidingen zelfs met de kleinste batterijcapaciteit van 100 kWh quasi alle industriële sites in Vlaanderen bereikbaar blijven. 

Vlaanderen mag deze boot niet missen
Siemens Mobility, een van de deelnemende bedrijven, wil graag concreet aan de slag kunnen gaan met deze resultaten. “Wij zijn als technologiebedrijf met een grote traditie in de elektrificatie van spoorvervoer al meer dan tien jaar bezig met de ontwikkeling van ‘eHighways’”, zegt Pol Caby, CEO van Siemens Mobility NV. “We hebben al veel kunnen leren uit tests op Duitse snelwegen en uit onderzoek in onder meer het Verenigd Koninkrijk, Canada en Zweden. We zijn tevreden dat ‘eHighways’ nu ook in Vlaanderen duidelijk haalbaar en rendabel blijken. Onze buurlanden zien deze oplossing als een manier om vrachtverkeer klimaatvriendelijker te maken. In Duitsland zijn al enkele grote projecten ontwikkeld en in onder meer Nederland, Frankrijk en het VK wordt dit grondig bekeken. We hopen dat Vlaanderen de boot niet mist. Vandaag kan al op zoek worden gegaan naar de meeste geschikte trajecten voor soortgelijke projecten, bijvoorbeeld in de omgeving van onze havens.”
Foto: Pixabay

Recente nieuwsberichten

François Théry nieuwe CFO bij Generix Group

Softwareleverancier Generix Group heeft François Théry aangesteld als chief financial officer. Daarmee volgt hij Ludovic Luzza op die nu general manager is van Generix Group North America. De Fransman François Théry (foto) begon als accountant bij Mazars in de industriële sector en was vervolgens hoofd van de consolidatie en rapportering bij de Roullier Group, gespecialiseerd in de agrosector.

Reisorganisatie Dufry digitaliseert inventarisatie met Zetes voor realtime visibility

Dufry is een toonaangevende reisretailer met wereldwijd 2,5 miljard potentiële klanten. Onder de merknaam World Duty Free biedt de organisatie in het Verenigd Koninkrijk reisproducten in 112 winkels in 43 steden. Om aan de eisen van de moderne retailsector te kunnen voldoen, had Dufry behoefte aan een flexibele, geautomatiseerde oplossing voor een nauwkeurige voorraadtelling.

DHL tekent opnieuw huurcontract met Prologis op Brucargo

Door de toename van zijn luchttransportactiviteiten wilde DHL Express zijn aanwezigheid op Brucargo, de vrachtzone op Brussels International Airport, uitbreiden. Daarom heeft de dienstverlener een langetermijncontract getekend met logistiek vastgoedaanbieder Prologis voor de huur van een distributiecentrum dat gelegen is naast de bestaande faciliteiten van DHL.

Jungheinrich bouwt nieuwe fabriek in Tsjechië

Leverancier van intralogistieke oplossingen Jungheinrich breidt zijn productienetwerk uit met een nieuwe fabriek in Chomutov (Tsjechië). Deze elfde Jungheinrich-fabriek zal vanaf 2023 voornamelijk instaan voor de productie van de reachtrucks van Jungheinrich.

Slimstock wint Nederlandse Logistiek Prijs 2021

De 35e Nederlandse Logistiek Prijs is gegaan naar Slimstock. De prijs wordt elk jaar uitgereikt door de Vereniging Logistiek Management (vLm), die daarmee een logistiek bedrijf beloont dat met succes een innovatief project in het vakgebied heeft uitgevoerd.

Swissterminal transformeert Ottmarsheim tot spoorweghub voor de Elzas met nieuwe verbinding naar Antwerpse haven

De Zwitserse logistiek dienstverlener Swissterminal AG breidt zijn Schweizerzug-spoorwegportfolio uit met een nieuwe verbinding tussen Antwerpen en Ottmarsheim, gelegen aan de Rijn. De nieuwe service start vanaf 1 januari 2022 met drie rechtstreekse retourtransporten per week, elk met de snelste nachtverbinding tussen de zeehaven en de Elzas.

CO2-uitstoot binnenvaart lager dan gedacht

In Nederland heeft de Europese binnenvaartcoöperatie NPRC, bestaande uit 140 binnenvaartondernemers, samen met de Topsector Logistiek en 15 leden (uit verschillende scheepsklassen) een pilot uitgevoerd naar het inzichtelijk maken van uitstootgegevens van binnenvaartschepen.

Nicolas Picquerey vervoegt directiecomité van Generix Group

Generix Group, leverancier van collaboratieve SaaS-software voor de supply chain, industrie en retail ecosystemen, heeft Nicolas Picquerey aangesteld als consulting director. In die functie zal hij de Consulting entiteit van de groep oprichten en beheren.

Distrilog Group opent uitbreiding depot Olen

In 2013 streek Distrilog Group met een magazijn en bijhorende crossdocking hub in de Kempense regio neer. Recent opende de logistiek dienstverlener een uitbreiding van het depot met 9.000m². In januari 2021 startten de grondwerken voor de uitbreiding van het magazijn aan de Hagelberg 12 in Olen, nabij Geel.

Nederlandse start-up Dockr ook actief in België

De Nederlandse start-up Docker biedt bedrijven en ondernemers een oplossing om makkelijker, sneller en duurzamer in de binnensteden te kunnen leveren. Dat doen ze met flexibele contracten voor elektrische voertuigen met voldoende laadruimte volgens het all-in principe.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.