Vraag naar logistiek vastgoed loopt terug na coronapiek

De optimistische stemming in de logistieke vastgoedsector is voorbij. Dat concludeert adviesbureau Buck Consultants International na onderzoek bij de top 30 van logistiek vastgoedontwikkelaars en -beleggers in Nederland, waarbij de respondenten ongeveer 85% van de gerealiseerde distributiecentra vertegenwoordigen. Na coronajaren met veel vraag naar warehouses is de verwachte vraag naar logistiek vastgoed in Nederland voor 2023 een bescheiden 2,5 miljoen vierkante meter, minder dus dan de 3,4 miljoen vierkante meter van vorig jaar en zelfs de helft van topjaar 2021 (4,9 mln. m2). Investeerders in logistiek vastgoed hebben duidelijk te maken met snel gestegen financieringslasten, waardoor investeringen in logistiek vastgoed minder interessant zijn.

2023131143341931_figuur-buck-consultants.jpg
Gemiddelde inschatting van de totale opname in 2022 en 2023 in mln. m² - Bron: Buck Consultants International, 2023

Volgens René Buck, directeur bij Buck Consultants International (BCI), neemt de vraag na de coronapiek af. “Veel bedrijven hebben al extra voorraden aangelegd om minder kwetsbaar te zijn voor verstoringen in aanvoerketens en ook de exponentiële groei van e-commerce tijdens de pandemie vlakt nu af”, verduidelijkt hij. “Maar het is niet alleen de afvlakkende vraag; het aanbod van logistiek vastgoed is en blijft laag omdat er nog maar weinig ruimte op bedrijventerreinen is voor nieuwbouw en er beperkte leegstand is in bestaand logistiek vastgoed. Het beperkte aanbod en de gestegen bouwkosten zorgen ervoor dat dit jaar de huurprijsstijging met gemiddeld 6,8% (met uitlopers tot 8-9%) fors hoger is dan voorgaande jaren. Nieuwbouw wordt bovendien beperkt door de hogere financiële lasten als gevolg van de gestegen rente.”
 
Ruimte
Ook verwacht de logistieke vastgoedsector dat de discussie over de ruimtelijke inpassing van warehouses verder zal oplaaien. “Bijna alle ontwikkelaars en beleggers vinden dat er meer aandacht voor architectonische vormgeving en landschappelijk inpassing van distributiecentra moet komen”, zegt Casper Wolf, senior adviseur bij BCI. Maar een te sturend beleid van overheden zien de bedrijven niet zitten. “Het niet mogen ontwikkelen van warehouses als de eindgebruiker nog niet bekend is of nog maar 5 plekken aanwijzen voor vestiging van megadistributiecentra worden afgewezen. Maar er is wel een toename van vastgoedpartijen die vinden dat provinciale besturen in hun beleid meer moeten sturen op het vestigen van gewenste (zeer) grote distributiecentra op nieuwe terreinen en de kleinere warehouses (minder dan 20.000m2) dan op bestaande terreinen.”
 
Net zoals in België staat ook in Nederland duurzaamheid van een gebouw bovenaan de criterialijst bij de ontwikkeling van logistieke gebouwen. Daaronder vallen meerdere elementen zoals energiezuinigheid, duurzame energieopwekking, emissieloos bouwen en circulariteit. Volgens BCI wordt een verplichting om zonnepanelen op het dak te plaatsen door het merendeel van de logistieke vastgoedpartijen aanbevolen, maar merken ontwikkelaars nu vaak dat dat niet lukt omdat het elektriciteitsnet vol is.
 
Arbeidsmarkt
Nog volgens het onderzoek bestaat de top 4 van logistieke regio’s in Nederland uit Tilburg/Waalwijk, de Rotterdamse regio, Noord-Limburg en West-Brabant, waar overigens ook de krapte op de arbeidsmarkt fors is.
 
Volgens de deelnemers aan het onderzoek zullen automatisering en robotisering evenwel weinig helpen om de krapte op de arbeidsmarkt te counteren. De logistieke vastgoedontwikkelaars en -beleggers hebben uiteenlopende opinies over hun rol daarbij. “De meningen over wel of niet meedoen aan wervings- en scholingsprogramma’s voor de logistieke sector of wel of niet strategische samenwerking met uitzendbureaus zoeken om een integraal aanbod van locatie en arbeid te doen, lopen echt uiteen”, concludeert Johan Beukema, managing partner bij BCI.

Recente nieuwsberichten

Eén op drie Vlamingen voorkomt januaridip door te shoppen

Ondertussen ligt Blue Monday, de meest deprimerende dag van het jaar, alweer achter ons. Ook 30% van de Vlamingen beweert last te hebben van die sombere dag in januari. Maar volgens de Happy Index, een onderzoek in opdracht van Manhattan Associates, blijkt dat consumenten de donkere januaridagen opvangen door te winkelen.

Transporeon neemt SupplyStack en Nexogen over

Na de overname van Logit One in december 2021, breidt Transporeon opnieuw uit door de overname van twee bedrijven: SupplyStack en Nexogen. Met de overname van SupplyStack voegt Transporeon multimodale en LTL-mogelijkheden toe aan zijn wereldwijde transportmanagementplatform van industriële verladers, retailers en logistiek dienstverleners en vervoerders.

Veiligheidschecklist intern transport

(White paper) Veiligheid in uw magazijn: het is en blijft het belangrijkste aspect van elk logistiek proces. In de eerste plek natuurlijk voor de bescherming van uw medewerkers en alle omstaanders, maar ook om schade te voorkomen aan uw materieel en infrastructuur.

Vanas introduceert Opex magazijnautomatisering

Vanas Engineering, leverancier en system integrator van intralogistieke oplossingen in de Benelux, breidt zijn segment uit met een nieuwe productrange van picking- en sorteeroplossingen van het Amerikaanse bedrijf Opex Corporation. Opex biedt e-commerce-fulfilmentoplossingen met schaalbare magazijnrobots (I-bots) om de supply chain te stroomlijnen: van voorraadopslag en picking tot sorteren en verzenden.

Leuze lanceert barcode positioneersysteem met één enkele sensor

In de intralogistiek is het belangrijk dat de stapelkranen en dwarsoverzetwagens geen gevaar vormen voor het personeel. De positie en snelheid moeten worden bewaakt tijdens onderhoudswerkzaamheden of wanneer met een bemande wagen wordt gewerkt.

Maatwerkbedrijf Bewel stapt over van ECC naar SAP Private Cloud

Maatwerkbedrijf Bewel ondersteunt bedrijven met allerhande activiteiten op maat: van verpakkings- tot montagewerken, van kledingstukken winkelklaar maken tot kwaliteitscontroles of het onderhoud van een groene bedrijfsomgeving of openbare ruimte, enz.

Orderchamp maakt groen verzenden mogelijk vanuit eigen DC

De Nederlandse scale-up Orderchamp biedt een digitaal inkoopplatform waar zelfstandige retailers en merken met elkaar worden verbonden om wereldwijd aantrekkelijk te blijven voor lokale consumenten. Orderchamp biedt op zijn platform een assortiment van meer dan 400.000 producten van ruim 4.500 verschillende Europese merken, waaronder Home & Living, Koken & Tafelen, Baby & Kids, Stationery, Sieraden & Accessoires, Eten & Drinken en Beauty & Health.

Have you considered outsourcing your mission-critical logistics?

A new episode of the Does Logistics Matter? Podcast has just gone live! 🎤 🎧🔊 In this episode, you can listen to Martijn Graat who talks to Johan Elzes, Business Unit Director at Ahlers, about after-sales logistics, which for the end customer is often mission-critical logistics.

De Opslagexpert 2022

De nieuwe Opslagexpert 2022 van BITO, die meer dan 5000 producten voor uw magazijninrichting bevat, kan u nu online doorbladeren op de BITO-website. De wereld van de magazijninrichting bevat zoveel producten om uw opslagruimte in te richten dat je al eens iets over het hoofd ziet.

Masterclass Pragmatisch Voorraadbeheer

Veel bedrijven ondervinden problemen bij het bepalen van de optimale voorraadniveaus op basis van hun voorraad- en supply chain-strategie. Daar zijn verschillende redenen voor, maar een belangrijke reden is het gebrek aan praktische kennis over voorraadbeheer.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.