Vraag naar logistiek vastgoed loopt terug na coronapiek

De optimistische stemming in de logistieke vastgoedsector is voorbij. Dat concludeert adviesbureau Buck Consultants International na onderzoek bij de top 30 van logistiek vastgoedontwikkelaars en -beleggers in Nederland, waarbij de respondenten ongeveer 85% van de gerealiseerde distributiecentra vertegenwoordigen. Na coronajaren met veel vraag naar warehouses is de verwachte vraag naar logistiek vastgoed in Nederland voor 2023 een bescheiden 2,5 miljoen vierkante meter, minder dus dan de 3,4 miljoen vierkante meter van vorig jaar en zelfs de helft van topjaar 2021 (4,9 mln. m2). Investeerders in logistiek vastgoed hebben duidelijk te maken met snel gestegen financieringslasten, waardoor investeringen in logistiek vastgoed minder interessant zijn.

2023131143341931_figuur-buck-consultants.jpg
Gemiddelde inschatting van de totale opname in 2022 en 2023 in mln. m² - Bron: Buck Consultants International, 2023

Volgens René Buck, directeur bij Buck Consultants International (BCI), neemt de vraag na de coronapiek af. “Veel bedrijven hebben al extra voorraden aangelegd om minder kwetsbaar te zijn voor verstoringen in aanvoerketens en ook de exponentiële groei van e-commerce tijdens de pandemie vlakt nu af”, verduidelijkt hij. “Maar het is niet alleen de afvlakkende vraag; het aanbod van logistiek vastgoed is en blijft laag omdat er nog maar weinig ruimte op bedrijventerreinen is voor nieuwbouw en er beperkte leegstand is in bestaand logistiek vastgoed. Het beperkte aanbod en de gestegen bouwkosten zorgen ervoor dat dit jaar de huurprijsstijging met gemiddeld 6,8% (met uitlopers tot 8-9%) fors hoger is dan voorgaande jaren. Nieuwbouw wordt bovendien beperkt door de hogere financiële lasten als gevolg van de gestegen rente.”
 
Ruimte
Ook verwacht de logistieke vastgoedsector dat de discussie over de ruimtelijke inpassing van warehouses verder zal oplaaien. “Bijna alle ontwikkelaars en beleggers vinden dat er meer aandacht voor architectonische vormgeving en landschappelijk inpassing van distributiecentra moet komen”, zegt Casper Wolf, senior adviseur bij BCI. Maar een te sturend beleid van overheden zien de bedrijven niet zitten. “Het niet mogen ontwikkelen van warehouses als de eindgebruiker nog niet bekend is of nog maar 5 plekken aanwijzen voor vestiging van megadistributiecentra worden afgewezen. Maar er is wel een toename van vastgoedpartijen die vinden dat provinciale besturen in hun beleid meer moeten sturen op het vestigen van gewenste (zeer) grote distributiecentra op nieuwe terreinen en de kleinere warehouses (minder dan 20.000m2) dan op bestaande terreinen.”
 
Net zoals in België staat ook in Nederland duurzaamheid van een gebouw bovenaan de criterialijst bij de ontwikkeling van logistieke gebouwen. Daaronder vallen meerdere elementen zoals energiezuinigheid, duurzame energieopwekking, emissieloos bouwen en circulariteit. Volgens BCI wordt een verplichting om zonnepanelen op het dak te plaatsen door het merendeel van de logistieke vastgoedpartijen aanbevolen, maar merken ontwikkelaars nu vaak dat dat niet lukt omdat het elektriciteitsnet vol is.
 
Arbeidsmarkt
Nog volgens het onderzoek bestaat de top 4 van logistieke regio’s in Nederland uit Tilburg/Waalwijk, de Rotterdamse regio, Noord-Limburg en West-Brabant, waar overigens ook de krapte op de arbeidsmarkt fors is.
 
Volgens de deelnemers aan het onderzoek zullen automatisering en robotisering evenwel weinig helpen om de krapte op de arbeidsmarkt te counteren. De logistieke vastgoedontwikkelaars en -beleggers hebben uiteenlopende opinies over hun rol daarbij. “De meningen over wel of niet meedoen aan wervings- en scholingsprogramma’s voor de logistieke sector of wel of niet strategische samenwerking met uitzendbureaus zoeken om een integraal aanbod van locatie en arbeid te doen, lopen echt uiteen”, concludeert Johan Beukema, managing partner bij BCI.

Recente nieuwsberichten

Opnieuw commerciële transporten op de Lovaart

Eind september 2024 vond voor het eerst sinds lange tijd niet-toeristisch verkeer plaats op de Lovaart, op het traject tussen Veurne en Oostende. Betonproducent De Brabandere uit Veurne testte er de mogelijkheid om zeezand uit Oostende voor de productie van beton via de binnenvaart te vervoeren. Die testvaarten verliepen via de kanalen Plassendale-Nieuwpoort en Nieuwpoort-Duinkerke tot op de Lovaart en Regionaal Overslagcentrum (ROC) Veurne. De testvaarten zijn het resultaat van een doorgedreven samenwerking tussen POM West-Vlaanderen, De Vlaamse Waterweg nv, Multimodaal.Vlaanderen (VIL), De Brabandere en Barging Solutions.

Heppner neemt Segers Internationaal Transport over

Na de overnames van het Nederlandse HaCas in 2017 en het Belgische DINA in 2021 breidt de bedrijvengroep Heppner zich nu verder uit in de regio met de aankoop van Segers Internationaal Transport, een Nederlands familiebedrijf dat gespecialiseerd is in internationale verkeersstromen tussen Nederland en Spanje.

DB Schenker en Microsoft Cloud Logistics gaan samen voor CO2-neutraal transport

DB Schenker werkt samen met Microsoft Cloud Logistics aan het gebruik van Sustainable Aviation Fuel (SAF) en Sustainable Marine Fuel (SMF). Daarmee willen beide partners hun gezamenlijke ambitie benadrukken om de ecologische voetafdruk van hun transportactiviteiten te verkleinen. De samenwerking omvat ook het bouwen van ‘best-in-class’ warehouses en het inzetten van vrachtwagens op alternatieve energie. Dat betekent volgens beide bedrijven een belangrijke stap in de richting van minder CO2-uitstoot die gepaard gaat met hun logistieke activiteiten (Scope 3) in vergelijking met transport waar gebruik wordt gemaakt van conventionele fossiele brandstoffen.

Inetum-Realdolmen wordt Inetum

De Belgische digitale dienstverlener Inetum-Realdolmen kondigt zijn officiële rebranding aan naar Inetum. Deze strategische stap betekent naar eigen zeggen een belangrijke vooruitgang in de groei van het bedrijf en sluit aan bij de internationale koers van de Inetum Group, een toonaangevende Europese speler in digitale diensten.

Samengestelde AI en supply chain data governance zijn belangrijkste supply chain planning-technologieën volgens Gartner

“Supply chain planning-leiders zijn bezig met het ontwikkelen van transformatie-roadmaps die voorrang geven aan het leveren van geavanceerde beslissingsintelligentie en geautomatiseerde besluitvorming”, zegt Eva Dawkins, director analyst bij Gartner Supply Chain. “Samengestelde AI (ofwel ‘composite AI’), de gecombineerde toepassing van verschillende AI-technieken om de efficiëntie van leren te verbeteren, zal de optimalisering en automatisering van veel planningsactiviteiten stimuleren, terwijl supply chain data governance de basis vormt voor digitale transformatie”, aldus nog Eva Dawkins.

ICT&Logistiek en Logistica Next: dé driedaagse logistieke hotspot!

(Advertorial) Van 5 tot en met 7 november 2024 transformeert de Koninklijke Jaarbeurs tot dé driedaagse hotspot waar de hele logistieke sector bijeenkomt. Daar wil je bij zijn: je ontdekt er oplossingen bij de 300+ exposanten, laat je inspireren door 200 sprekers, leert over de laatste trends en ontwikkelingen, benut de case studies en wisselt ervaringen uit met duizenden professionals.

AgriEuro automatiseert beheer van reserveonderdelen met Dematic

AgriEuro, een leverancier van apparatuur en producten voor de landbouw en tuinonderhoud in Italië, heeft Dematic geselecteerd om een AutoStore-systeem te installeren in zijn nieuwe logistieke centrum in Spoleto (Umbrië). Die faciliteit wordt in de komende maanden gebouwd en breidt de locatie uit waar ook het hoofdkantoor is gevestigd. Het is de bedoeling dat het logistieke centrum zich uitsluitend richt op aftersales-activiteiten, zoals het dagelijkse beheer van reserveonderdelen en andere kleine componenten

Kuehne+Nagel huldigt zijn grootste logistieke hub ooit in

Kuehne+Nagel heeft het nieuwe distributiecentrum van Adidas in Mantova, Noord-Italië, officieel geopend. De logistieke hub, gekenmerkt door doorgedreven digitalisering en duurzaamheid, gaat gepaard met een investering van 350 miljoen euro, de grootste investering van het logistieke bedrijf tot nu toe. Naast groeimogelijkheden biedt de site ook werkgelegenheid voor ruim 700 nieuwe medewerkers met een focus op technische en digitale vaardigheden.

Belgen kopen 40% meer online dan een jaar geleden

Onderzoek van Descartes toont aan dat 38% van de Belgische consumenten meer producten online hebben gekocht ten opzichte van een jaar geleden. Voor het onderzoek bevroeg de aanbieder van SaaS-oplossingen, samen met Sapio Research, voor het derde jaar op rij 8.000 consumenten uit Europa en Noord-Amerika, waarvan 250 consumenten uit België. De deelnemers werd gevraagd naar hun ervaringen met online aankopen en thuisbezorging in de periode van eind oktober 2023 tot medio januari 2024.

UPTR onderzoekt financiële gezondheid Transport en Logistiek

Naar jaarlijkse traditie heeft UPTR, de belangenvereniging van Belgische vervoerders en logistieke spelers, een studie laten uitvoeren naar de financiële gezondheid van de transportsector, dit jaar geïntegreerd met de sector logistiek.

Daartoe heeft het audit- en financieel adviesbureau BDO de jaarrekeningen (eind juli 2024 ingediend bij de NBB) van Belgische bedrijven met als hoofd-NACE-code de code ‘494 – Goederenvervoer over de weg en verhuisdiensten’, maar ook de (logistieke) codes ‘521 – Opslag en opslagfaciliteiten’ en ‘522 – Aanvullende diensten voor transport’ onder de loep genomen.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.