Vraag naar logistiek vastgoed loopt terug na coronapiek

De optimistische stemming in de logistieke vastgoedsector is voorbij. Dat concludeert adviesbureau Buck Consultants International na onderzoek bij de top 30 van logistiek vastgoedontwikkelaars en -beleggers in Nederland, waarbij de respondenten ongeveer 85% van de gerealiseerde distributiecentra vertegenwoordigen. Na coronajaren met veel vraag naar warehouses is de verwachte vraag naar logistiek vastgoed in Nederland voor 2023 een bescheiden 2,5 miljoen vierkante meter, minder dus dan de 3,4 miljoen vierkante meter van vorig jaar en zelfs de helft van topjaar 2021 (4,9 mln. m2). Investeerders in logistiek vastgoed hebben duidelijk te maken met snel gestegen financieringslasten, waardoor investeringen in logistiek vastgoed minder interessant zijn.

2023131143341931_figuur-buck-consultants.jpg
Gemiddelde inschatting van de totale opname in 2022 en 2023 in mln. m² - Bron: Buck Consultants International, 2023

Volgens René Buck, directeur bij Buck Consultants International (BCI), neemt de vraag na de coronapiek af. “Veel bedrijven hebben al extra voorraden aangelegd om minder kwetsbaar te zijn voor verstoringen in aanvoerketens en ook de exponentiële groei van e-commerce tijdens de pandemie vlakt nu af”, verduidelijkt hij. “Maar het is niet alleen de afvlakkende vraag; het aanbod van logistiek vastgoed is en blijft laag omdat er nog maar weinig ruimte op bedrijventerreinen is voor nieuwbouw en er beperkte leegstand is in bestaand logistiek vastgoed. Het beperkte aanbod en de gestegen bouwkosten zorgen ervoor dat dit jaar de huurprijsstijging met gemiddeld 6,8% (met uitlopers tot 8-9%) fors hoger is dan voorgaande jaren. Nieuwbouw wordt bovendien beperkt door de hogere financiële lasten als gevolg van de gestegen rente.”
 
Ruimte
Ook verwacht de logistieke vastgoedsector dat de discussie over de ruimtelijke inpassing van warehouses verder zal oplaaien. “Bijna alle ontwikkelaars en beleggers vinden dat er meer aandacht voor architectonische vormgeving en landschappelijk inpassing van distributiecentra moet komen”, zegt Casper Wolf, senior adviseur bij BCI. Maar een te sturend beleid van overheden zien de bedrijven niet zitten. “Het niet mogen ontwikkelen van warehouses als de eindgebruiker nog niet bekend is of nog maar 5 plekken aanwijzen voor vestiging van megadistributiecentra worden afgewezen. Maar er is wel een toename van vastgoedpartijen die vinden dat provinciale besturen in hun beleid meer moeten sturen op het vestigen van gewenste (zeer) grote distributiecentra op nieuwe terreinen en de kleinere warehouses (minder dan 20.000m2) dan op bestaande terreinen.”
 
Net zoals in België staat ook in Nederland duurzaamheid van een gebouw bovenaan de criterialijst bij de ontwikkeling van logistieke gebouwen. Daaronder vallen meerdere elementen zoals energiezuinigheid, duurzame energieopwekking, emissieloos bouwen en circulariteit. Volgens BCI wordt een verplichting om zonnepanelen op het dak te plaatsen door het merendeel van de logistieke vastgoedpartijen aanbevolen, maar merken ontwikkelaars nu vaak dat dat niet lukt omdat het elektriciteitsnet vol is.
 
Arbeidsmarkt
Nog volgens het onderzoek bestaat de top 4 van logistieke regio’s in Nederland uit Tilburg/Waalwijk, de Rotterdamse regio, Noord-Limburg en West-Brabant, waar overigens ook de krapte op de arbeidsmarkt fors is.
 
Volgens de deelnemers aan het onderzoek zullen automatisering en robotisering evenwel weinig helpen om de krapte op de arbeidsmarkt te counteren. De logistieke vastgoedontwikkelaars en -beleggers hebben uiteenlopende opinies over hun rol daarbij. “De meningen over wel of niet meedoen aan wervings- en scholingsprogramma’s voor de logistieke sector of wel of niet strategische samenwerking met uitzendbureaus zoeken om een integraal aanbod van locatie en arbeid te doen, lopen echt uiteen”, concludeert Johan Beukema, managing partner bij BCI.

Recente nieuwsberichten

Heisterkamp rust 750 voertuigen uit met Transics boordcomputers

Heisterkamp Transportation Solutions is een snelgroeiende Nederlandse transporteur die actief is in heel Europa en daarvoor al sinds 2006 op fleetmanagementoplossingen (FMS) vertrouwt. De onderneming tekende nu een vierjarencontract voor een volledige FMS-upgrade.

Crown geeft les in onderhoud

Begin april 2017 introduceerde Crown het opleidingsprogramma voor onderhoudsmonteurs ‘Demonstrated Performance (DP) Service Training’ in Europa. Om de onderhoudswerkzaamheden nog efficiënter uit te voeren en zo de total cost of ownership (TCO) voor klanten te verlagen, gaat de heftruckfabrikant door met het ontwikkelen van opleidingen voor onderhoudsmonteurs.

PostNL wordt bezorger van meubels

Post NL heeft JP Haarlem Delivery overgenomen, een full service dienstverlener die zich primair richt op de bezorging en montage van meubels in de Benelux. Het bedrijf bedient met name meubelwinkels in het midden- en hoog segment.Als logistiek e-commerce bedrijf biedt PostNL steeds meer diensten die verder gaan dan bezorging alleen, zoals het aansluiten, installeren en inbouwen van huishoudelijke apparatuur en consumentenelektronica.

Oceasoft lanceert OCEAlert om temperatuurgevoelige producten te monitoren

De aanbieder van draadloze oplossingen voor de monitoring van temperatuurgevoelige goederen biedt hiermee een nieuwe oplossing die het verlies van producten in de koudeketen moet helpen reduceren. Wanneer dataloggers van Oceasoft onvoorziene omstandigheden detecteren en rapporteren, stuurt OCEAlert, zowel overdag als ’s nachts, via een sms- of voicebericht een waarschuwing naar een vooraf bepaalde lijst met telefoonnummers.

PTC stelt nieuwe ThingWorx productieapplicaties voor

De nieuwe applicaties zijn ontwikkeld op basis van het Industrial IoT-platform ThingWorx, dat bedrijven technologieën en tools biedt om applicaties en augmented reality-ervaringen te ontwikkelen en uit te breiden. De applicaties maken deel uit van een nieuwe generatie van online Industrial IoT-applicaties en apps, zoals ThingWorx Navigate.

Bedrijfsleiders niet langer bang voor ‘mens versus machine’

Onderzoek van Avanade toont aan dat bedrijven binnen een tijdsspanne van drie jaar intelligente automatisering zullen moeten toepassen om de productiviteit op te krikken en zichzelf te blijven onderscheiden op innovatievlak. Meer dan de helft van bedrijfsleiders wereldwijd heeft er vertrouwen in dat intelligente automatisering het huidige personeelsbestand eerder zal vergroten dan dat er jobs zullen worden vervangen.

SSCC-code van GS1 gekozen voor unieke identificatie van pakjes

Het CEN (European Committee for Standardisation) heeft de SSCC-code van standaardenorganisatie GS1geselecteerd om elk pakje dat in Europa wordt verzonden, uniek te identificeren. Dat houdt in dat ieder pakje, ongeacht de verzender of de pakjesdienst, een unieke code krijgt volgens dezelfde standaard.

Still stelt ECU 15 C laagheffende pallettruck voor

De truck is met name bedoeld voor eenvoudige horizontale transporten over korte afstanden en verplaatst lasten tot 1,5 ton. Het lage eigengewicht van 200 kg, inclusief accu, maakt de truck geschikt voor inzet op tussenvloeren, het verplaatsen van goederen via liften en om mee te nemen in de vrachtwagen.

Avanade en Blue Prism zorgen samen voor digitale transformatie

Avanade en Blue Prism, aanbieder van robotic process automation (RPA) software, gaan samenwerken om bedrijven te helpen bij de transformatie van hun werkplek en om de digitale werkplek van de toekomst te ontwikkelen. Door de combinatie van de digitale toepassingen van Avanade met het RPA platform van Blue Prism moeten bedrijven robotische werkploegen kunnen maken die manuele processen volledig automatiseren.

Gebrek aan visibiliteit in omni-channel retail leidt tot verlies

Recent onderzoek door Sapio Research in opdracht van Zetes en in samenwerking met Zebra Technologies, toont hoe klanten reageren op tegenvallers en hoe retailers volgens hen moeten reageren in alle kanalen.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.