Vraag naar logistiek vastgoed loopt terug na coronapiek

De optimistische stemming in de logistieke vastgoedsector is voorbij. Dat concludeert adviesbureau Buck Consultants International na onderzoek bij de top 30 van logistiek vastgoedontwikkelaars en -beleggers in Nederland, waarbij de respondenten ongeveer 85% van de gerealiseerde distributiecentra vertegenwoordigen. Na coronajaren met veel vraag naar warehouses is de verwachte vraag naar logistiek vastgoed in Nederland voor 2023 een bescheiden 2,5 miljoen vierkante meter, minder dus dan de 3,4 miljoen vierkante meter van vorig jaar en zelfs de helft van topjaar 2021 (4,9 mln. m2). Investeerders in logistiek vastgoed hebben duidelijk te maken met snel gestegen financieringslasten, waardoor investeringen in logistiek vastgoed minder interessant zijn.

2023131143341931_figuur-buck-consultants.jpg
Gemiddelde inschatting van de totale opname in 2022 en 2023 in mln. m² - Bron: Buck Consultants International, 2023

Volgens René Buck, directeur bij Buck Consultants International (BCI), neemt de vraag na de coronapiek af. “Veel bedrijven hebben al extra voorraden aangelegd om minder kwetsbaar te zijn voor verstoringen in aanvoerketens en ook de exponentiële groei van e-commerce tijdens de pandemie vlakt nu af”, verduidelijkt hij. “Maar het is niet alleen de afvlakkende vraag; het aanbod van logistiek vastgoed is en blijft laag omdat er nog maar weinig ruimte op bedrijventerreinen is voor nieuwbouw en er beperkte leegstand is in bestaand logistiek vastgoed. Het beperkte aanbod en de gestegen bouwkosten zorgen ervoor dat dit jaar de huurprijsstijging met gemiddeld 6,8% (met uitlopers tot 8-9%) fors hoger is dan voorgaande jaren. Nieuwbouw wordt bovendien beperkt door de hogere financiële lasten als gevolg van de gestegen rente.”
 
Ruimte
Ook verwacht de logistieke vastgoedsector dat de discussie over de ruimtelijke inpassing van warehouses verder zal oplaaien. “Bijna alle ontwikkelaars en beleggers vinden dat er meer aandacht voor architectonische vormgeving en landschappelijk inpassing van distributiecentra moet komen”, zegt Casper Wolf, senior adviseur bij BCI. Maar een te sturend beleid van overheden zien de bedrijven niet zitten. “Het niet mogen ontwikkelen van warehouses als de eindgebruiker nog niet bekend is of nog maar 5 plekken aanwijzen voor vestiging van megadistributiecentra worden afgewezen. Maar er is wel een toename van vastgoedpartijen die vinden dat provinciale besturen in hun beleid meer moeten sturen op het vestigen van gewenste (zeer) grote distributiecentra op nieuwe terreinen en de kleinere warehouses (minder dan 20.000m2) dan op bestaande terreinen.”
 
Net zoals in België staat ook in Nederland duurzaamheid van een gebouw bovenaan de criterialijst bij de ontwikkeling van logistieke gebouwen. Daaronder vallen meerdere elementen zoals energiezuinigheid, duurzame energieopwekking, emissieloos bouwen en circulariteit. Volgens BCI wordt een verplichting om zonnepanelen op het dak te plaatsen door het merendeel van de logistieke vastgoedpartijen aanbevolen, maar merken ontwikkelaars nu vaak dat dat niet lukt omdat het elektriciteitsnet vol is.
 
Arbeidsmarkt
Nog volgens het onderzoek bestaat de top 4 van logistieke regio’s in Nederland uit Tilburg/Waalwijk, de Rotterdamse regio, Noord-Limburg en West-Brabant, waar overigens ook de krapte op de arbeidsmarkt fors is.
 
Volgens de deelnemers aan het onderzoek zullen automatisering en robotisering evenwel weinig helpen om de krapte op de arbeidsmarkt te counteren. De logistieke vastgoedontwikkelaars en -beleggers hebben uiteenlopende opinies over hun rol daarbij. “De meningen over wel of niet meedoen aan wervings- en scholingsprogramma’s voor de logistieke sector of wel of niet strategische samenwerking met uitzendbureaus zoeken om een integraal aanbod van locatie en arbeid te doen, lopen echt uiteen”, concludeert Johan Beukema, managing partner bij BCI.

Recente nieuwsberichten

WDP breidt vastgoedportefeuille in Nederland met bijna 300.000m² uit

Om te beginnen werd de bestaande locatie van WDP in het Prisma Bedrijvenpark in Bleiswijk uitgebreid met een perceel van 15ha, goed voor een ontwikkelingspotentieel van ruim 80.000m². Twee jaar na de verwerving van een eerste perceel van 7ha1, kon WDP 43.000m² aan nieuwbouwmagazijnen voor Mediq, Total Exotics en Toolstation realiseren.

Transporteurs rekenen file-uren door aan klanten

2017 was een recordjaar wat de files betreft. De recente filebarometer van Touring Mobilis en andere tellingen tonen aan dat naast de ochtend- en avondspits, de files ook overdag fors toenemen. Gezien de eisen van de klanten, kunnen transporteurs onmogelijk nog de drukte en files vermijden.

Iptor en IBM bieden samen diensten en cloud infrastructuur aan

Iptor Supply Chain Systems (Iptor), aanbieder van software en diensten voor supply chain management, planning en logistiek, heeft een tienjarige overeenkomst met IBM gesloten om krachtige cloud infrastructuur en een reeks managed services aan te bieden aan de klanten van Iptor.

Toyota komt met nieuwe reeks geautomatiseerde trucks

Toyota Material Handling brengt een nieuwe reeks geautomatiseerde magazijntrucks op de Europese markt. De trucks passen bij Toyota’s lean methode en zijn ontworpen om repetitieve palletbehandeling te automatiseren. De nieuwe Autopilot-serie omvat elektrische pallettrucks (LAE250), stapelaars (SAE160), reachtrucks (RAE160-250), stapelaars met tegengewicht (OAE120CB) en zware trekkers (TAE500) voor alle gangbare toepassingen: pallettransport, blokstapelen, opslag op grote hoogte en trekken.

P&O Ferries piekte in 2017 op route Zeebrugge-Tilbury

P&O Ferries vervoerde in 2017 het meeste vracht tussen Zeebrugge en Tilbury dan ooit in het tienjarige bestaan van de route. Van januari tot december 2017 werden er 185.908 vrachteenheden verscheept, goed voor een stijging met 4,3% in vergelijking met 2016, dat ook al een recordjaar was.

Knapp sleept contract in de wacht bij Kramp

Knapp zal twee distributiecentra van de technische groothandel Kramp in Duitsland en Nederland uitrusten met zijn nieuwste shuttle-technologie, de OSR Shuttle Evo. De OSR Shuttle Evo biedt een compacte constructie met een gereduceerd conveyorsysteem.

Transsmart opent kantoor in België

Transsmart, gespecialiseerd in verzendsoftware voor kmo’s, opent op 1 januari een kantoor in Leuven. De uitbreiding kadert in de ambitie van het bedrijf om zijn dienstverlening de komende jaren uit te breiden naar de omringende Europese landen en de klanten zoveel mogelijk lokaal te gaan bedienen.

Panasonic en SOTI versterken samenwerking

Panasonic Computer Product Solutions breidt zijn samenwerking met SOTI, leverancier van device management oplossingen, verder uit om downtime bij zijn robuuste notebooks, tablets en handhelds te elimineren. Panasonic streeft er al langer naar de TCO van zakelijke devices en het uitvalspercentage zo laag mogelijk te krijgen.

CHEP-dolly zorgt voor hogere verkoopcijfers bij retailers

Chep, leverancier van oplossingen voor de supply chain, heeft samen met Henderson Wholesale Ltd, een licentiehouder van Spar International, het gebruik van de Chep-dolly in supermarkten getest. Het testprogramma van drie weken werd uitgevoerd bij dertien Spar-winkels verspreid over Noord-Ierland en heeft aangetoond dat de dolly de verkoop helpt te maximaliseren en de kosten in de supply chain helpt te verlagen.

Sage België verhuist

De uitgever van beheersoftware heeft zijn maatschappelijke zetel verhuisd van Groot-Bijgaarden naar een nieuwe werkruimte in het Buro & Design Center in Brussel, op enkele passen van het Atomium (Esplanade 1, 1020 Brussel). De nieuwe werkruimte, “aangepast aan het Nieuwe Sage”, is erop gericht samenwerking en agility te bevorderen, met name dankzij het gebruik van nieuwe technologieën.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.