Voorspellend onderhoud in intralogistiek: Anticiperen op problemen voordat ze zich voordoen

(Advertorial) Ook voor intralogistieke systemen wordt het door Industrie 4.0 mogelijk de conditie van belangrijke componenten te monitoren en stilstand van de systemen te elimineren. “De kunst is de beschikbaarheid van systemen continu te optimaliseren,” aldus Dr Maximilian Beinhofer, Head of Cognitive Systems Development bij TGW. We vroegen hem waarom voorspellend onderhoud ook in intralogistiek belangrijk is.

Wat is het nadeel om onderhoudswerken pas uit te voeren als een onderdeel niet meer werkt?
“Bij deze aanpak, ook bekend als ‘correctief onderhoud’, komt een machine of een systeem tijdelijk tot stilstand. Dit betekent een verminderde beschikbaarheid met ook economische gevolgen. Een ander knelpunt is dat in sommige gevallen een probleemoplossing moet worden opgespoord wat vaak kostbare tijd in beslag neemt.”
 
Is het een alternatief om de slijtdelen op regelmatige tijdstippen te vervangen?

“Het idee van preventief onderhoud is dat specifieke onderhouds- of vervangingscycli worden gedefinieerd op basis van empirisch vastgestelde gegevens. Dit garandeert een zeer hoge systeembeschikbaarheid, maar de keerzijde is dat de kosten hoger kunnen uitvallen omdat sommige onderdelen worden vervangen die nog niet aan vervanging toe waren.
De kern van de zaak is het vinden van het ideale onderhoudsmoment voor zowel de gebruiker van het systeem als voor de onderhoudstechnici. Condition monitoring en voorspellend onderhoud bieden daartoe een uitstekende oplossing. Een ‘digitale twin’ helpt daarbij en levert hiervoor de nodige data. Dergelijke digitale twin wordt dan ook als een van
de belangrijkste innovaties van Industrie 4.0 beschouwd.”
 
Hoe werkt voorspellend onderhoud?
“Met behulp van sensoren die de conditie van de componenten monitoren, kan een softwaresimulatie worden uitgevoerd om te checken of zich problemen voordoen. Dit gebeurt idealiter in realtime of met een minimale vertraging. Zo analyseren we bij TGW met behulp van slimme algoritmen – gebaseerd op technieken uit machine learning en data science – de data aangeleverd door de sensoren. Dat stelt ons in staat om zeer nauwkeurige uitspraken te doen over de staat en slijtage van componenten.“
 
Kunt u een concreet voorbeeld geven?
“In onze bekroonde Rovolution-pickrobot meten we de status van het vacuüm in het grijpapparaat. Als er sprake is van drukverlies, bijvoorbeeld door stofbelasting van de omgeving, kunnen we dat meteen zien en reageren.“
 
Wat doe je met oudere systemen die niet voorzien zijn van de nodige sensoren?
“Het is ook mogelijk om extra sensoren te installeren, bijvoorbeeld om trillingen te meten. Afhankelijk van de grootte van het systeem kan het aantal benodigde sensoren variëren van enkele tot honderden stuks. Om die reden dient vooraf een kosten/batenanalyse gemaakt worden. “
 
Wat is het verschil tussen voorspellend en prescriptief onderhoud?
“Voor voorspellend onderhoud is condition monitoring nodig. Het is echter niet voldoende om te weten of een sensor belast is. Het is ook belangrijk de omvang van de slijtage te kennen. Als deze informatie beschikbaar is, kan voorspellende software worden gebruikt om de waarde van een bepaalde component te berekenen en bijvoorbeeld te weten dat deze nog ongeveer drie maanden zal meegaan. Prescriptief onderhoud adviseert dan precies welke stappen in die drie maanden genomen moeten worden. “
 
Wat zijn de belangrijkste voordelen van voorspellend onderhoud?
“Over het algemeen gaat het erom de systeembeschikbaarheid te optimaliseren en de kosten laag te houden. Bovendien verbetert de feedbackloop continu. Algoritmen zorgen ervoor dat het zelflerende systeem zichzelf continu zal optimaliseren.”
 
Wat zijn de uitdagingen voor voorspellend onderhoud?

“Een uitdaging is om met minimale inspanning een maximale hefboomwerking te creëren. Een andere, technologische uitdaging is de netwerken van het systeem zo te gebruiken dat alle gegevens die nodig zijn voor het voorspellend onderhoud kunnen worden overgebracht. De feedbackloops vormen de derde uitdaging. Als fabrikant moeten wij intelligente methoden ontwikkelen om ervoor te zorgen dat feedback onmiddellijk wordt doorgegeven en tegelijkertijd ook geschikt is voor de automatische evaluatie.”
 
Hoe wordt dit gegarandeerd?
“Om de algoritmen te trainen, moet je precies weten wanneer een onderhoudstaak werd uitgevoerd en waaruit deze precies bestond. Anders neemt het systeem aan dat er vanzelf een verbetering tot stand is gekomen. Die data worden in een rapport gegoten dat bestaat uit gestandaardiseerde antwoorden uit een drop-downmenu. Om een machine learning-systeem te trainen, heb je immers machineleesbare gegevens nodig. Tegelijkertijd moet de feedbackloop snel en eenvoudig bediend kunnen worden, zodat de onderhoudstechnicus snel feedback kan geven.”
 
Voor welke modules ontwikkelt TGW voorspellend onderhoud?
“Condition monitoring is al beschikbaar voor onze Rovolution-pickrobot. Daarnaast ontwikkelen we een specifieke cloudoplossing voor data-acquisitie en -verwerking. Het idee is dat alle data – van mechatronica tot IT – in de toekomst worden vastgelegd, uiteraard volgens de regels van de GDPR en databeveiliging. De data van meerdere klanten zal worden vastgelegd. Dit heeft als voordeel dat een nieuwe klant profiteert van de data van bestaande klanten en advies krijgt van de software om het systeem te optimaliseren.
 
De digital twin is het resultaat van dit proces. Via de herhalingsmodus kan worden geanalyseerd wat er is gebeurd of de status kan realtime worden gecheckt. Een extra stap laat toe om in de toekomst te kijken en voorspellingen te doen.”
 
Hoe zal de vraag naar oplossingen op het gebied van voorspellend onderhoud zich ontwikkelen?

“Ik verwacht dat binnen vijf of tien jaar alle verkochte systemen deze service zullen bieden. Het is vandaag al standaard dat grote individuele machines met een trillingssensor zijn uitgerust.”
 
Zien klanten het voordeel en zijn ze bereid voor deze diensten te betalen?

“Ik geloof dat op lange termijn de bedrijfsmodellen achter onderhoudscontracten zullen veranderen. De nieuwe tools en diensten bieden voordelen voor de klant en deze voordelen zullen uiteindelijk zichtbaar worden in de Total Cost of Ownership (TCO). Bijgevolg zullen ook de businessmodellen worden aangepast.”
 
Link: https://www.tgw-group.com/en/news/press-releases/2021/predictive-maintenance-anticipating-problems-before-they-occur  

Recente nieuwsberichten

Incore in handen van ICT Group

ICT Group, leverancier van industriële technologische oplossingen met hoofdkantoor in het Nederlandse Barendrecht, neemt zijn sectorgenoot Incore Software integraal over.

Incore, opgericht door de Nederlandse broers Martin en Ferdinand Swaters, ontwikkelt logistieke en supply chain software en biedt een SaaS-applicatie voor efficiënte samenwerking binnen de supply chain met een planning- en workflow-engine. Sinds haar oprichting in 2007 is de onderneming met het product ‘Supply Chain Portal’ uitgegroeid tot een belangrijke aanbieder voor de retailsector. Daarnaast nam het gebruik in de bouw- en foodsector de laatste jaren toe.

Stow Group democratiseert automatisering van warehouses met Movu Robotics

Stow Group, producent en leverancier van opslagoplossingen en geautomatiseerde magazijnsystemen, doopt zijn afdeling ‘stow Robotics’ – opgericht in 2021 – om tot ‘Movu Robotics’. Met het nieuwe merk, ontwikkeld om zijn business unit Robotics te versterken, wil de aanbieder tegemoetkomen aan de toenemende vraag van klanten naar automatiserings- en roboticaoplossingen.

Infor en Made2Flow bieden interface voor duurzame mode-industrie

Infor, aanbieder van industrie-specifieke cloudsoftware en ERP-oplossingen, lanceert een aparte interface tussen Made2Flow, een technologiebedrijf dat gespecialiseerd is in de analyse en validatie van milieugerelateerde data in de mode-industrie, en Infor Product Lifecycle Management (PLM). De interface moet de verwerking van die data vergemakkelijken en biedt volledige zichtbaarheid voor wereldwijd opererende modemerken die meer transparantie in hun productieketen willen. Kenmerkend is dat de interface traceerbaarheid en impactmeting biedt van niveaus één tot en met vier.

WMS Prolag World voortaan compatibel met alle gangbare browsers

De Duitse softwarefabrikant CIM lanceert een nieuwe gebruikersinterface voor zijn warehouse management systeem Prolag World. Bijzonder aan de nieuwe ontwikkeling is dat het WMS-pakket van CIM daardoor voortaan browseronafhankelijk en volledig compatibel is met alle moderne desktop browsers. De software biedt volgens de ontwikkelaars een hoge mate aan gebruikersvriendelijkheid, flexibiliteit en helpt ook tijd en kosten te besparen.

Faes lanceert vernieuwde slimme stapelsoftware Stackassist

Faes, leverancier van verpakkingsoplossingen op maat en ondersteuning bij het verbeteren van verpakkingsprocessen in de supply chain, heeft zijn softwareoplossing Stackassist opnieuw gelanceerd. De slimme webbased stapelsoftware, die ondertussen tien jaar bestaat, kreeg niet enkel een modernere look & feel mee, maar werd volgens Faes ook volledig aangepast aan de logistieke uitdagingen die zijn klanten ervaren. Daarmee wil het bedrijf uit het Nederlandse Reusel naar eigen zeggen een betaalbare stapel- en beladingstool bieden die geavanceerde functies combineert met flexibiliteit en gebruikersgemak.

Weiss Technik neemt twee AutoStore-systemen van Dematic in gebruik

Datalogic introduceert PowerScan 9600 Auto Range handscanners

Datalogic, aanbieder van oplossingen voor automatische gegevensregistratie en fabrieksautomatisering, stelt de PowerScan 9600 Auto Range serie voor. De handscanners in deze serie zijn ontworpen voor toepassingen in de detailhandel, productie en transport & logistiek. Paradepaardje van de nieuwe Auto Range serie is volgens Datalogic de scan engine. Deze zou moeiteloos barcodes kunnen lezen van vlakbij tot op een afstand van 20 meter, waardoor het een gamechanger wordt genoemd in magazijntoepassingen waar zowel dichtbij als op grote afstand moet worden gescand.

Prologis koopt 6,5 hectare grond nabij Breda voor bouw van duurzaam warehouse

Logistiek vastgoedontwikkelaar Prologis heeft 6,5 hectare aan grond aangekocht op het duurzame bedrijventerrein Business Centre Treeport (BCT) in Zundert, nabij Breda. Prologis zal er een warehouse ontwikkelen met een oppervlakte van 47.246m², dat naar verwachting een BREEAM ‘Excellent’ certificaat zal ontvangen. De bouw van Prologis Park Breda DC4 is onlangs gestart en zal medio 2024 voltooid zijn.

Volvo schaalt serieproductie van elektrische trucks in Gent op

Volvo Trucks verhoogt de volumes van elektrische trucks en schaalt op met de serieproductie van de Volvo FH, de Volvo FM en de Volvo FMX Electric in de fabriek in Gent.

Manhattan Associates vernieuwt functionaliteit voor retourmanagement

Manhattan Associates, leverancier van supply chain-oplossingen en -technologie, komt met vernieuwde returns management-functionaliteit die het retourproces voor zowel consumenten als retailers moet optimaliseren. “Voor consumenten is de winkelervaring tegenwoordig belangrijker dan de aanwezige producten”, klinkt het bij Manhattan. “Retourzendingen zijn een ongemak voor consumenten en een grote kostenpost voor retailers.” Daarom moet de verbeterde returns management-functionaliteit retailers helpen hun klanten ook een uitstekende ervaring te bieden na de verkoop, waardoor loyaliteit en winstgevendheid toenemen.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.