Voorspellend onderhoud in intralogistiek: Anticiperen op problemen voordat ze zich voordoen

(Advertorial) Ook voor intralogistieke systemen wordt het door Industrie 4.0 mogelijk de conditie van belangrijke componenten te monitoren en stilstand van de systemen te elimineren. “De kunst is de beschikbaarheid van systemen continu te optimaliseren,” aldus Dr Maximilian Beinhofer, Head of Cognitive Systems Development bij TGW. We vroegen hem waarom voorspellend onderhoud ook in intralogistiek belangrijk is.

Wat is het nadeel om onderhoudswerken pas uit te voeren als een onderdeel niet meer werkt?
“Bij deze aanpak, ook bekend als ‘correctief onderhoud’, komt een machine of een systeem tijdelijk tot stilstand. Dit betekent een verminderde beschikbaarheid met ook economische gevolgen. Een ander knelpunt is dat in sommige gevallen een probleemoplossing moet worden opgespoord wat vaak kostbare tijd in beslag neemt.”
 
Is het een alternatief om de slijtdelen op regelmatige tijdstippen te vervangen?

“Het idee van preventief onderhoud is dat specifieke onderhouds- of vervangingscycli worden gedefinieerd op basis van empirisch vastgestelde gegevens. Dit garandeert een zeer hoge systeembeschikbaarheid, maar de keerzijde is dat de kosten hoger kunnen uitvallen omdat sommige onderdelen worden vervangen die nog niet aan vervanging toe waren.
De kern van de zaak is het vinden van het ideale onderhoudsmoment voor zowel de gebruiker van het systeem als voor de onderhoudstechnici. Condition monitoring en voorspellend onderhoud bieden daartoe een uitstekende oplossing. Een ‘digitale twin’ helpt daarbij en levert hiervoor de nodige data. Dergelijke digitale twin wordt dan ook als een van
de belangrijkste innovaties van Industrie 4.0 beschouwd.”
 
Hoe werkt voorspellend onderhoud?
“Met behulp van sensoren die de conditie van de componenten monitoren, kan een softwaresimulatie worden uitgevoerd om te checken of zich problemen voordoen. Dit gebeurt idealiter in realtime of met een minimale vertraging. Zo analyseren we bij TGW met behulp van slimme algoritmen – gebaseerd op technieken uit machine learning en data science – de data aangeleverd door de sensoren. Dat stelt ons in staat om zeer nauwkeurige uitspraken te doen over de staat en slijtage van componenten.“
 
Kunt u een concreet voorbeeld geven?
“In onze bekroonde Rovolution-pickrobot meten we de status van het vacuüm in het grijpapparaat. Als er sprake is van drukverlies, bijvoorbeeld door stofbelasting van de omgeving, kunnen we dat meteen zien en reageren.“
 
Wat doe je met oudere systemen die niet voorzien zijn van de nodige sensoren?
“Het is ook mogelijk om extra sensoren te installeren, bijvoorbeeld om trillingen te meten. Afhankelijk van de grootte van het systeem kan het aantal benodigde sensoren variëren van enkele tot honderden stuks. Om die reden dient vooraf een kosten/batenanalyse gemaakt worden. “
 
Wat is het verschil tussen voorspellend en prescriptief onderhoud?
“Voor voorspellend onderhoud is condition monitoring nodig. Het is echter niet voldoende om te weten of een sensor belast is. Het is ook belangrijk de omvang van de slijtage te kennen. Als deze informatie beschikbaar is, kan voorspellende software worden gebruikt om de waarde van een bepaalde component te berekenen en bijvoorbeeld te weten dat deze nog ongeveer drie maanden zal meegaan. Prescriptief onderhoud adviseert dan precies welke stappen in die drie maanden genomen moeten worden. “
 
Wat zijn de belangrijkste voordelen van voorspellend onderhoud?
“Over het algemeen gaat het erom de systeembeschikbaarheid te optimaliseren en de kosten laag te houden. Bovendien verbetert de feedbackloop continu. Algoritmen zorgen ervoor dat het zelflerende systeem zichzelf continu zal optimaliseren.”
 
Wat zijn de uitdagingen voor voorspellend onderhoud?

“Een uitdaging is om met minimale inspanning een maximale hefboomwerking te creëren. Een andere, technologische uitdaging is de netwerken van het systeem zo te gebruiken dat alle gegevens die nodig zijn voor het voorspellend onderhoud kunnen worden overgebracht. De feedbackloops vormen de derde uitdaging. Als fabrikant moeten wij intelligente methoden ontwikkelen om ervoor te zorgen dat feedback onmiddellijk wordt doorgegeven en tegelijkertijd ook geschikt is voor de automatische evaluatie.”
 
Hoe wordt dit gegarandeerd?
“Om de algoritmen te trainen, moet je precies weten wanneer een onderhoudstaak werd uitgevoerd en waaruit deze precies bestond. Anders neemt het systeem aan dat er vanzelf een verbetering tot stand is gekomen. Die data worden in een rapport gegoten dat bestaat uit gestandaardiseerde antwoorden uit een drop-downmenu. Om een machine learning-systeem te trainen, heb je immers machineleesbare gegevens nodig. Tegelijkertijd moet de feedbackloop snel en eenvoudig bediend kunnen worden, zodat de onderhoudstechnicus snel feedback kan geven.”
 
Voor welke modules ontwikkelt TGW voorspellend onderhoud?
“Condition monitoring is al beschikbaar voor onze Rovolution-pickrobot. Daarnaast ontwikkelen we een specifieke cloudoplossing voor data-acquisitie en -verwerking. Het idee is dat alle data – van mechatronica tot IT – in de toekomst worden vastgelegd, uiteraard volgens de regels van de GDPR en databeveiliging. De data van meerdere klanten zal worden vastgelegd. Dit heeft als voordeel dat een nieuwe klant profiteert van de data van bestaande klanten en advies krijgt van de software om het systeem te optimaliseren.
 
De digital twin is het resultaat van dit proces. Via de herhalingsmodus kan worden geanalyseerd wat er is gebeurd of de status kan realtime worden gecheckt. Een extra stap laat toe om in de toekomst te kijken en voorspellingen te doen.”
 
Hoe zal de vraag naar oplossingen op het gebied van voorspellend onderhoud zich ontwikkelen?

“Ik verwacht dat binnen vijf of tien jaar alle verkochte systemen deze service zullen bieden. Het is vandaag al standaard dat grote individuele machines met een trillingssensor zijn uitgerust.”
 
Zien klanten het voordeel en zijn ze bereid voor deze diensten te betalen?

“Ik geloof dat op lange termijn de bedrijfsmodellen achter onderhoudscontracten zullen veranderen. De nieuwe tools en diensten bieden voordelen voor de klant en deze voordelen zullen uiteindelijk zichtbaar worden in de Total Cost of Ownership (TCO). Bijgevolg zullen ook de businessmodellen worden aangepast.”
 
Link: https://www.tgw-group.com/en/news/press-releases/2021/predictive-maintenance-anticipating-problems-before-they-occur  

Recente nieuwsberichten

Venipak Commerce komt met omnichanneloplossing voor e-commerce in Benelux

Volgens onderzoek van Venipak Commerce – aanbieder van logistieke e-commerce oplossingen voor distributeurs, leveranciers en fabrikanten – koopt 74% van alle internetgebruikers in de Benelux-regio goederen online. Dat zou 10% meer zijn dan het Europese gemiddelde. Met de toenemende druk om gelijke tred te houden met de groeiende eisen van klanten, gaat Venipak Commerce daarom een nieuwe omnichannel-oplossing aanbieden om e-commerce fulfilment te transformeren, de verkoop te stimuleren en de operationele efficiëntie en klantervaring te verbeteren.

Panattoni betreedt de Belgische markt

Sinds Carl Panattoni 37 jaar geleden het bedrijf oprichtte, is Panattoni uitgegroeid tot een toonaangevende ontwikkelaar van industrieel en logistiek vastgoed. In eerste instantie lag de focus op de VS en Canada, vanaf 2005 kwamen ook het Verenigde Koninkrijk en Europa er bij. Nu wil de organisatie ook de eerste stappen in ons land zetten. “Uiteraard kan België als centrale hub niet in het plaatje ontbreken”, meent Robert Dobrzycki, CEO en mede-eigenaar van Panattoni Europa, VK en India. “Zeker de aanwezigheid van belangrijke havens en de uitstekende verbinding naar grote Europese markten als Duitsland, Frankrijk en het VK zijn belangrijke troeven. Door duurzame vastgoedoplossingen te ontwikkelen die aansluiten op de specifieke noden van de markt, willen we bijdragen tot de verdere ontwikkeling en verduurzaming van de Belgische infrastructuur.”

Consafe Logistics breidt uit naar België

Om zijn groeiende aantal Europese klanten lokaal te kunnen ondersteunen, breidt WMS-leverancier Consafe Logistics uit naar België. Daarbij is Guido Vangenechten (foto) aangesteld als country manager.

H.Essers start met bouw Markiezaat Container Terminal in Bergen op Zoom

H.Essers kan eindelijk beginnen aan de bouw van de langverwachte containerterminal op de kop van het Noordland in Bergen op Zoom, vlak over de Belgische grens. De terminal, tot nu toe bekend als de ‘Markiezaat Container Terminal’, betekent niet alleen een mijlpaal in de groeiambities van de logistiek dienstverlener, maar moet ook zorgen voor betere en duurzamere logistiek in de hele Brabantse en Antwerpse regio. Nu ook de omgevingsvergunning is afgeleverd, heeft H.Essers alle nodige vergunningen op zak en start het bedrijf met de voorbereidende werkzaamheden. Wat de uiteindelijke afmetingen van de terminal zullen worden, is nog niet bekend. Dat is voor H.Essers afhankelijk van de goedkeuring van de EU-subsidieaanvraag.

Onderzoek onthult ware omvang emissies in binnenvaart

Onder de naam ‘Meten op schepen’, werden in Nederland een jaar lang metingen uitgevoerd op negentien schepen. Die metingen hebben een gedetailleerd inzicht opgeleverd in de emissies en de bepalende factoren daarvoor in de binnenvaartsector. Dit ‘high-definitie telemetrie’-project, uitgevoerd door Covadem, Shipping Technology, Nestra, TNO en het EICB in opdracht van de Topsector Logistiek, heeft tot belangrijke inzichten en conclusies geleid.

ABB rust distributiecentrum uit met Movu

(Advertorial) ABB Electrification Norway wilde zijn beperkte ruimte efficiënter gebruiken. Robots van Movu moeten hiervoor zorgen. Het internationale technologiebedrijf ABB Electrification Norway zocht naar manieren om de beperkte ruimte efficiënter te gebruiken door de opslagcomponent uit de productie te halen en deze via kleinere blokken te leveren.
De oplossing is gevonden bij Movu Robotics.

Royal Talens schakelt NYCE.LOGIC in voor WMS-implementatie

Het Nederlandse bedrijf Royal Talens produceert kunstenaarsverf en levert een breed scala aan creatieve materialen. Opgericht in 1899, is het bedrijf uitgegroeid tot een toonaangevende speler in de wereldwijde markt voor beeldende kunst, met merken als Bruynzeel, Sakura, Talens, Ecoline, Talens | Pantone, Amsterdam, Rembrandt, Cobra en Van Gogh. Om zijn magazijnen in Zwitserland, de Verenigde Staten en Italië van een warehouse management system te voorzien, ging Royal Talens een samenwerking aan met WMS-leverancier NYCE.LOGIC.

Fiege huurt 25.000m² van Prologis’ nieuwbouwcomplex Boom DC2

Prologis, wereldwijd ontwikkelaar van logistiek vastgoed, verhuurt 25.000m² van zijn nieuwbouwcomplex in Boom op lange termijn aan de Duitse logistiek dienstverlener Fiege. Met Boom DC2 realiseert Prologis een volledig elektrische faciliteit die moet bijdragen aan een duurzame logistieke keten in België. Zodra de site klaar is – in april 2024 – zal Fiege de activiteiten van een Duitse site naar Boom verhuizen.

Emixa en Actemium zijn eerste Belgische Siemens Xcelerator-partners

Begin 2024 sloot Siemens Belux een overeenkomst met Emixa Industry Solutions en Actemium met als doel digitale oplossingen sneller te ontwikkelen, te delen en op te schalen. Daarmee zijn deze twee industriële technologiespelers de eerste Siemens Xcelerator-partners in België. Met AG Solution, Equans Digital en Technord werd ook een intentie tot samenwerking afgesloten.

Still gaat lithium-ion batterijen recycleren

Still sluit de recyclingkringloop voor lithium-ion batterijen en laat zijn accu’s aan het einde van hun levenscyclus recycleren in de Europese fabriek van Li-Cycle, een toonaangevend Canadese recyclingbedrijf dat in augustus 2023 zijn eerste Europese vestiging in Magdeburg, Duitsland opende. Het recyclingproces van de strategische partner maakt een terugwinningspercentage tot 95 procent mogelijk. Belangrijke accu-onderdelen worden teruggewonnen en hergebruikt voor de productie van nieuwe accucellen. Zo wil Still nu al een antwoord bieden op de vraag hoe in de toekomst moet worden omgegaan met lithium-ion batterijen aan het einde van hun levensduur.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.