Volvo Trucks wil ongevallen voorkomen met integratie van Volvo Dynamic Steering
Volvo Trucks heeft Volvo Dynamic Steering (VDS) geïntegreerd met andere systemen voor het verbeteren van comfort en veiligheid en zo twee chauffeursondersteunende systemen ontwikkeld die gericht zijn op ongevallenpreventie. Het gaat specifiek om Volvo Dynamic Steering met Stability Assist en Volvo Dynamic Steering met Lane Keeping Assist.
Volvo Dynamic Steering is ontwikkeld om automatisch de oneffenheden in het wegdek te compenseren en de trillingen en onbedoelde stuurbewegingen op te heffen. Bij lage snelheden wordt de stuurweerstand met circa 75% verminderd, een voordeel bij achteruitrijden of als er weinig ruimte is. Het stuur keert automatisch terug naar de centrale positie zodra de greep van de chauffeur op het stuur lichter wordt. Bij hogere snelheden houdt de truck de richting vast, ook op slecht wegdek en bij sterke zijwind. De technologie is gebaseerd op hydraulische stuurbekrachtiging met de ondersteuning van een elektronisch geregelde motor die het sturen voortdurend aanpast en voor extra draaikracht zorgt wanneer dat nodig is.
Bij Volvo Dynamic Steering met Stability Assist werkt VDS samen met de Electronic Stability Control van de truck. Sensoren in het chassis controleren voortdurend de gierhoek van de truck. Wanneer een lichte neiging tot slippen wordt gedetecteerd, activeert het systeem meteen. Het biedt een lichte ondersteuning bij het sturen in de tegenovergestelde richting, zodat het voertuig wordt gestabiliseerd.
De tweede veiligheidsinnovatie is Volvo Dynamic Steering met Lane Keeping Assist. VDS werkt daarbij samen met Lane Keeping Support bij snelheden boven 55km/u. Het systeem houdt met camera’s de positie van de truck in de gaten. Wanneer wordt gedetecteerd dat de truck buiten de gevolgde rijbaan dreigt te komen, helpt het systeem de chauffeur om terug te sturen naar de juiste richting. Als extra ondersteuning nodig is, wordt de chauffeur gewaarschuwd via een lichte trilling in het stuur in plaats van met een geluidssignaal.
Naast de twee nieuwe chauffeursondersteunende systemen introduceert Volvo Trucks een functie die zorgt dat de weerstand in het stuurwiel kan worden aangepast aan de individuele wensen van de chauffeur in trucks die met VDS zijn uitgerust. ”Een praktische voorziening, vooral voor trucks die vaak door verschillende chauffeurs worden bestuurd”, aldus Carl Johan Almqvist, traffic and product safety director bij Volvo Trucks.