Volvo Trucks streeft met elektrische trucks naar minder verkeer in de stad

Vanaf 2019 gaat Volvo Trucks elektrische trucks verkopen in Europa. De eerste trucks van dit type worden dit jaar al in gebruik genomen door geselecteerde testklanten. De vrachtwagenconstructeur is van mening dat elektrische trucks nieuwe logistieke mogelijkheden bieden aangezien ze minder lawaai en geen uitlaatgassen produceren. Er kunnen meer transporten ’s nachts worden uitgevoerd zodat minder trucks ruimte op de weg innemen in de spits.

“Als elektrisch aangedreven trucks in stedelijke gebieden worden ingezet, kunnen we meerdere uitdagingen tegelijkertijd aan. Zonder overlast door storende geluiden en uitlaatgassen is het mogelijk ook in de gevoeligere stadskernen te leveren. Bovendien kan transport plaatsvinden in de minder drukke periodes, zoals ’s avonds laat of ’s nachts. Zo worden de wegen overdag tijdens de spits minder belast en is de inzet van het wegennetwerk en de voertuigen veel efficiënter dan nu”, aldus Claes Nilsson, president Volvo Trucks.
 
In het onlangs uitgevoerde project Off Peak City Distribution van de stad Stockholm en het KTH Royal Institute of Technology zijn de effecten van nachtelijke distributie in het centrum van Stockholm bestudeerd. Omdat de trucks niet in de spits hoefden te rijden, werden de transportopdrachten in een derde van de normale tijd voltooid.
Volgens Volvo kan met een goed ontwikkelde logistiek en een efficiënter gebruik van de wegen in de avond en nacht een aantal kleine voertuigen ook worden vervangen door een paar grotere trucks. Dat levert minder uitstoot en verkeer op. Een distributietruck heeft ruim tien keer de laadcapaciteit van een doorsnee bestelwagen. Een groot deel van de transporten kan worden uitgevoerd als er minder mensen op de weg zijn, waardoor het risico op ongevallen ook nog sterk vermindert.
 
Maar de voertuigen zelf zijn voor Volvo Trucks slechts één factor van wat nodig is voor een geslaagde grootschalige elektrificatie. “Overschakelen op duurzaam transport vraagt om een holistische aanpak en een uitgebreide reeks maatregelen”, klinkt het. “We werken nauw samen met klanten, steden, leveranciers van oplaadinfrastructuur en andere belangrijke partijen om het vereiste raamwerk voor elektrische trucks op te zetten.”
 
Volledige elektrificatie van stedelijke distributie is voor Volvo slechts een eerste stap. De constructeur werkt ondertussen ook aan elektrificatie van andere segmenten. Wordt dus vervolgd…

Recente nieuwsberichten

Arvato neemt distributiecentrum van Avon in het VK over

Arvato breidt zijn aanwezigheid in het Verenigd Koninkrijk verder uit. De logistiek en e-commerce dienstverlener kocht de vestiging van cosmeticabedrijf Avon in Corby, op zo’n 50 kilometer van Birmingham, en nam daarbij het warehousing en transportmanagement over voor de activiteiten van Avon in het VK. Sinds oktober 2022 staat Arvato al in voor de logistieke afhandeling van Avons activiteiten in Italië.

Schneider Electric transformeert wereldwijde logistiek met Manhattan Unified Supply Chain

Na twaalf jaar met een WMS van Manhattan te werken, heeft Schneider Electric, leverancier van diensten op het vlak van energiebeheer en industriële automatisering, besloten te upgraden naar Manhattan Active Warehouse Management en dat uit te breiden met Manhattan Active Transportation Management. De beslissing maakt deel uit van een bedrijfsbrede transformatiestrategie en moet het wereldwijde distributie- en transportnetwerk van Schneider Electric een boost geven.

Yusen Logistics Benelux rondt overname van Parts Express af

Leverancier van logistieke oplossingen Yusen Logistics (Benelux) heeft de overname afgerond van Parts Express, een bedrijf gespecialiseerd in dag- en nachtdistributie van auto-onderdelen in de Benelux.

Toyota brengt overgenomen bedrijven onder in TALG

Toyota Industries Corporation (TICO) heeft Toyota Automated Logistics Group (TALG) in het leven geroepen om er zijn dochteronderneming Toyota L&F in onder te brengen. Ook Bastian Solutions en Vanderlande – de bedrijven die Toyota in 2017 overnam – en Viastore – overgenomen in 2022 – maken deel uit van TALG. Met die beslissing wil Toyota zijn aanwezigheid als toonaangevende speler in automatiseringsprojecten wereldwijd vergroten en tegelijkertijd profiteren van de synergieën tussen de dochterbedrijven.

Still vertaalt ARIBIC-onderzoekresultaten naar digitale toepassingen voor intralogistiek

Recent werd het onderzoeksproject ARIBIC (Artificial Intelligence-Based Indoor Cartography) afgerond. Daarbij werden gegevens automatisch verzameld en gebruikt voor een live digital twin van een magazijn. Still, leverancier van intralogistieke oplossingen, trad daarbij op als projectleider en gaat de resultaten van het project nu vertalen naar marktklare producten.

Voorkom energieverliezen op de laadkaai

(Advertorial) Duurzaamheid staat tegenwoordig centraal bij de meeste bedrijven. Managers hebben niet alleen een morele verantwoordelijkheid, maar staan ook onder druk om hun CO2-uitstoot te minimaliseren en het energieverbruik terug te dringen.

Kuehne+Nagel breidt spare parts logistiek voor BMW uit

Als een belangrijke logistiek dienstverlener voor de auto-industrie beheert Kuehne+Nagel momenteel een 170.000m² groot centrum voor de verwerking en levering van auto-onderdelen in het Duitse Wallersdorf.

Nieuwe tarieven voor kilometerheffing vanaf 1 juli 2024

Vanaf maandag 1 juli 2024 gelden in Vlaanderen en Brussel nieuwe tarieven voor de kilometerheffing. Het gaat om een indexaanpassing.

Righi Elettroservizi tackelt leveringsproblemen met AutoStore van Dematic

Dematic heeft de levering en installatie voltooid van een AutoStore-systeem voor Righi Elettroservizi SpA, een Italiaanse onderneming actief op het vlak van industriële automatisering, systeemintegratie en informatietechnologie.

Sonepar schakelt opnieuw Knapp in voor magazijnautomatisering

Sonepar is een toonaangevende groothandel in elektrische apparaten en componenten voor professionals zoals elektriciens. Het bedrijf beschikt over 2.400 vestigingen in 40 landen en heeft ongeveer 45.000 medewerkers in dienst. Om de verwerking van kleine onderdelen in zijn bestaande magazijn in Holzwickede bij Dortmund te automatiseren, heeft de groothandel zijn jarenlange partner Knapp de opdracht gegeven een automatiseringsoplossing te implementeren. Die oplossing zal bestaan uit shuttle-technologie, ergonomische goederen-naar-persoon werkstations en de KiSoft software-oplossing van Knapp. Met de oplossing kan Sonepar niet alleen de handling van kleine onderdelen automatiseren, ook kan de bezorgservice worden uitgebreid.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.