Volvo Trucks belicht technologie van zijn heavy-duty elektrische trucks

Volvo Trucks is naar eigen zeggen voorbereid om met zijn onlangs geïntroduceerde volledig elektrische trucks een snelle verschuiving naar duurzamer transport en een grote opleving in de elektrificatie van zwaar wegvervoer te realiseren. “De technologie maakt de voertuigen geschikt voor een breed scala aan transportopdrachten, wat het voor transportbedrijven eenvoudiger maakt om te starten met het elektrificeren van hun eigen wagenpark”, meent de vrachtwagenconstructeur.

Met de verkoopstart van de FH, FM en FMX Electric biedt Volvo Trucks nu een totaal assortiment van vijf elektrische truckmodellen aan. De productie van de nieuwe vrachtwagens start in eerste instantie met trekkers in de tweede helft van 2022, gevolgd door bakwagens begin 2023. De nieuwe heavy-duty trucks voor regionaal transport en het bouwsegment hebben een bruto combinatiegewicht (GCW) tot 50 ton en zijn verkrijgbaar in twee alternatieve chassishoogten, met wielbases van 3800 tot 6700mm en variërend in 2-, 3- of 4-assige chassisconfiguraties.
 
De nieuwe elektrische trucks zijn ontwikkeld op hetzelfde fundament als hun tegenhangers op diesel of gas en bieden volgens Volvo Trucks een grote flexibiliteit en de mogelijkheid om aan een breed scala aan transportbehoeften te voldoen. Zo richten de verschillende modellen zich op uiteenlopende toepassingen:

  • Volvo FH Electric, voor internationaal transport;
  • Volvo FM Electric, voor zwaar, lokaal transport en regionale distributie;
  • Volvo FMX Electric, voor schonere en stillere bouwtransporten;
  • Volvo FE Electric, voor regionale en stedelijke distributie en afvalinzameling;
  • Volvo FL Electric, voor regionale en stedelijke distributie. 
Drie motoren gecombineerd met I-Shift
Drie elektromotoren zijn gekoppeld aan de I-Shift automatisch schakelende versnellingsbak van Volvo Trucks met een nieuwe schakelstrategie die is geoptimaliseerd voor elektrisch rijden. Samen vormen de motoren en de I-Shift een elektrische aandrijfeenheid met een gecombineerd vermogen van 490 kW (666 pk) continu en een uitgaand koppel aan de versnellingsbak tot 28.000 Nm. De elektrische aandrijflijn is ontwikkeld met het oog op een zo hoog mogelijke efficiëntie.
 
Omdat de truck altijd in de hoogst mogelijke versnelling start, worden energie-efficiëntie en besparingen bereikt dankzij minimaal schakelen. Tegelijkertijd zijn er lagere versnellingen beschikbaar voor steile wegen of in startsituaties die extra koppel en controle vereisen.
Voor de PTO zijn er drie opties om aan de behoeften van transporteurs te voldoen: één elektrisch (40 kW), één elektromechanisch (70 kW) en één op een versnellingsbak gemonteerde (150 kW).
 
Nieuwe generatie accu’s
De accu’s met hoge energiedichtheid maken gebruik van de nieuwste generatie lithium-ionceltechnologie en zullen in een Volvo-productiefabriek worden geassembleerd. Een elektrische vrachtwagen met zes accupacks heeft een capaciteit van 540 kWh, waarmee een actieradius van zo’n 300 km voor een trekker-oplegger mogelijk is.
 
De trucks bieden twee manieren van opladen: AC-laden tot 43 kW, wat ideaal is voor opladen ’s nachts, of het snellere DC-laden tot 250 kW. Dit kan van pas komen bij volcontinue inzet van het voertuig of als het voertuig tijdens een lunchpauze moet bijladen om extra actieradius toe te voegen. Met een 250 kW DC-lader is het mogelijk in minder dan 90 minuten tot 80% van de accucapaciteit op te laden.

Foto: Volvo Trucks

Recente nieuwsberichten

Faurecia optimaliseert logistiek met 3DExperience-platform van Dassault Systèmes

Faurecia, onderdeel van de Group Forvia – een toonaangevende toeleverancier van de automobielindustrie – vergroot de inzet van het 3DExperience-platform van Dassault Systèmes. Het bedrijf optimaliseert daarmee de inkomende logistiek voor automatisch geleide voertuigen (AGV).

Kardex Mlog bouwt mee aan hoogbouwmagazijn voor witgoed

De Duitse aanbieder van logistiek vastgoed RHW Logistik GmbH bouwt in de haven van Krefeld een nieuw geautomatiseerd logistiek centrum met opslag- en verzendcapaciteit voor elektrische huishoudelijke apparaten. Voor de realisatie van de logistieke infrastructuur doet het bedrijf een beroep op Kardex Mlog.

Tailormade Logistics vergroot hub in Henegouwse Ghlin

Tailormade Logistics (TML) heeft een tweede warehouse in Ghlin, een deelgemeente van Bergen, in gebruik genomen. Het nieuwe warehouse heeft een oppervlakte van 19.000m2 en telt 20 laadkades. Het werd gebouwd naast de bestaande site met een magazijn van 25.000m2, dat vier jaar geleden in gebruik werd genomen.

Bonfix installeert Fastpick-oplossing van Vanderlande

Bonfix is een Nederlandse leverancier van fittingen, kranen, koppelingen en aanverwante producten voor (sanitaire) installaties en cv-installaties. Momenteel laat het familiebedrijf in Zwolle een nieuw distributiecentrum bouwen, dat naar verwachting in de eerste helft van 2023 volledig operationeel zal zijn.

Multimodaal.Vlaanderen rijft verlenging voor vijf jaar binnen

De Vlaamse Regering heeft de verlenging goedgekeurd van de overeenkomst tussen het Vlaams Gewest en de vzw VIL (Vlaamse innovatiecluster voor de logistiek) voor Multimodaal.Vlaanderen voor de periode 2022-2027.

Toyota breidt met 19.000m² uit op Prologis-site in Willebroek

Toyota Material Handling heeft een nieuw langetermijncontract getekend met Prologis voor de huur van een bijkomende 18.000m² magazijnruimte en 700m² bureauruimte in Willebroek DC1. Vanop die locatie wil Toyota Material Handling zijn logistieke capaciteit aanzienlijk uitbreiden.

CLS iMation lanceert ‘Simulation as a Service’ voor intralogistieke processen

CLS iMation, systeemintegrator en innovatieadviseur, heeft een nieuwe service toegevoegd aan zijn portfolio van ‘Intelligent Solutions for Logistics Automation’, namelijk iMation SaaS (Simulation as a Service). Deze service is ontworpen om de bestaande industriële context van een klant te beoordelen en zo – via simulatie – mogelijke verbeteringen in magazijnfuncties en processen te identificeren.

Mabo Benelux wordt dealer van Hyundai heftrucks in Belux

Hyundai Construction Equipment heeft Mabo Benelux aangeduid als hun exclusieve distributiepartner voor material handling equipment in België en Luxemburg. Mabo Benelux is gespecialiseerd in heftrucks en automatisering. Het bedrijf implementeert logistieke oplossingen, gaande van zijladers en meeneemheftrucks over smallegangenheftrucks tot AGV’s.

Dachser moderniseert filiaal in Moeskroen

Om de vestiging klaar te maken voor de toekomst, heeft logistiek dienstverlener Dachser enkele investeringen in zijn filiaal in Moeskroen afgerond. Zo zijn onder meer de parkeervoorzieningen op het terrein uitgebreid en zijn er nieuwe technologische voorzieningen geïnstalleerd.

IO-Link functiemodules van Leuze vereenvoudigen integratie van apparaatgegevens in PLC-programma’s

Leuze, aanbieder van o.a. schakel- en meetsensoren en identificatiesystemen, introduceert de IO-Link functiemodules. Het betreft een hulpmiddel voor fabrikanten en operators die de integratie van apparaatgegevens in PLC-programma’s moet vereenvoudigen.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.