Volvo Trucks belicht technologie van zijn heavy-duty elektrische trucks

Volvo Trucks is naar eigen zeggen voorbereid om met zijn onlangs geïntroduceerde volledig elektrische trucks een snelle verschuiving naar duurzamer transport en een grote opleving in de elektrificatie van zwaar wegvervoer te realiseren. “De technologie maakt de voertuigen geschikt voor een breed scala aan transportopdrachten, wat het voor transportbedrijven eenvoudiger maakt om te starten met het elektrificeren van hun eigen wagenpark”, meent de vrachtwagenconstructeur.

Met de verkoopstart van de FH, FM en FMX Electric biedt Volvo Trucks nu een totaal assortiment van vijf elektrische truckmodellen aan. De productie van de nieuwe vrachtwagens start in eerste instantie met trekkers in de tweede helft van 2022, gevolgd door bakwagens begin 2023. De nieuwe heavy-duty trucks voor regionaal transport en het bouwsegment hebben een bruto combinatiegewicht (GCW) tot 50 ton en zijn verkrijgbaar in twee alternatieve chassishoogten, met wielbases van 3800 tot 6700mm en variërend in 2-, 3- of 4-assige chassisconfiguraties.
 
De nieuwe elektrische trucks zijn ontwikkeld op hetzelfde fundament als hun tegenhangers op diesel of gas en bieden volgens Volvo Trucks een grote flexibiliteit en de mogelijkheid om aan een breed scala aan transportbehoeften te voldoen. Zo richten de verschillende modellen zich op uiteenlopende toepassingen:

  • Volvo FH Electric, voor internationaal transport;
  • Volvo FM Electric, voor zwaar, lokaal transport en regionale distributie;
  • Volvo FMX Electric, voor schonere en stillere bouwtransporten;
  • Volvo FE Electric, voor regionale en stedelijke distributie en afvalinzameling;
  • Volvo FL Electric, voor regionale en stedelijke distributie. 
Drie motoren gecombineerd met I-Shift
Drie elektromotoren zijn gekoppeld aan de I-Shift automatisch schakelende versnellingsbak van Volvo Trucks met een nieuwe schakelstrategie die is geoptimaliseerd voor elektrisch rijden. Samen vormen de motoren en de I-Shift een elektrische aandrijfeenheid met een gecombineerd vermogen van 490 kW (666 pk) continu en een uitgaand koppel aan de versnellingsbak tot 28.000 Nm. De elektrische aandrijflijn is ontwikkeld met het oog op een zo hoog mogelijke efficiëntie.
 
Omdat de truck altijd in de hoogst mogelijke versnelling start, worden energie-efficiëntie en besparingen bereikt dankzij minimaal schakelen. Tegelijkertijd zijn er lagere versnellingen beschikbaar voor steile wegen of in startsituaties die extra koppel en controle vereisen.
Voor de PTO zijn er drie opties om aan de behoeften van transporteurs te voldoen: één elektrisch (40 kW), één elektromechanisch (70 kW) en één op een versnellingsbak gemonteerde (150 kW).
 
Nieuwe generatie accu’s
De accu’s met hoge energiedichtheid maken gebruik van de nieuwste generatie lithium-ionceltechnologie en zullen in een Volvo-productiefabriek worden geassembleerd. Een elektrische vrachtwagen met zes accupacks heeft een capaciteit van 540 kWh, waarmee een actieradius van zo’n 300 km voor een trekker-oplegger mogelijk is.
 
De trucks bieden twee manieren van opladen: AC-laden tot 43 kW, wat ideaal is voor opladen ’s nachts, of het snellere DC-laden tot 250 kW. Dit kan van pas komen bij volcontinue inzet van het voertuig of als het voertuig tijdens een lunchpauze moet bijladen om extra actieradius toe te voegen. Met een 250 kW DC-lader is het mogelijk in minder dan 90 minuten tot 80% van de accucapaciteit op te laden.

Foto: Volvo Trucks

Recente nieuwsberichten

Beter voor uw werknemers. Beter voor uw bedrijf.

99% van de supply chain-professionals maakt zich zorgen over het hoge personeelsverloop, onder andere door de zware werkomstandigheden van manuele arbeid. Geautomatiseerde oplossingen zoals het Skypod orderpickingsysteem verbeteren de werkomstandigheden door repetitief, fysiek veeleisend werk te verminderen. Alles, van de hoogte van de bakken en schermen tot de kussentjes op het station, is ontworpen om vermoeidheid bij de operator te minimaliseren, wat de retentie bevordert.

De rol van AI in magazijnbeheer: mogelijkheden én uitdagingen

AI heeft aanzienlijk potentieel om processen en taken in magazijnbeheer verder te digitaliseren en optimaliseren. Hierdoor kunnen medewerkers zich meer richten op resultaten dan op operationele processen. Dit heeft een positieve invloed op de kostprijs per orderverwerking en de betrouwbaarheid van leveringen. Tegelijkertijd zijn er nog tal van uitdagingen verbonden aan het effectief implementeren van kunstmatige intelligentie in magazijnbeheer. De technologie verkeert immers nog in de beginfase. Bij Element Logic zijn we sinds de jaren tachtig actief in het ontwikkelen van software voor magazijnbeheer, en al sinds 2018 zijn we bezig met het integreren van AI.

Comarch x Supply Chain Europe 2023

Bezoek ons team en ontdek de toekomst van supply chain op het Reuters Event: Supply Chain Europe 2023.

Waar & wanneer? Op 24-25 Oktober in het Sheraton Brussels Airport Hotel.

Prologis Park Eindhoven DC4 eerste logistiek gebouw met Zero Carbon Certificaat

Logistiek vastgoedontwikkelaar Prologis laat weten dat Prologis Park Eindhoven DC4 het eerste logistieke gebouw ter wereld is dat een Zero Carbon Certificaat heeft ontvangen van het International Living Future Institute (ILFI). Het ILFI beoordeelt de duurzaamheid van projecten en gebouwen tijdens hun levensduur.

WDP eigenaar van sale-and-lease-back multimodale site in Antwerpen

WDP, ontwikkelaar van en investeerder in logistiek vastgoed, wordt via een sale-and-lease-back-transactie eigenaar van een locatie met multimodaal karakter in het Antwerpse Wijnegem.

Nulogy en OMP staan samen nu ook life sciences , farma en chemie bij in digitale transformatie

Nulogy, leverancier van supply chain collaboration oplossingen, en OMP, wereldwijd aanbieder van software en diensten voor de optimalisering van supply chains, gaan hun bestaande partnership verder uitbreiden. Daarmee willen beide ondernemingen een nieuwe doelgroep, namelijk bedrijven in de sectoren ‘life sciences’, farmacie en chemie, helpen bij de digitale transformatie van hun supply chain.

Incore in handen van ICT Group

ICT Group, leverancier van industriële technologische oplossingen met hoofdkantoor in het Nederlandse Barendrecht, neemt zijn sectorgenoot Incore Software integraal over.

Incore, opgericht door de Nederlandse broers Martin en Ferdinand Swaters, ontwikkelt logistieke en supply chain software en biedt een SaaS-applicatie voor efficiënte samenwerking binnen de supply chain met een planning- en workflow-engine. Sinds haar oprichting in 2007 is de onderneming met het product ‘Supply Chain Portal’ uitgegroeid tot een belangrijke aanbieder voor de retailsector. Daarnaast nam het gebruik in de bouw- en foodsector de laatste jaren toe.

Stow Group democratiseert automatisering van warehouses met Movu Robotics

Stow Group, producent en leverancier van opslagoplossingen en geautomatiseerde magazijnsystemen, doopt zijn afdeling ‘stow Robotics’ – opgericht in 2021 – om tot ‘Movu Robotics’. Met het nieuwe merk, ontwikkeld om zijn business unit Robotics te versterken, wil de aanbieder tegemoetkomen aan de toenemende vraag van klanten naar automatiserings- en roboticaoplossingen.

Infor en Made2Flow bieden interface voor duurzame mode-industrie

Infor, aanbieder van industrie-specifieke cloudsoftware en ERP-oplossingen, lanceert een aparte interface tussen Made2Flow, een technologiebedrijf dat gespecialiseerd is in de analyse en validatie van milieugerelateerde data in de mode-industrie, en Infor Product Lifecycle Management (PLM). De interface moet de verwerking van die data vergemakkelijken en biedt volledige zichtbaarheid voor wereldwijd opererende modemerken die meer transparantie in hun productieketen willen. Kenmerkend is dat de interface traceerbaarheid en impactmeting biedt van niveaus één tot en met vier.

WMS Prolag World voortaan compatibel met alle gangbare browsers

De Duitse softwarefabrikant CIM lanceert een nieuwe gebruikersinterface voor zijn warehouse management systeem Prolag World. Bijzonder aan de nieuwe ontwikkeling is dat het WMS-pakket van CIM daardoor voortaan browseronafhankelijk en volledig compatibel is met alle moderne desktop browsers. De software biedt volgens de ontwikkelaars een hoge mate aan gebruikersvriendelijkheid, flexibiliteit en helpt ook tijd en kosten te besparen.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.