Volvo profiteert van opmars elektrische trucks

Volgens berichtgeving van Volvo Trucks bekleedt de vrachtwagenproducent zowel in Europa als in Noord-Amerika de leiderspositie in de markt voor zware elektrische trucks, na het eerste kwartaal van 2023.

In het eerste kwartaal van 2023 werden in Europa in totaal 600 elektrische vrachtwagens van 16 ton en meer geregistreerd. Dat is meer dan vier keer meer in vergelijking met dezelfde periode in 2022 (134 stuks). Daarvan heeft Volvo Trucks naar eigen zeggen met 50% het grootste marktaandeel: een stijging ten opzichte van 2022, toen het marktaandeel van het bedrijf voor het hele jaar 32% bedroeg. Ook in Noord-Amerika (VS en Canada) staat bijna de helft van de markt voor zware elektrische vrachtwagens op naam van het Zweedse merk.
De markten met de meeste geregistreerde elektrische trucks in totaal (inclusief alle merken) in het eerste kwartaal van 2023 waren Duitsland, Frankrijk, Nederland en de VS.
 
5.000 trucks in 40 landen
Volvo Trucks zag in het eerste kwartaal van 2023 een sterke toename van nieuwe truckorders. In totaal werden 486 elektrische trucks besteld, een stijging van 141% ten opzichte van dezelfde periode in 2022. De meeste van die orders kwamen uit landen in het noorden van Europa, waaronder Nederland, Duitsland, Noorwegen en Zweden.
 
Na de lancering van de eerste elektrische truck in 2019 heeft Volvo Trucks bijna 5.000 elektrische trucks verkocht in ongeveer 40 landen – voornamelijk in Europa en Noord-Amerika, maar ook in landen als Australië en Marokko. In de loop van 2023 start het bedrijf met de verkoop van elektrische trucks aan klanten in Zuid-Afrika, Zuid-Korea, India en markten in Latijns-Amerika.
 
Weldra productie in Gent
Volvo Trucks, dat zes elektrische vrachtwagenmodellen in serieproductie heeft, voert momenteel de productie van de elektrische truckmodellen op in drie fabrieken: in Göteborg (Zweden), in Blainville (Frankrijk) en in New River Valley (VS). In het derde kwartaal van 2023 start ook de serieproductie van elektrische trucks in Volvo’s grootste fabriek in Gent.
 
Oplaadinfrastructuur nodig
Om het aantal elektrische vrachtwagens te vergroten, zullen er duizenden openbare oplaadpunten voor zware vrachtwagens nodig zijn. Volvo Group bouwt daarom samen met Daimler en Traton in heel Europa aan minstens 1.700 krachtige openbare oplaadpunten voor groene energie. De groep investeert ook in een laadcorridor in Noord-Amerika.
 
De Zweedse vrachtwagenfabrikant streeft ernaar dat in 2030 de helft van de wereldwijde verkoop van nieuwe vrachtwagens elektrisch is en dat in 2040 honderd procent van de vrachtwagens een netto emissievrije-uitstoot heeft.
FOTO: ©Volvo Trucks

Recente nieuwsberichten

Snel en efficiënt orders tegelijkertijd verzamelen met Pcdata’s PickCart!

Met de PickCart van Pcdata beschikt u over een eenvoudig en flexibel muti-orderpicksysteem. Het systeem biedt u een hogere productiviteit en betere kwaliteit dan andere orderpick technologieën zoals barcodescanning of voicepicking. De software berekent de meest optimale looproute door het warehouse en laat onnodig lange loopafstanden tot de verledentijd behoren.

Hyster lanceert nieuwe meeloopstapelaar van 2 ton

De stapelaar is geschikt om pallets te stapelen en op te pakken uit stellingen tot een hoogte van 4 meter. De fabrikant noemt de S2.0 in het bijzonder geschikt voor het gebruik in magazijnen van doe-het-zelfzaken, kleinschalige opslag of productieactiviteiten met zware lasten.

Lifé Pharma verkrijgt transparantie met Qlik Sense van Credon

Lifé Pharma is een Waalse coöperatie die voor een netwerk van meer dan 300 zelfstandige apothekers in Wallonië optreedt als groothandelaar in geneesmiddelen en medische producten. Het bedrijf worstelde met het hoge tempo van digitalisering in de sector.

Eerste paal logistiek centrum DB Schenker in Venlo

Op ‘Trade Port Noord’ in het Nederlands Limburgse Venlo werd vorige week het officiële startschot gegeven voor de bouw van een nieuw logistiek centrum. Op de logistieke hotspot bouwt Willy Naessens Nederland in opdracht van WDP een logistiek centrum van ongeveer 50.000 vierkante meter voor logistiek dienstverlener Schenker Logistics BeNeLux.

Onderzoek Descartes onderstreept belang van EDI

Tachtig procent van de Belgische en Nederlandse producenten, leveranciers, retailers en logistiek dienstverleners noemt electronic data interchange (EDI) een bedrijfskritische voorziening binnen de organisatie. Dat blijkt uit onderzoek in opdracht van Descartes Systems Group bij 140 bedrijven in België en Nederland.

8 redenen waarom u Supply Chain Innovations niet mag missen

1. 5 prominente keynote sprekers die het voornamelijk zullen hebben over de toekomst van supply chain management. 2. Meer dan 30 high level, niet commerciële uiteenzettingen met onder meer praktijkcases van Grand Vision, Everlam, Yusen Logistics, Bleckmann, New Valmar, Daikin, Barco, Tereos, AZ Groeninge, TVH Parts, Igepa, Ontex, PFS Liege, Bekaert, Dreamland, Dreamby & Collishop, JB De Decker, Sunny Europe, Heineken, Spaas, Fujifilm, Atlas Copco, Deventer Profielen, Chocolate World, H. Jagtenberg Plastics, Suitsupply,… 3.

Supply Chain Innovations – Maak kennis met het nieuwe shuttle-based distributiecentrum van TVH

De Supply Chain Innovations op 23 maart 2017 in Antwerp Expo is dé ideale ontmoetingsplaats voor de logistieke professional. Binnen één dag bent u weer volledig op de hoogte van de nieuwste trends en ontwikkelingen op het gebied van Supply Chain Management.

Boa Concept introduceert Plug-and-Carry 2.0

Daarmee brengt de aanbieder vijf jaar na de lancering van het eerste Plug-and-Carry-systeem nu een nieuwe generatie slimme modulaire transportbanden op de markt. Het nieuwe Plug-and-Carry 2.0-ontwerp moet zijn gebruikers nog autonomer maken: de configuratie is vereenvoudigd, het aantal losse onderdelen van de modulaire elementen is teruggebracht en bij het ontwerp is rekening gehouden met praktijkervaringen.

TGW Benelux start divisie ‘Life Time Services’

De leverancier van material handling-oplossingen breidt zijn aanbod in de Benelux uit met ‘Life Time Services’ (LTS). Het nieuwe aanbod moet een dienstverlening betekenen die volledig op de behoeften en de wensen van de klant is afgestemd.

IBM en Maersk brengen blockchainoplossing voor logistieke sector

IBM en Maersk werken samen aan een blockchainoplossing die het papierwerk rondom de wereldwijde supply chain digitaliseert. De oplossing moet tientallen miljoenen zeecontainers over de hele wereld helpen managen en volgen, moet terug transparantie brengen in alle onderdelen van de logistieke keten en moet de veilige uitwisseling van informatie tussen handelspartners garanderen.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.