Volvo profiteert van opmars elektrische trucks

Volgens berichtgeving van Volvo Trucks bekleedt de vrachtwagenproducent zowel in Europa als in Noord-Amerika de leiderspositie in de markt voor zware elektrische trucks, na het eerste kwartaal van 2023.

In het eerste kwartaal van 2023 werden in Europa in totaal 600 elektrische vrachtwagens van 16 ton en meer geregistreerd. Dat is meer dan vier keer meer in vergelijking met dezelfde periode in 2022 (134 stuks). Daarvan heeft Volvo Trucks naar eigen zeggen met 50% het grootste marktaandeel: een stijging ten opzichte van 2022, toen het marktaandeel van het bedrijf voor het hele jaar 32% bedroeg. Ook in Noord-Amerika (VS en Canada) staat bijna de helft van de markt voor zware elektrische vrachtwagens op naam van het Zweedse merk.
De markten met de meeste geregistreerde elektrische trucks in totaal (inclusief alle merken) in het eerste kwartaal van 2023 waren Duitsland, Frankrijk, Nederland en de VS.
 
5.000 trucks in 40 landen
Volvo Trucks zag in het eerste kwartaal van 2023 een sterke toename van nieuwe truckorders. In totaal werden 486 elektrische trucks besteld, een stijging van 141% ten opzichte van dezelfde periode in 2022. De meeste van die orders kwamen uit landen in het noorden van Europa, waaronder Nederland, Duitsland, Noorwegen en Zweden.
 
Na de lancering van de eerste elektrische truck in 2019 heeft Volvo Trucks bijna 5.000 elektrische trucks verkocht in ongeveer 40 landen – voornamelijk in Europa en Noord-Amerika, maar ook in landen als Australië en Marokko. In de loop van 2023 start het bedrijf met de verkoop van elektrische trucks aan klanten in Zuid-Afrika, Zuid-Korea, India en markten in Latijns-Amerika.
 
Weldra productie in Gent
Volvo Trucks, dat zes elektrische vrachtwagenmodellen in serieproductie heeft, voert momenteel de productie van de elektrische truckmodellen op in drie fabrieken: in Göteborg (Zweden), in Blainville (Frankrijk) en in New River Valley (VS). In het derde kwartaal van 2023 start ook de serieproductie van elektrische trucks in Volvo’s grootste fabriek in Gent.
 
Oplaadinfrastructuur nodig
Om het aantal elektrische vrachtwagens te vergroten, zullen er duizenden openbare oplaadpunten voor zware vrachtwagens nodig zijn. Volvo Group bouwt daarom samen met Daimler en Traton in heel Europa aan minstens 1.700 krachtige openbare oplaadpunten voor groene energie. De groep investeert ook in een laadcorridor in Noord-Amerika.
 
De Zweedse vrachtwagenfabrikant streeft ernaar dat in 2030 de helft van de wereldwijde verkoop van nieuwe vrachtwagens elektrisch is en dat in 2040 honderd procent van de vrachtwagens een netto emissievrije-uitstoot heeft.
FOTO: ©Volvo Trucks

Recente nieuwsberichten

Overname van Vanderlande een feit

De overname van Vanderlande door Toyota Industries Corporation (TICO) is afgerond. Na de aankondiging van de overname in maart van dit jaar maakt Vanderlande nu officieel deel uit van TICO. Vanderlande behoudt zijn naam en identiteit en blijft opereren als onafhankelijke entiteit vanaf zijn bestaande locaties wereldwijd.

Prijsindex op laagste niveau in 8 jaar terwijl de dieselindex blijft stijgen

Uit de 31ste editie van de Transport Market Monitor (TMM) van Transporeon en Capgemini Consulting – een kwartaalpublicatie over de dynamiek van de transportmarkt – blijkt dat de transportprijzen in het eerste kwartaal van 2017 met 9,0% gedaald zijn, vergeleken met het vierde kwartaal van 2016.

PostNL belevert zakelijk Amsterdam met e-bakfiets

Postbezorgers bezorgen hun post sinds jaar en dag te voet of met de fiets. Maar om de brievenbussen te legen en grote aantallen post bij ondernemers te halen en te brengen, zet PostNL bestelauto’s in. Na succesvolle testen met de elektrische bakfiets en kleine elektrische voertuigen in de Amsterdamse binnenstad vorig jaar, gaat PostNL verder de weg van duurzaamheid op.

Uber lanceert Uber Freight

Uber Freight is een app die transporteurs en beschikbare ladingen aan elkaar koppelt. Daarmee wil Uber de stress bij chauffeurs wegnemen om op zoek te gaan naar ladingen, wat vaak meerdere uren en verschillende telefoontjes in beslag neemt.

Hubo wil marktpositie versterken met SAP

De Belgische doe-het-zelfketen gaat voluit voor een omnichannel aanpak en werkt daarvoor samen met SAP. Hubo stapte van een complex systeem – in feite zes of zeven verschillende systemen – over naar één ERP-systeem waar alles op draait. SAP implementeerde niet alleen het ERP-pakket, waardoor Hubo’s backoffice maar ook aankoop en verkoop in een stabiele omgeving verlopen, maar vulde die oplossing ook aan met SAP Hybris waardoor Hubo een directe link met zijn klanten heeft.

SAP en Google versterken samenwerking in de cloud

Niet alleen is het aantal SAP-technologieën en -applicaties met een certificering voor Google Cloud Platform (GCP) vergroot, beide bedrijven gaan ook nauwer samenwerken op het vlak van machine learning, het Internet of Things, datatransparantie en -opslag en werkplekproductiviteit.

Bedrijven omarmen digitale innovatie om de supply chain in de toekomst te beheren

Dat is de conclusie van een onderzoek naar de toekomst van supply chains dat de Economist Intelligent Unit (EIU) in februari 2017 verrichtte bij 522 executives in 13 landen in Noord-Amerika, Europa en Asia Pacific. Het onderzoeksrapport ‘Rebooting supply chains: Shorter, smarter and more sustainable?’ toont aan dat ondernemingen zich de komende vijf jaar meer en meer op innovatie zullen richten om hun bedrijf weerbaar te maken voor eventuele disrupties en de toenemende concurrentie.

Tony’s Chocolonely zet Descartes Global Logistics Network in bij groeiplannen in VS

De Amsterdamse chocolademaker die is opgericht om een einde te maken aan slavernij en uitbuiting in de cacao-industrie, breidt zijn huidige gebruik van de EDI-oplossing van Descartes uit om zijn expansie in de Verenigde Staten te ondersteunen.

Blokker zet winkels in de etalage

Blokker Holding wil zich voortaan volledig richten op Blokker, de winkel waarmee het in 1896 allemaal begon. Op dit moment richt Blokker Holding zich met zeven winkelformules op drie markten, namelijk ‘huishoud’, ‘speelgoed’ en ‘wonen’. Door zich in de toekomst nog op slechts één winkelketen richten, wil de holding zijn positie in het segment ‘huishoud’ behouden en verder versterken.

Dassy Europe investeert in Modula liften met Vanas Engineering

Dassy Europe werd in 2007 opgericht als spin-off van een Belgische textielgroep met meer dan 45 jaar ervaring in de productie van werkkledij. Via een uitgebreid dealernetwerk blijft de onderneming haar marktaandeel in meer dan 20 landen versterken.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.