Volvo profiteert van opmars elektrische trucks

Volgens berichtgeving van Volvo Trucks bekleedt de vrachtwagenproducent zowel in Europa als in Noord-Amerika de leiderspositie in de markt voor zware elektrische trucks, na het eerste kwartaal van 2023.

In het eerste kwartaal van 2023 werden in Europa in totaal 600 elektrische vrachtwagens van 16 ton en meer geregistreerd. Dat is meer dan vier keer meer in vergelijking met dezelfde periode in 2022 (134 stuks). Daarvan heeft Volvo Trucks naar eigen zeggen met 50% het grootste marktaandeel: een stijging ten opzichte van 2022, toen het marktaandeel van het bedrijf voor het hele jaar 32% bedroeg. Ook in Noord-Amerika (VS en Canada) staat bijna de helft van de markt voor zware elektrische vrachtwagens op naam van het Zweedse merk.
De markten met de meeste geregistreerde elektrische trucks in totaal (inclusief alle merken) in het eerste kwartaal van 2023 waren Duitsland, Frankrijk, Nederland en de VS.
 
5.000 trucks in 40 landen
Volvo Trucks zag in het eerste kwartaal van 2023 een sterke toename van nieuwe truckorders. In totaal werden 486 elektrische trucks besteld, een stijging van 141% ten opzichte van dezelfde periode in 2022. De meeste van die orders kwamen uit landen in het noorden van Europa, waaronder Nederland, Duitsland, Noorwegen en Zweden.
 
Na de lancering van de eerste elektrische truck in 2019 heeft Volvo Trucks bijna 5.000 elektrische trucks verkocht in ongeveer 40 landen – voornamelijk in Europa en Noord-Amerika, maar ook in landen als Australië en Marokko. In de loop van 2023 start het bedrijf met de verkoop van elektrische trucks aan klanten in Zuid-Afrika, Zuid-Korea, India en markten in Latijns-Amerika.
 
Weldra productie in Gent
Volvo Trucks, dat zes elektrische vrachtwagenmodellen in serieproductie heeft, voert momenteel de productie van de elektrische truckmodellen op in drie fabrieken: in Göteborg (Zweden), in Blainville (Frankrijk) en in New River Valley (VS). In het derde kwartaal van 2023 start ook de serieproductie van elektrische trucks in Volvo’s grootste fabriek in Gent.
 
Oplaadinfrastructuur nodig
Om het aantal elektrische vrachtwagens te vergroten, zullen er duizenden openbare oplaadpunten voor zware vrachtwagens nodig zijn. Volvo Group bouwt daarom samen met Daimler en Traton in heel Europa aan minstens 1.700 krachtige openbare oplaadpunten voor groene energie. De groep investeert ook in een laadcorridor in Noord-Amerika.
 
De Zweedse vrachtwagenfabrikant streeft ernaar dat in 2030 de helft van de wereldwijde verkoop van nieuwe vrachtwagens elektrisch is en dat in 2040 honderd procent van de vrachtwagens een netto emissievrije-uitstoot heeft.
FOTO: ©Volvo Trucks

Recente nieuwsberichten

UniCarriers introduceert Ergologic-joystick besturing op heftrucks

UniCarriers biedt een nieuwe ergonomische besturingsfunctie voor de heftruckrange. Vanaf mei is de TX-serie als eerste leverbaar met de Ergologic-joystick. Daarmee wordt de keuze uit de bestaande besturingsmogelijkheden – vingertip, kruishendel en mechanische hendels – uitgebreid met een vierde alternatief.

Hyster brengt nieuwe reeks compacte stapelaars voor krappe ruimtes

De nieuwe stapelaars uit de S1.0E-1.2E-serie kunnen ladingen tot 1,2 ton tot een hoogte van 2,38 meter heffen, of lichtere ladingen tot een hoogte van maximaal 4,18 meter. De toestellen zijn eenvoudig te bedienen en te manoeuvreren in toepassingen waar weinig ruimte beschikbaar is, vooral in smalle gangpaden.

BITO doorrolstellingen voor uw fast movers

(advertorial) Efficiënter orderverzamelen, reductie op looptijden en minder oppervlakte nodig. Dit zijn slechts enkele voordelen van doorrolstellingen… Grote volumes, hoge omloopsnelheden, korte doorlooptijden, dit zijn slechts enkele eigenschappen van een moderne logistieke operatie.

Volvo Trucks stelt eerste volledig elektrische truck voor

Volvo Trucks introduceert de eerste geheel elektrische truck voor commercieel gebruik: de Volvo FL Electric voor onder andere stedelijke distributie en afvalinzameling. De eerste trucks in de reeks Volvo FL Electric worden nu in bedrijf genomen door klanten in Göteborg, de thuisbasis van Volvo Trucks.

Slechts 5% van de bedrijven benut voordelen digitalisering in supply chain

Digitalisering transformeert de supply chain volledig. Toch geeft maar liefst 95% van de bedrijven aan dat ze in hun bedrijfsvoering en supply chain strategieën nog onvoldoende de volledige voordelen benutten van de nieuwe fysieke en analytische technologieën, zoals big data-analyses, AI, blockchain en robotica.

DHL Parcel bouwt mega-sorteercentrum voor e-commerce in Zaltbommel

De pakketbezorger investeert 84 miljoen euro in de bouw van wat naar eigen zeggen het grootste sorteercentrum voor online bestellingen in Nederland wordt. De bouwwerken, op een perceel van 90.000m² op bedrijventerrein ‘De Wildeman’, starten deze maand nog en moeten in het najaar van 2019 afgerond zijn.

Dematic lanceert nieuw Goods-to-Person orderpickingsysteem

Dematic, de wereldwijde leverancier van geïntegreerde automatiseringstechnologie die Egemin heeft overgenomen, stelt met GTP een nieuw orderpickingsysteem voor waarmee magazijnmedewerkers bestellingen sneller, slimmer en ergonomischer kunnen verwerken.

Koopman past blockchain-technologie toe in automotive supply chain

Koopman Logistics Group zet als eerste logistieke automotive-dienstverlener in Europa blockchain-technologie in om logistieke processen in het vervoer en opslag van nieuwe en gebruikte auto’s volledig te digitaliseren.

Udea schakelt Vanderlande in voor mechanisatie nieuw distributiecentrum

Het Nederlandse Udea, de biologische groothandel achter onder andere de Ekoplaza supermarkten, heeft zijn buurman Vanderlande geselecteerd voor de mechanisatie van zijn nieuwe distributiecentrum in Veghel. Momenteel beschikt Udea nog over twee distributiecentra omdat de vers- en droogwaren apart zijn ondergebracht, maar in 2019 wordt dat allemaal gecentreerd op één nieuwe locatie op het Foodpark in Veghel.

Logistieke sector snakt naar hoogopgeleide profielen

De logistieke sector heeft nood aan hogeropgeleide professionals. Vooral de vraag naar analytische profielen blijft stijgen terwijl het steeds moeilijker wordt om geschikte kandidaten te vinden. Volgens Hays Purchasing & Logistics ligt het probleem bij het tekort aan opleidingen en het imago van de sector.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.