Volvo profiteert van opmars elektrische trucks

Volgens berichtgeving van Volvo Trucks bekleedt de vrachtwagenproducent zowel in Europa als in Noord-Amerika de leiderspositie in de markt voor zware elektrische trucks, na het eerste kwartaal van 2023.

In het eerste kwartaal van 2023 werden in Europa in totaal 600 elektrische vrachtwagens van 16 ton en meer geregistreerd. Dat is meer dan vier keer meer in vergelijking met dezelfde periode in 2022 (134 stuks). Daarvan heeft Volvo Trucks naar eigen zeggen met 50% het grootste marktaandeel: een stijging ten opzichte van 2022, toen het marktaandeel van het bedrijf voor het hele jaar 32% bedroeg. Ook in Noord-Amerika (VS en Canada) staat bijna de helft van de markt voor zware elektrische vrachtwagens op naam van het Zweedse merk.
De markten met de meeste geregistreerde elektrische trucks in totaal (inclusief alle merken) in het eerste kwartaal van 2023 waren Duitsland, Frankrijk, Nederland en de VS.
 
5.000 trucks in 40 landen
Volvo Trucks zag in het eerste kwartaal van 2023 een sterke toename van nieuwe truckorders. In totaal werden 486 elektrische trucks besteld, een stijging van 141% ten opzichte van dezelfde periode in 2022. De meeste van die orders kwamen uit landen in het noorden van Europa, waaronder Nederland, Duitsland, Noorwegen en Zweden.
 
Na de lancering van de eerste elektrische truck in 2019 heeft Volvo Trucks bijna 5.000 elektrische trucks verkocht in ongeveer 40 landen – voornamelijk in Europa en Noord-Amerika, maar ook in landen als Australië en Marokko. In de loop van 2023 start het bedrijf met de verkoop van elektrische trucks aan klanten in Zuid-Afrika, Zuid-Korea, India en markten in Latijns-Amerika.
 
Weldra productie in Gent
Volvo Trucks, dat zes elektrische vrachtwagenmodellen in serieproductie heeft, voert momenteel de productie van de elektrische truckmodellen op in drie fabrieken: in Göteborg (Zweden), in Blainville (Frankrijk) en in New River Valley (VS). In het derde kwartaal van 2023 start ook de serieproductie van elektrische trucks in Volvo’s grootste fabriek in Gent.
 
Oplaadinfrastructuur nodig
Om het aantal elektrische vrachtwagens te vergroten, zullen er duizenden openbare oplaadpunten voor zware vrachtwagens nodig zijn. Volvo Group bouwt daarom samen met Daimler en Traton in heel Europa aan minstens 1.700 krachtige openbare oplaadpunten voor groene energie. De groep investeert ook in een laadcorridor in Noord-Amerika.
 
De Zweedse vrachtwagenfabrikant streeft ernaar dat in 2030 de helft van de wereldwijde verkoop van nieuwe vrachtwagens elektrisch is en dat in 2040 honderd procent van de vrachtwagens een netto emissievrije-uitstoot heeft.
FOTO: ©Volvo Trucks

Recente nieuwsberichten

Blockchain maakt opgang in Europa

Volgens IBM speelt België een voortrekkersrol in de adoptie van blockchain. De vraag naar blockchain-experts in ons land stijgt sterk en we beschikken over heel wat experts/thought leaders rond deze technologie. IBM stelt vast dat blockchainprojecten in Europa steeds meer momentum krijgen.

Eerste onbemand vaartuig op de IJzer

De Vlaamse Waterweg nv, POM West-Vlaanderen en KU Leuven starten binnen het project ‘Autonoom varen in de Westhoek’ met proefvaarten van een autonoom varend schaalmodel op de IJzer. Het gebruik van autonome vaartuigen biedt volgens de projectpartners immers heel wat nieuwe toekomstmogelijkheden voor de (kleine) binnenvaart: vermindering van de operationele kosten, optimalisering van het onderhoud, een daling van het aantal ongevallen, vermindering van brandstofkosten, enz.

Internetgigant Alibaba vestigt zijn nieuw Europees megadistributiecentrum in Luik

Ondanks de recente pogingen van Nederlandse premier Mark Rutte om het distributiecentrum naar Nederland te krijgen zou Alibaba definitief gekozen hebben voor een eerste Europese hub in de omgeving van de luchthaven van Luik. Dit werd bevestigd door Europees directeur Terry von Bibra in een gesprek met HLN.

Mexx doet een beroep op Progress voor herlancering

Mexx, een modemerk dat op zijn hoogtepunt 1 miljard US dollar aan inkomsten behaalde, werd in augustus 2017 overgenomen door de eigenaren van RNF, een Nederlandse holding voor schoenen, modeaccessoires en kleding. Zij doopten het merk om tot Mexx International B.V. en stelden als missie om van Mexx International een wereldwijd merk te maken, geïnspireerd door productontwerp, uitstekende winkel- en online ervaringen en efficiënte marketing.

CB Fashion zet RFID in om RFID-initiatieven van klanten te ondersteunen

CB Fashion is een belangrijke logistieke speler op het vlak van mode- en lifestyle. Het bedrijf opereert vanuit 6 locaties in Nederland en heeft meer dan 400 vaste medewerkers in dienst. CB Fashion heeft een langdurige relatie opgebouwd met modemerken zoals NA-KD, America Today, Sarah Pacini, Suitsupply, Cavallaro, Olsen Mode en Micro Fashion.Om de RFID-initiatieven van zijn klanten te ondersteunen, heeft CB Fashion Mieloo & Alexander ingeschakeld.

Live in 60 dagen met Astro WMS Express

Consafe Logistics introduceert Astro WMS Express voor een snelle implementatie van het Astro warehouse management system. De oplossing is gebaseerd op voorgedefinieerde processen en systeeminstellingen en is bestemd voor magazijnen met 10 tot 50 medewerkers die binnen 60 dagen operationeel willen zijn.

Selecta/Pelican Rouge betrekt dc van Prologis in Boom

Selecta/Pelican Rouge, aanbieder van koffie en koffie vending machines, heeft met Prologis een langjarige huurovereenkomst gesloten voor circa 8.000 vierkante meter op het industriepark Krekelenberg in Boom. Selecta/Pelican Rouge neemt er zijn intrek in het distributiecentrum Boom DC1, onderdeel van Prologis Park Boom.

Barsan Global Logistics trekt naar Willebroek

De Belgische vestiging van Barsan Group zal vanaf 1 december 2018 haar logistieke activiteiten in de Benelux centraliseren in het Kersdonk Logistics Center in Willebroek. Daarvoor heeft de logistiek dienstverlener een huurovereenkomst op lange termijn met Goodman ondertekend voor 50.000 vierkante meter professionele ruimte.

Chinese schoenen op verticale crossbelt sorter van Interroll

De Chinese schoenenfabrikant Aokang opende recent een nieuw distributiecentrum in Shanghai, met als doel de distributie naar zijn retail- en online klanten in Oost-China te verbeteren. Voor dat nieuwe dc, waar dagelijks 100.000 paar schoenen worden behandeld, koos Aokang voor een ruimtebesparende geautomatiseerde logistieke oplossing.

Arbeidsintensieve picking een kenmerk van uw logistieke operatie?

(advertorial) Een shuttle systeem volgens het Goods to Man principe is dé ideale oplossing voor arbeidsintensieve order picking. Onder andere Estée Lauder, ADT en Marchon gingen u al voor. Middels dit principe wordt de voorraad snel en accuraat uit een shuttle opslag gehaald en vervolgens naar een ergonomische werkplek getransporteerd.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.