Volvo profiteert van opmars elektrische trucks

Volgens berichtgeving van Volvo Trucks bekleedt de vrachtwagenproducent zowel in Europa als in Noord-Amerika de leiderspositie in de markt voor zware elektrische trucks, na het eerste kwartaal van 2023.

In het eerste kwartaal van 2023 werden in Europa in totaal 600 elektrische vrachtwagens van 16 ton en meer geregistreerd. Dat is meer dan vier keer meer in vergelijking met dezelfde periode in 2022 (134 stuks). Daarvan heeft Volvo Trucks naar eigen zeggen met 50% het grootste marktaandeel: een stijging ten opzichte van 2022, toen het marktaandeel van het bedrijf voor het hele jaar 32% bedroeg. Ook in Noord-Amerika (VS en Canada) staat bijna de helft van de markt voor zware elektrische vrachtwagens op naam van het Zweedse merk.
De markten met de meeste geregistreerde elektrische trucks in totaal (inclusief alle merken) in het eerste kwartaal van 2023 waren Duitsland, Frankrijk, Nederland en de VS.
 
5.000 trucks in 40 landen
Volvo Trucks zag in het eerste kwartaal van 2023 een sterke toename van nieuwe truckorders. In totaal werden 486 elektrische trucks besteld, een stijging van 141% ten opzichte van dezelfde periode in 2022. De meeste van die orders kwamen uit landen in het noorden van Europa, waaronder Nederland, Duitsland, Noorwegen en Zweden.
 
Na de lancering van de eerste elektrische truck in 2019 heeft Volvo Trucks bijna 5.000 elektrische trucks verkocht in ongeveer 40 landen – voornamelijk in Europa en Noord-Amerika, maar ook in landen als Australië en Marokko. In de loop van 2023 start het bedrijf met de verkoop van elektrische trucks aan klanten in Zuid-Afrika, Zuid-Korea, India en markten in Latijns-Amerika.
 
Weldra productie in Gent
Volvo Trucks, dat zes elektrische vrachtwagenmodellen in serieproductie heeft, voert momenteel de productie van de elektrische truckmodellen op in drie fabrieken: in Göteborg (Zweden), in Blainville (Frankrijk) en in New River Valley (VS). In het derde kwartaal van 2023 start ook de serieproductie van elektrische trucks in Volvo’s grootste fabriek in Gent.
 
Oplaadinfrastructuur nodig
Om het aantal elektrische vrachtwagens te vergroten, zullen er duizenden openbare oplaadpunten voor zware vrachtwagens nodig zijn. Volvo Group bouwt daarom samen met Daimler en Traton in heel Europa aan minstens 1.700 krachtige openbare oplaadpunten voor groene energie. De groep investeert ook in een laadcorridor in Noord-Amerika.
 
De Zweedse vrachtwagenfabrikant streeft ernaar dat in 2030 de helft van de wereldwijde verkoop van nieuwe vrachtwagens elektrisch is en dat in 2040 honderd procent van de vrachtwagens een netto emissievrije-uitstoot heeft.
FOTO: ©Volvo Trucks

Recente nieuwsberichten

Dematic automatiseert warehouse van zorgspecialist IVF Hartmann

Voor de automatisering van zijn nieuwe magazijn in Neuhausen am Rhein-fall doet het Zwitserse bedrijf IVF Hartmann een beroep op de aanbieder van intralogistieke oplossingen Dematic. Het nieuwe gebouw van de leverancier van medische verbruiksgoederen wordt uitgerust met een volautomatisch magazijn op 400m², in combinatie met een multishuttle-systeem.

CRAS Woodgroup schakelt met Ctac over op SAP S/4HANA

Het West-Vlaamse houtbedrijf Cras Woodgroup gaat een partnership aan met business & cloud integrator Ctac om zijn businessprocessen te integreren en realtime data om te zetten in acties. Het houtbedrijf schakelt over van een verouderd eigen ontwikkeld systeem met veel maatwerk naar SAP S/4HANA, een standaardoplossing met functionaliteit op het vlak van realtime rapportage, inzicht in actuele voorraad, realtime MRP en available-to-promise-checks.

Optimize Group in handen van Israëlische ERP-speler

Optimize Group, een Belgische full service ICT-partner met ERP-, BI- en CRM-oplossingen, wordt overgenomen door Priority Software Ltd, een wereldwijde aanbieder van bedrijfsmanagement oplossingen uit Tel Aviv. Het bedrijf, dat door Gartner werd opgenomen als evolutionair in cloud ERP-oplossingen, is de grootste ERP-speler in Israël, en heeft daarmee sinds 2014 SAP verslaan.

Scott Group lanceert nieuwe palletiser Pal 4.0

De palletiser Pal 4.0 werd door Scott - het voormalige Alvey – ontwikkeld in samenwerking met een aantal partners en de Technische Universiteit van Brno in Tsjechië. De capaciteitspalletiser met high level infeed heeft een meer compacte footprint dan zijn voorganger.

TVH Equipment neemt Padix over

TVH Equipment heeft de handelsactiviteiten van het Diksmuidse bedrijf Padix overgenomen. Padix verhuurt hoogwerkers en heeft een vloot van 90 machines. Voor TVH Equipment wordt dit een nieuwe vestiging, naast de bestaande locaties in Waregem, Antwerpen, Londerzeel, Maaseik, Sint-Niklaas en Nijvel.

Nieuwe spoorterminal voor optimale verbinding Genk-Antwerpen

Transport- en logistiek dienstverlener H.Essers en spoorvrachtoperator Lineas delen al langer de visie van een multimodaal transportnetwerk met het spoor als ruggengraat. Met de lancering van de nieuwe spoorterminal H.Essers Railport Genk tillen ze hun samenwerking nu naar een hoger niveau.

Zweden stuurt onbemande truck de weg op

De Zweedse overheid heeft groen licht gegeven voor de eerste testritten met een autonoom rijdende elektrische vrachtwagen op de openbare weg. Het gaat concreet om de autonome elektrische T-pod truck van de Zweedse start-up Einride. De eerste rollout van de T-pod vond vorig jaar in november plaats op de site van DB Schenker in het Zweedse Jönköping.

IPP zegt naam ‘Pooling Partners’ vaarwel

Alle bedrijven die behoren tot de Faber Halbertsma Group (aanbieder van geïntegreerde, full-service poolingdiensten en productie van houten pallets & kisten) hebben een naamsverandering ondergaan waarbij de overkoepelende naam ‘Pooling Partners’ wegvalt.

Yusen Logistics introduceert ‘serialisatie’-oplossingen voor farma en healthcare

Om te voorkomen dat vervalste of imitatie-medicijnen voor menselijk gebruik in de legale distributieketen terechtkomen en hun weg naar de eindgebruiker vinden, is op 9 februari 2019 de ‘European Falsified Medicines Directive’ van kracht geworden.

Nog één week tot Supply Chain Innovations 2019. Neem actie!

Wellicht las u al verbaasd het schitterende seminarprogramma van SC Innovations 2019. U tekende misschien al gratis in en ontving de code van uw toegangsbadge? Of u dacht in te schrijven, maar nam er de tijd nog niet voor. Of u twijfelde of deze dag weg van uw dagelijkse beslommeringen wel verantwoord is.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.