Volvo profiteert van opmars elektrische trucks

Volgens berichtgeving van Volvo Trucks bekleedt de vrachtwagenproducent zowel in Europa als in Noord-Amerika de leiderspositie in de markt voor zware elektrische trucks, na het eerste kwartaal van 2023.

In het eerste kwartaal van 2023 werden in Europa in totaal 600 elektrische vrachtwagens van 16 ton en meer geregistreerd. Dat is meer dan vier keer meer in vergelijking met dezelfde periode in 2022 (134 stuks). Daarvan heeft Volvo Trucks naar eigen zeggen met 50% het grootste marktaandeel: een stijging ten opzichte van 2022, toen het marktaandeel van het bedrijf voor het hele jaar 32% bedroeg. Ook in Noord-Amerika (VS en Canada) staat bijna de helft van de markt voor zware elektrische vrachtwagens op naam van het Zweedse merk.
De markten met de meeste geregistreerde elektrische trucks in totaal (inclusief alle merken) in het eerste kwartaal van 2023 waren Duitsland, Frankrijk, Nederland en de VS.
 
5.000 trucks in 40 landen
Volvo Trucks zag in het eerste kwartaal van 2023 een sterke toename van nieuwe truckorders. In totaal werden 486 elektrische trucks besteld, een stijging van 141% ten opzichte van dezelfde periode in 2022. De meeste van die orders kwamen uit landen in het noorden van Europa, waaronder Nederland, Duitsland, Noorwegen en Zweden.
 
Na de lancering van de eerste elektrische truck in 2019 heeft Volvo Trucks bijna 5.000 elektrische trucks verkocht in ongeveer 40 landen – voornamelijk in Europa en Noord-Amerika, maar ook in landen als Australië en Marokko. In de loop van 2023 start het bedrijf met de verkoop van elektrische trucks aan klanten in Zuid-Afrika, Zuid-Korea, India en markten in Latijns-Amerika.
 
Weldra productie in Gent
Volvo Trucks, dat zes elektrische vrachtwagenmodellen in serieproductie heeft, voert momenteel de productie van de elektrische truckmodellen op in drie fabrieken: in Göteborg (Zweden), in Blainville (Frankrijk) en in New River Valley (VS). In het derde kwartaal van 2023 start ook de serieproductie van elektrische trucks in Volvo’s grootste fabriek in Gent.
 
Oplaadinfrastructuur nodig
Om het aantal elektrische vrachtwagens te vergroten, zullen er duizenden openbare oplaadpunten voor zware vrachtwagens nodig zijn. Volvo Group bouwt daarom samen met Daimler en Traton in heel Europa aan minstens 1.700 krachtige openbare oplaadpunten voor groene energie. De groep investeert ook in een laadcorridor in Noord-Amerika.
 
De Zweedse vrachtwagenfabrikant streeft ernaar dat in 2030 de helft van de wereldwijde verkoop van nieuwe vrachtwagens elektrisch is en dat in 2040 honderd procent van de vrachtwagens een netto emissievrije-uitstoot heeft.
FOTO: ©Volvo Trucks

Recente nieuwsberichten

Logistieke partijen ontwikkelen samen oplossing voor resource- en routeplanning

De logistieke bedrijven Cornelissen Groep, Peter Appel Transport en Simon Loos hebben samen met softwareleverancier Conundra een samenwerkingscontract ondertekend. De vier partijen zullen de komende twee jaar gezamenlijk werken aan een innovatieve software die een volledig geautomatiseerde planning van resources en routes mogelijk maakt.

Chep pallets voortaan uit 100% gecertificeerde houtbronnen

Chep bereikt opnieuw een van zijn klimaatdoelen door niet langer bij te dragen aan ontbossing. Voortaan komt elke houten Chep-pallet wereldwijd van duurzaam beheerde bossen. De keuze voor 100% gecertificeerde houtbronnen is een logisch gevolg van het circulaire businessmodel van Chep, waarbij ladingdragers worden gedeeld en hergebruikt.

BigMile beschikbaar voor Europese gebruikers

Stichting Connekt (een onafhankelijk netwerk voor duurzame bereikbaarheid in mobiliteit en logistiek) en Districon Solutions (ontwikkelaar van supply chain-strategieën en -oplossingen) zijn een samenwerking aangegaan om vanuit BigMile BV de SaaS-oplossing BigMile als dienst commercieel te leveren, om te beginnen in Europa.

IPP breidt uit naar Polen

Na Spanje en Duitsland breidt IPP, aanbieder van pallet pooling-diensten voor de FMCG- en retailsector, zijn activiteiten nu ook uit naar Polen. Met de uitbreiding wil IPP zijn internationaal opererende klanten ook in Polen kunnen ondersteunen en nieuwe, Poolse klanten een full service palletpooling oplossing bieden.

DB Schenker biedt klanten van concurrent Damco ‘stability package’

Logistiek dienstverlener DB Schenker heeft een ‘stability package’ samengesteld voor klanten van zijn concurrent Damco. Het pakket voorziet die klanten in een aanbod om kortlopende contracten met een looptijd van maximaal twee maanden direct over te nemen tegen dezelfde voorwaarden als overeengekomen met Damco.

Colruyt Group maakt aanlevering van groenten en fruit groener

Sinds midden augustus vervangt Colruyt Group de blauwe kratten in de versmarkt van zijn winkels door groene klapkratten. De nieuwe kratten zijn ook figuurlijk groen. Door de nieuwe kratten na gebruik in te klappen, nemen ze vier keer minder plaats in dan de vorige kratten.

IFacto Group, Infront en Qubix voortaan samen onder één dak

IFacto Group, Infront en Qubix – alle Microsoft Gold Partner – bundelen hun krachten en vormen voortaan een groep van 130 medewerkers actief in Microsoft Dynamics 365 ERP, E-Commerce, CRM en Modern Workplace met 550 klanten en een omzet van 18 miljoen euro.

Automatiseringsproject van Inther bij Uniphar zit op schema

Uniphar, een van de grootste spelers op de farmaceutische markt, belevert vanuit het 4.400m² grote DC in het Ierse Annacotty de ziekenhuizen en apotheken van Ierland. Het distributiecentrum wordt door Inther Group voorzien van een volledig geautomatiseerd logistiek systeem dat tot 4.500 orderregels per uur kan verwerken.

Metro Inc. doet opnieuw een beroep op Witron voor automatisch DC

Na twee projecten met Witron in Toronto, schakelt het Canadese Metro Inc. voor de derde keer Witron in voor de bouw van een geautomatiseerd distributiecentrum. Deze keer is de provincie Quebec aan de beurt. In Terrebonne, een voorstad in het noorden van Montreal, wordt vanaf 2023 een 60.000m² groot hightech distributiecentrum gebouwd.

Oostenrijkse Rail Cargo Group kiest voor TMS en TOS van Yellowstar

Rail Cargo Group (RCG), de vrachtdivisie van de Oostenrijkse Spoorwegen ӦBB, heeft voor het aansturen van zijn internationale intermodale transportoperaties het Nederlandse Yellowstar opdracht gegeven een nieuw transport management system (TMS) en terminal operating system (TOS) te ontwikkelen.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.