Volvo profiteert van opmars elektrische trucks

Volgens berichtgeving van Volvo Trucks bekleedt de vrachtwagenproducent zowel in Europa als in Noord-Amerika de leiderspositie in de markt voor zware elektrische trucks, na het eerste kwartaal van 2023.

In het eerste kwartaal van 2023 werden in Europa in totaal 600 elektrische vrachtwagens van 16 ton en meer geregistreerd. Dat is meer dan vier keer meer in vergelijking met dezelfde periode in 2022 (134 stuks). Daarvan heeft Volvo Trucks naar eigen zeggen met 50% het grootste marktaandeel: een stijging ten opzichte van 2022, toen het marktaandeel van het bedrijf voor het hele jaar 32% bedroeg. Ook in Noord-Amerika (VS en Canada) staat bijna de helft van de markt voor zware elektrische vrachtwagens op naam van het Zweedse merk.
De markten met de meeste geregistreerde elektrische trucks in totaal (inclusief alle merken) in het eerste kwartaal van 2023 waren Duitsland, Frankrijk, Nederland en de VS.
 
5.000 trucks in 40 landen
Volvo Trucks zag in het eerste kwartaal van 2023 een sterke toename van nieuwe truckorders. In totaal werden 486 elektrische trucks besteld, een stijging van 141% ten opzichte van dezelfde periode in 2022. De meeste van die orders kwamen uit landen in het noorden van Europa, waaronder Nederland, Duitsland, Noorwegen en Zweden.
 
Na de lancering van de eerste elektrische truck in 2019 heeft Volvo Trucks bijna 5.000 elektrische trucks verkocht in ongeveer 40 landen – voornamelijk in Europa en Noord-Amerika, maar ook in landen als Australië en Marokko. In de loop van 2023 start het bedrijf met de verkoop van elektrische trucks aan klanten in Zuid-Afrika, Zuid-Korea, India en markten in Latijns-Amerika.
 
Weldra productie in Gent
Volvo Trucks, dat zes elektrische vrachtwagenmodellen in serieproductie heeft, voert momenteel de productie van de elektrische truckmodellen op in drie fabrieken: in Göteborg (Zweden), in Blainville (Frankrijk) en in New River Valley (VS). In het derde kwartaal van 2023 start ook de serieproductie van elektrische trucks in Volvo’s grootste fabriek in Gent.
 
Oplaadinfrastructuur nodig
Om het aantal elektrische vrachtwagens te vergroten, zullen er duizenden openbare oplaadpunten voor zware vrachtwagens nodig zijn. Volvo Group bouwt daarom samen met Daimler en Traton in heel Europa aan minstens 1.700 krachtige openbare oplaadpunten voor groene energie. De groep investeert ook in een laadcorridor in Noord-Amerika.
 
De Zweedse vrachtwagenfabrikant streeft ernaar dat in 2030 de helft van de wereldwijde verkoop van nieuwe vrachtwagens elektrisch is en dat in 2040 honderd procent van de vrachtwagens een netto emissievrije-uitstoot heeft.
FOTO: ©Volvo Trucks

Recente nieuwsberichten

Duitse speelgoedhandelaar installeert AutoStore empowered by Swisslog

Naast meer dan 90 winkels heeft de Duitse speelgoedhandelaar ROFU ook een groeiend online bedrijf. De retailer reageert daarop met de bouw van een geautomatiseerd magazijn voor speelgoed, kantoorbenodigdheden en decoratie-artikelen. Om de leveringscapaciteit te verbeteren en de efficiëntie te verhogen, koos ROFU voor Swisslog om een AutoStore-systeem te leveren, compleet met software en conveyortechnologie.

DSV telt magazijnvoorraad met autonome drones

DSV rust momenteel enkele van zijn warehouses uit met autonome drones die de voorraad moeten helpen beheren. Daarvoor werkt de logistiek dienstverlener samen met technologiebedrijf Verity. Beide partners testten de oplossing eerst in het warehouse van DSV in Moerdijk.

Leuze Electronic verhuist

Belgische klanten van Leuze Electronic kunnen vanaf 1 januari 2021 terecht op een nieuw adres: De Regenboog 11, 2800 Mechelen. Daarmee ruilt Leuze na dertig jaar zijn kantoor in Machelen in voor een nieuwe locatie. Leuze levert o.a. schakel- en meetsensoren, identificatiesystemen, datatransmissie- en beeldverwerkingsoplossingen en machineveiligheidscomponenten en -systemen voor de intralogistiek, verpakking, gereedschapsmachines, automobielindustrie en laboratoriumautomatisering.

Managementwissel bij Universal Robots

Teradyne, het moederbedrijf van Universal Robots, heeft aangekondigd dat Jürgen von Hollen, de voorzitter van Universal Robots, besloten heeft op 31 december 2020 het bedrijf te verlaten. Jürgen von Hollen, die sinds oktober 2016 aan het hoofd stond van Universal Robots, wil een nieuwe uitdaging aangaan in een andere branche.

Leroy Merlin automatiseert nieuw dc met TGW

Om de leveringen te verbeteren, heeft de Franse doe-het-zelfketen Leroy Merlin een nieuw distributiecentrum gelokaliseerd in Réau, ten zuidoosten van Parijs. Met dit nieuwe platform wil Leroy Merlin de stroom van zijn producten tussen de leveranciers, het magazijn en de distributie naar winkels en e-commerceklanten optimaal kunnen beheersen.

Royal Reesink focust met de divisie Reesink Logistic Solutions op geautomatiseerde magazijnoplossingen

Het hoeft niet gezegd dat de geautomatiseerde opslag en material handling in de lift zit. Om succesvol op deze evolutie in te spelen deed Royal Reesink aan rebranding. De divisie Reesink Logistic Solutions heeft voor de zusterfirma’s AM Automation, belangrijke intralogistieke leverancier in Duitsland en Lalesse bekend van de magazijnkranen met in hoofdzaak de Benelux als markt, de naam aangepast.

WDP bouwt multimodaal dc van 150.000m² in North Sea Port

WDP breidt zijn multimodale locatie in North Sea Port (het WDPort of Ghent) uit met een multitenant distributiecentrum van circa 150.000m². Het dc zal voor lange termijn worden gehuurd door retailers X²O Badkamers, Overstock Home en Overstock Garden.

PostNL Pharma & Care is klaar voor transport coronavaccin

PostNL zegt klaar te zijn om het coronavaccin te vervoeren, zowel naar ziekenhuizen, zorginstellingen als naar particulieren in België. Daartoe investeerde Pharma & Care, het netwerk van PostNL dat geconditioneerd transport van gezondheidsmiddelen verzorgt, in extra overslagcapaciteit.

Vanderlande levert Airtrax Pocket oplossing aan De Bijenkorf

Vanderlande heeft zijn Airtrax Pocket oplossing geïnstalleerd in het nieuwe centrale omnichannelmagazijn van warenhuisketen de Bijenkorf in Tilburg. De omnichanneloplossing is nu volledig operationeel. De pocketsorter wordt op drie domeinen in het magazijn ingezet: voor b2c orders, voor b2b winkelorders met fast movers en voor e-commerce retouren in de opslag.

Mobiele orderpicker van TAWI speelt in op groeiende e-commerce uitdagingen

Met het sterk groeiende aantal online bestellingen als gevolg van de coronapandemie is het voor logistieke centra een uitdaging sneller, veiliger en mobieler te picken. Daar wil TAWI met zijn ‘Mobile Order Picker’ (MOP) op inspelen. Met het toestel kan één orderpicker het werk van twee personen uitvoeren, zonder dat zijn rug daarbij wordt belast.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.