Volvo LNG-trucks ingezet voor duurzamer transport in Nederland
Sinds kort rijden de eerste Euro 6 Volvo LNG-trucks in Nederland. Het betreft Volvo’s FH met 420 en 460 pk die worden ingezet voor zwaar regionaal en internationaal transport bij verschillende vervoerders verspreid over het land. De nieuwe trucks leveren dezelfde prestaties, rijeigenschappen en een vergelijkbaar brandstofverbruik als de dieselmodellen van Volvo, maar de CO2-uitstoot van de trucks is aanzienlijk lager dan die van vergelijkbare dieselmodellen.
In plaats van een ottomotor met bougie-ontsteking, de gangbare oplossing voor voertuigen op gas, worden de Volvo FH LNG en Volvo FM LNG aangedreven door motoren die gebruik maken van het dieselprincipe. De toegepaste brandstof is vloeibaar aardgas oftewel LNG (Liquefied Natural Gas) of vloeibaar biogas, dat bekend staat als bio-LNG. Bij gebruik van biogas zou de CO2-uitstoot met maar liefst 100% afnemen. Bij aardgas is de vermindering 20%.
Het brandstofverbruik is gelijk aan dat van de dieselmotoren van Volvo en zou 15 tot 25% lager liggen dan bij conventionele ottomotoren op gas.
“Naast ervaren LNG-vervoerders is er momenteel een grote groep klanten die hun eerste LNG-trucks kopen. We merken dat veel vervoerders nu de stap naar LNG zetten, terwijl in het verleden de noodzaak voor duurzamer transport vooral door verladers werd aangewakkerd”, klinkt het bij Volvo Trucks Nederland.
De eerste klantentrucks werden in Nederland o.a. geleverd bij Kivits Drunen, Jongeneel Transport, Jooren Transport en Pouw Logistiek.
Volvo Trucks verwacht dit jaar nog meer dan vijftig LNG-trucks in Nederland te leveren.