Volvo komt met trucks met waterstofverbrandingsmotor

Foto: Volvo Trucks

Volvo Trucks ontwikkelt vrachtwagens met waterstofverbrandingsmotoren, ook bekend als ‘H2 ICE’ (Hydrogen Internal Combustion Engine). Vrachtwagens die op waterstof (H2) rijden, zullen vooral geschikt zijn voor langere afstanden en kunnen een oplossing zijn wanneer de inzet van elektrische trucks niet haalbaar is, bijvoorbeeld voor regio’s met een beperkte laadinfrastructuur of wanneer er weinig tijd is om de accu’s op te laden. De eerste klantentests zullen in 2026 plaatsvinden, als voorbereiding op de daaropvolgende serieproductie. Tegen het eind van dit decennium zullen de waterstoftrucks commercieel beschikbaar zijn.

Volgens Volvo Trucks zullen vrachtwagens waarbij de traditionele verbrandingsmotor blijft bestaan, maar op groene waterstof rijden, dezelfde prestaties en betrouwbaarheid hebben als de dieseltrucks. “Maar dan met potentieel net zero CO2-uitstoot ‘whell-to-wheel’. Ze zullen een waardevolle aanvulling vormen op onze batterij-elektrische trucks, die al enkele jaren op de markt zijn”, aldus de vrachtwagenconstructeur.

Volvo-trucks met waterstofverbrandingsmotoren zullen uitgerust zijn met High Pressure Direct Injection (HPDI). Dat is een technologie waarbij een kleine hoeveelheid ontstekingsbrandstof wordt gebruikt om compressieontsteking mogelijk te maken op het moment dat waterstof onder hoge druk wordt ingespoten. Het levert onder andere een hogere energie-efficiëntie op, met een lager brandstofverbruik en een hoger motorvermogen en koppel. Het is verglijkbaar met de techniek die Volvo sinds 2017 toepast op de (Bio-)LNG-motoren.

Volgens Volvo Trucks stoten de trucks met waterstofverbrandingsmotoren nagenoeg geen CO2 uit. Hoewel bij waterstofverbranding nog kleine hoeveelheden stikstofoxiden en roetdeeltjes vrijkomen, zouden de trucks als ‘Zero Emission Vehicles’ (ZEV) worden gecategoriseerd onder de overeengekomen nieuwe CO2-emissienormen van de EU.

De Volvo-trucks op waterstof zullen in verschillende configuraties leverbaar zijn en een actieradius hebben die voldoende is voor veel uiteenlopende inzetten.

Waterstof kan ook worden gebruikt om elektrische vrachtwagens met brandstofcellen (fuel cell) aan te drijven, waarbij elektriciteit aan boord van de vrachtwagen wordt geproduceerd. Elektrische vrachtwagens met brandstofcellen stoten geen uitlaatgassen uit, alleen waterdamp. Volvo Trucks werkt ook aan de ontwikkeling van trucks voorzien van die technologie.

Volvo Group heeft een overeenkomst getekend met Westport Fuel Systems om een joint venture op te richten om de HPDI-technologie verder te ontwikkelen. De joint venture zal, na formele goedkeuring, naar verwachting operationeel worden in het tweede kwartaal van 2024.

Recente nieuwsberichten

Met veel waste ben je er geweest

(Advertorial) Minimaliseren derving belangrijker dan ooit Binnen voorraadbeheer zijn er 2 pertinente vragen: “wanneer bestellen we?” en “hoeveel bestellen we?”. Deze twee vragen staan centraal in het uitdenken van de juiste voorraadstrategie.

Vanas Engineering gaat samenwerking aan met Scallog

Systeemintegrator Vanas Engineering, met kantoren in België en Nederland, heeft een samenwerkingsovereenkomst getekend met Scallog, een groeiend Frans bedrijf in logistieke robotica. De samenwerking is erop gericht het ‘Goods to Person’-aanbod te versnellen in de Benelux, voor zowel Vanas als Scallog een strategische markt.

Soditra Logistic breidt activiteiten voor L’Oréal uit met Savoye

Logistiek dienstverlener Soditra Logistic breidt zijn bestaande magazijn in Nijvel uit om alle werkzaamheden voor L’Oréal te centraliseren. In aanvulling op de bestaande gerobotiseerde pickingzone voor de ‘medium’ en ‘slow movers’ en het palletmagazijn, bouwt systeemintegrator Savoye een nieuw ‘zone-to-zone’ pickingsysteem, bestaande uit complete doorrolstellingen, een doosafsluiter, weegmachines, conveyors en een WaCS voor de aansturing.

Bel Group gaat bevoorrading beheren met SaaS-oplossing van Generix

Familiebedrijf Bel werd in 1865 in Frankrijk opgericht met als missie gezondere, verantwoorde en toegankelijke voeding aan te bieden voor iedereen, overal en altijd. Intussen voorziet Bel Group consumenten in meer dan 120 landen van zuivel- en fruitsnacks in porties met merken als La Vache qui rit, Boursin, Babybel en Kiri.

AZ Damiaan steunt op Blyott en Phi Data voor tracking van medisch materieel

Ziekenhuizen worden steeds meer gedreven door data, ook om investeringsbeslissingen te sturen of om de werking efficiënter te maken. Daarom ondernam het Oostendse ziekenhuis AZ Damiaan (dat eind 2023 met ziekenhuis Henri Serruys fusioneert tot AZ Oostende) drie jaar geleden een marktstudie om de beschikbare middelen (beademingstoestellen, spuitpompen, monitoren…) efficiënter in te zetten, bijvoorbeeld door materieel te delen tussen afdelingen en door de werking van de uitleencentrale efficiënter te maken.

Datalogic, Datasensing en Oversonic sluiten technologisch partnership voor Industrie 5.0

Datalogic, aanbieder van automatische gegevensregistratie en fabrieksautomatisering, en Datasensing, een bedrijf uit de Datalogic Group dat gespecialiseerd is in sensoren, beveiligingsapparatuur en visuele systemen, zijn een samenwerking aangegaan met Oversonic Robotics, een jong Italiaans softwarebedrijf dat cognitieve computersystemen ontwikkelt.

Webfleet Cold Chain moet gekoelde transporten op temperatuur houden

Webfleet, de oplossing voor wagenparkbeheer van Bridgestone, introduceert Webfleet Cold Chain. Aan de hand van de realtime temperatuurbewaking is het platform in staat temperatuurgereguleerde wagenparken te helpen met het behoud van de kwaliteit en veiligheid van de goederen.

Pepperl+Fuchs breidt IO-Link portfolio uit met UHF RFID reader

De laatste jaren is IO-Link uitgegroeid tot een succesvolle interface en het gebruik ervan wordt steeds breder. Volgens Pepperl+Fuchs, de Duitse ontwikkelaar van industriële sensortechnologie en explosiebeveiliging, is die populariteit deels te danken aan de gestandaardiseerde werkwijze, wat het voor klanten mogelijk maakt diverse sensoren makkelijk en op uniforme wijze te integreren.

Transferium is nieuwe exploitant van River Terminal Roeselare

De opstart van River Terminal Roeselare zit in de laatste rechte lijn. Nog voor de zomer van 2023 moet het nieuwe overslagcentrum langs het kanaal Roeselare-Leie operationeel zijn. POM West-Vlaanderen stelde Transferium, als deel van de Multi Logistics Group (Hasco Invest), aan als concessiehouder om een succesvolle opstart van River Terminal Roeselare te garanderen.

Silbo ruilt plastic wikkelfolie in voor papieren palletwikkels van Mondi

Silbo is een Poolse fabrikant van milieuvriendelijke flexibele verpakkingen die een alternatief vormen voor conventionele kunststoffen. Het bedrijf levert aan uiteenlopende klanten, waaronder leveranciers van fruit en groenten. De Poolse fabrikant is een samenwerking aangegaan met Mondi, een wereldwijde aanbieder van duurzame verpakkingen en papier, om zijn palletverpakking te upgraden van plastic stretchfolie naar Mondi’s kraftpapier Advantage StretchWrap.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.