Volvo komt met trucks met waterstofverbrandingsmotor

Foto: Volvo Trucks

Volvo Trucks ontwikkelt vrachtwagens met waterstofverbrandingsmotoren, ook bekend als ‘H2 ICE’ (Hydrogen Internal Combustion Engine). Vrachtwagens die op waterstof (H2) rijden, zullen vooral geschikt zijn voor langere afstanden en kunnen een oplossing zijn wanneer de inzet van elektrische trucks niet haalbaar is, bijvoorbeeld voor regio’s met een beperkte laadinfrastructuur of wanneer er weinig tijd is om de accu’s op te laden. De eerste klantentests zullen in 2026 plaatsvinden, als voorbereiding op de daaropvolgende serieproductie. Tegen het eind van dit decennium zullen de waterstoftrucks commercieel beschikbaar zijn.

Volgens Volvo Trucks zullen vrachtwagens waarbij de traditionele verbrandingsmotor blijft bestaan, maar op groene waterstof rijden, dezelfde prestaties en betrouwbaarheid hebben als de dieseltrucks. “Maar dan met potentieel net zero CO2-uitstoot ‘whell-to-wheel’. Ze zullen een waardevolle aanvulling vormen op onze batterij-elektrische trucks, die al enkele jaren op de markt zijn”, aldus de vrachtwagenconstructeur.

Volvo-trucks met waterstofverbrandingsmotoren zullen uitgerust zijn met High Pressure Direct Injection (HPDI). Dat is een technologie waarbij een kleine hoeveelheid ontstekingsbrandstof wordt gebruikt om compressieontsteking mogelijk te maken op het moment dat waterstof onder hoge druk wordt ingespoten. Het levert onder andere een hogere energie-efficiëntie op, met een lager brandstofverbruik en een hoger motorvermogen en koppel. Het is verglijkbaar met de techniek die Volvo sinds 2017 toepast op de (Bio-)LNG-motoren.

Volgens Volvo Trucks stoten de trucks met waterstofverbrandingsmotoren nagenoeg geen CO2 uit. Hoewel bij waterstofverbranding nog kleine hoeveelheden stikstofoxiden en roetdeeltjes vrijkomen, zouden de trucks als ‘Zero Emission Vehicles’ (ZEV) worden gecategoriseerd onder de overeengekomen nieuwe CO2-emissienormen van de EU.

De Volvo-trucks op waterstof zullen in verschillende configuraties leverbaar zijn en een actieradius hebben die voldoende is voor veel uiteenlopende inzetten.

Waterstof kan ook worden gebruikt om elektrische vrachtwagens met brandstofcellen (fuel cell) aan te drijven, waarbij elektriciteit aan boord van de vrachtwagen wordt geproduceerd. Elektrische vrachtwagens met brandstofcellen stoten geen uitlaatgassen uit, alleen waterdamp. Volvo Trucks werkt ook aan de ontwikkeling van trucks voorzien van die technologie.

Volvo Group heeft een overeenkomst getekend met Westport Fuel Systems om een joint venture op te richten om de HPDI-technologie verder te ontwikkelen. De joint venture zal, na formele goedkeuring, naar verwachting operationeel worden in het tweede kwartaal van 2024.

Recente nieuwsberichten

Mondi en Robopac bieden samen duurzame verpakkingsoplossing voor pallets

Mondi, een wereldspeler in duurzame verpakking en papier, is een samenwerking aangegaan met Robopac, een wereldwijde producent van palletwikkelmachines, om een naadloze en meer duurzame papierwikkeloplossing te bieden voor de opslag en het transport van pallets.

Jungheinrich creëert grootste zonnecarport in Hamburg

Jungheinrich, leverancier van intralogistiekoplossingen, heeft het parkeerterrein voor medewerkers van het hoofdkantoor in Hamburg overdekt met een 1100m² grote fotovoltaïsche installatie. Met 630 fotovoltaïsche modules en een piekvermogen van ongeveer 200 kilowattpiek is de zonneparking naar verluidt de grootste in zijn soort in Hamburg.

PwC's Agile Procurement Framework als antwoord in een tijdperk van disruptie

(Advertorial) In een wereld van snelle veranderingen is het behouden van flexibiliteit essentieel. Onze uitgebreide methode gaat dieper in op flexibele inkoopstrategieën en agile organisatiemodellen, die een snelle marktreactie mogelijk maken.

Cosmeticabedrijf Notino kiest Savoye voor de inrichting van het nieuwe distributiecentrum

(Advertorial) Het nieuwe distributiecentrum staat in Telgate, Noord Italië en werd recent in gebruik genomen. Notino ontstond in 2004 in Tsjechië als een online retailer voor parfums en cosmetica. Vandaag telt het bedrijf 24 miljoen tevreden klanten verspreid door heel Europa.

AI forecasting pionier Garvis komt in handen van Logility

Het Amerikaanse Logility, Inc., leverancier van oplossingen voor supply chain planning, neemt het Belgische Garvis over. Garvis is een Belgische SaaS-startup die grote taalmodellen (ChatGPT) combineert met AI-native demand forecasting. Logility zal dankzij de overname naar eigen zeggen een nieuw supply chain planningskader mogelijk maken dat beter en sneller dan met conventionele methoden vraag en voorraad op elkaar afstemt.

Bedrijven in transport en logistiek blijven rekruteren

Volgens de recentste Jobbarometer van ManpowerGroup zullen bedrijven in de sector transport en logistiek verder jobs blijven creëren. Van de in juli 2023 door ManpowerGroup bevraagde werkgevers in deze sector is 46% van plan zijn personeelsbestand tegen het einde van het jaar uit te breiden, terwijl 11% van plan is dat te verminderen.

Contargo neemt HE-Logistics B.V. over

Sinds 1 september 2023 maakt de Nederlandse transportonderneming HE-Logistics B.V. deel uit van Contargo Road Logistics. Met de overname breidt Contargo zijn positie op het gebied van containervervoer door middel van directe truckverbindingen binnen de Benelux verder uit.

Cebeo opent nieuw distributiecentrum in Blandain (Doornik)

Cebeo, met hoofdzetel in Waregem, is een toonaangevende distributeur van elektrotechnisch materiaal en oplossingen voor bouwprofessionals die actief zijn in de residentiële, tertiaire en industriële markt. De voorraad omvat meer dan 50.000 referenties, die de volgende dag geleverd kunnen worden.

Lyko ondersteunt uitbreiding met Fastpick van Vanderlande

Om de snelle groei aan te kunnen en om door te kunnen breken in opkomende Europese markten, ging de Zweedse haar- en schoonheidsspecialist Lyko op zoek naar een nieuwe oplossing die kan zorgen voor meer efficiëntie en capaciteit en op een kleine oppervlakte kan worden geïnstalleerd.

Delhaize en Montea bouwen e-commerce home delivery center in Vorst

Vastgoedinvesteerder Montea bouwt voor Delhaize een nieuw home shop center op de voormalige Lipton-site in Vorst. De site aan de rand van Brussel, waar Delhaize een groot Home Delivery-klantenbestand heeft, is volgens de retailer de ideale uitvalsbasis om zijn klanten in het Brusselse beter te bedienen met nog versere producten, door de kortere afstand die moet worden afgelegd en producten die daardoor minder lang onderweg zijn.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.