Volvo komt met trucks met waterstofverbrandingsmotor
Volvo Trucks ontwikkelt vrachtwagens met waterstofverbrandingsmotoren, ook bekend als ‘H2 ICE’ (Hydrogen Internal Combustion Engine). Vrachtwagens die op waterstof (H2) rijden, zullen vooral geschikt zijn voor langere afstanden en kunnen een oplossing zijn wanneer de inzet van elektrische trucks niet haalbaar is, bijvoorbeeld voor regio’s met een beperkte laadinfrastructuur of wanneer er weinig tijd is om de accu’s op te laden. De eerste klantentests zullen in 2026 plaatsvinden, als voorbereiding op de daaropvolgende serieproductie. Tegen het eind van dit decennium zullen de waterstoftrucks commercieel beschikbaar zijn.
Volgens Volvo Trucks zullen vrachtwagens waarbij de traditionele verbrandingsmotor blijft bestaan, maar op groene waterstof rijden, dezelfde prestaties en betrouwbaarheid hebben als de dieseltrucks. “Maar dan met potentieel net zero CO2-uitstoot ‘whell-to-wheel’. Ze zullen een waardevolle aanvulling vormen op onze batterij-elektrische trucks, die al enkele jaren op de markt zijn”, aldus de vrachtwagenconstructeur.
Volvo-trucks met waterstofverbrandingsmotoren zullen uitgerust zijn met High Pressure Direct Injection (HPDI). Dat is een technologie waarbij een kleine hoeveelheid ontstekingsbrandstof wordt gebruikt om compressieontsteking mogelijk te maken op het moment dat waterstof onder hoge druk wordt ingespoten. Het levert onder andere een hogere energie-efficiëntie op, met een lager brandstofverbruik en een hoger motorvermogen en koppel. Het is verglijkbaar met de techniek die Volvo sinds 2017 toepast op de (Bio-)LNG-motoren.
Volgens Volvo Trucks stoten de trucks met waterstofverbrandingsmotoren nagenoeg geen CO2 uit. Hoewel bij waterstofverbranding nog kleine hoeveelheden stikstofoxiden en roetdeeltjes vrijkomen, zouden de trucks als ‘Zero Emission Vehicles’ (ZEV) worden gecategoriseerd onder de overeengekomen nieuwe CO2-emissienormen van de EU.
De Volvo-trucks op waterstof zullen in verschillende configuraties leverbaar zijn en een actieradius hebben die voldoende is voor veel uiteenlopende inzetten.
Waterstof kan ook worden gebruikt om elektrische vrachtwagens met brandstofcellen (fuel cell) aan te drijven, waarbij elektriciteit aan boord van de vrachtwagen wordt geproduceerd. Elektrische vrachtwagens met brandstofcellen stoten geen uitlaatgassen uit, alleen waterdamp. Volvo Trucks werkt ook aan de ontwikkeling van trucks voorzien van die technologie.
Volvo Group heeft een overeenkomst getekend met Westport Fuel Systems om een joint venture op te richten om de HPDI-technologie verder te ontwikkelen. De joint venture zal, na formele goedkeuring, naar verwachting operationeel worden in het tweede kwartaal van 2024.