Volgens ABN Amro herstelt Transport en Logistiek pas volledig in 2022

Volgens een recent rapport van ABN Amro komt de sector Transport en Logistiek weer op adem na de lockdowns in China en Europa. Het aantal bedrijven dat van maart tot en met juli minstens 20% minder omzet heeft geboekt, is waarschijnlijk beperkt. Veel bedrijven zouden de schade te hoog hebben ingeschat of uit voorzorg overheidssteun hebben aangevraagd, want volgens het rapport lijkt de schade op het eerste gezicht mee te vallen. Toch blijft een volledig herstel uit, mede omdat tweede-ronde-effecten – een hogere werkloosheid en een toename van faillissementen – in het vierde kwartaal een extra rem op de economie zullen betekenen. Zo verwacht ABN Amro dat de volumes in 2020 met 5,5% zullen krimpen. Door de dalende vraag staan in de meeste segmenten ook de prijzen onder druk, waardoor de omzet nog verder zal dalen. ABN Amro verwacht dan ook dat voor de sector pas in 2021 weer groei (+2,5%) in het vooruitzicht ligt en dat het nog tot 2022 zal duren voordat de sector volledig is hersteld.

Nog volgens het rapport worden de meeste landen in Europa harder door de coronacrisis geraakt dan Nederland. Daardoor staat vooral het internationale transport onder druk, zoals in de zeevaart (-9%), op het spoor (-10%) en in de luchtvracht (-10%). Tot nu toe hebben de binnenvaart en het wegvervoer relatief weinig last van de crisis ondervonden, maar waarschijnlijk zullen zij later dit jaar met een lagere bouwproductie te maken krijgen door de stikstofcrisis, waardoor transportvolumes zullen dalen. Alleen bij postbezorgers en koeriers (+5%) groeiden de volumes, mede doordat meer consumenten online kochten, wat voor een enorme piek op de pakkettenmarkt zorgde.
 
Op termijn zijn de vooruitzichten gunstig en ligt herstel in het verschiet. Ook liggen er kansen om de sector verder te verduurzamen. Europese regelgeving kan daarbij volgens ABN Amro als vliegwiel fungeren. Zo heeft de Europese Raad vorige maand de ambitie uitgesproken strengere wetgeving in te voeren voor de zeevaart en de luchtvaart. Bovendien stelt de Europese Unie een noodfonds ter waarde van 750 miljard euro beschikbaar om de economie te stimuleren en haar klimaatambities te realiseren. “In het akkoord is afgesproken dat van dat bedrag 30% moet worden besteed aan ‘klimaatactie’. Dat betekent onder meer dat transportbedrijven op termijn schonere brandstoffen moeten gebruiken en moeten investeren in schonere schepen en vliegtuigen”, vertelt Albert Jan Swart, sector econoom Transport en Logistiek bij ABN Amro. “Om dat mogelijk te maken, komen vermoedelijk subsidies beschikbaar voor transportbedrijven, zowel in de zeevaart en luchtvaart als in het wegtransport en de binnenvaart. Het pakket biedt daarmee een sterke financiële prikkel om te investeren in de ontwikkeling van meer duurzame transportmiddelen. Zo kan de verduurzaming van de transportsector in een stroomversnelling komen.”

Recente nieuwsberichten

UniCarriers breidt zijn assortiment elektrische meelooppallettrucks uit

Met de MDW en de MDE presenteert UniCarriers voor het eerst een elektrische meelooppallettruck met een centraal geplaatste dissel en middenwiel. De compacte elektrische meelooppallettrucks zijn geschikt voor diverse toepassingen als intern transport op de korte afstand, orderverzamelen en voor gebruik op de vrachtwagen.

Fileschade door vrachtverkeer in Nederland bedraagt ruim 1 miljard euro

Transport en Logistiek Nederland (TLN) waarschuwt dat Nederland dringend extra moet investeren in infrastructuur. De noodzaak voor investeringen in knelpunten op de Nederlandse wegen neemt namelijk toe nu de filedruk opnieuw flink stijgt, tot op het niveau van vóór de crisisjaren.

Een kwart van de Nederlanders koopt kerstmenu online

Uit onderzoek van Manhattan Associates blijkt dat 8 op de 10 Nederlanders die al eerder online boodschappen deden, dit jaar ook hun kerstboodschappen online doen. Maar liefst 17,4% van de bevraagde Nederlanders die hun kerstdiner dit jaar via het internet bestellen, heeft echter nog nooit eerder online boodschappen gedaan.

BDO en CROSSROAD bundelen krachten

BDO Belgium neemt alle aandelen van Crossroad over. BDO België verleent advies aan bedrijven o.a. op het vlak van ‘audit & assurance’, ‘accounting & reporting’, ‘tax & legal’, digitalisering en innovatie, operationeel management, human capital en interimmanagement.

Nieuw hoofdkantoor voor Coolblue in Post X Berchem

Coolblue heeft zijn intrek genomen in een nieuw hoofdkantoor in het Antwerpse kantorencomplex Post X. Het nieuwe 1.269m² grote hoofdkwartier maakt deel uit van Post X, het duurzame kantoorproject aan het NMBS-station Antwerpen-Berchem. Het betreft een ontwikkeling van negen gebouwen rond een centraal binnenplein met een totaal van 130.000m² bovengronds.

NaviTrans groeit verder in Zweedse logistieke markt

De logistieke softwareleverancier NaviTrans uit Kortrijk en de Zweedse Microsoft Dynamics NAV-partner Everest Business Solutions AB hebben een overeenkomst getekend voor de distributie van NaviTrans op de Zweedse markt. Everest Business Solutions AB, met kantoren in Göteborg en Malmö, is een consultancybedrijf met ervaring binnen de logistieke sector.

SAP en Microsoft bundelen de krachten op cloudgebied

Om de voordelen van digitale transformatie te benutten, verplaatsen steeds meer bedrijven hun bedrijfskritische systemen naar de cloud. Teneinde klanten in hun digitale transformatie te begeleiden, zullen SAP en Microsoft voortaan elkaars cloudoplossingen gebruiken en integreren, samen nieuwe oplossingen ontwikkelen en deze op de markt brengen.

Benelux-proefproject met digitale CMR-vrachtbrief gestart

Op 1 december is een driejarig proefproject gestart met het grensoverschrijdend gebruik van digitale vrachtbrieven (zogenaamde e-CMR’s) in de Benelux. Volgens Transport en Logistiek Nederland, de Nederlandse ondernemersorganisatie voor wegtransportbedrijven en logistiek dienstverleners, betekent dat een belangrijke stap voorwaarts naar meer efficiency en duurzaamheid in de logistieke sector.

West-Vlaanderen heeft nood aan 72 ha watergebonden bedrijventerreinen

De studie Transport Bis wijst erop dat West-Vlaanderen tegen 2025 nood zal hebben aan 72 bijkomende hectare bedrijventerreinen die aan het water liggen. Reden is de stijging van watergebonden goederenstromen in de provincie. Voor West-Vlaanderen alleen al wordt tegen 2025 een groei van 6,8% verwacht ten opzichte van het huidige volume aan geladen en geloste goederenstromen via de binnenvaart.

Alcorta traceert auto-onderdelen met Zetes-serialisatieoplossing

De Alcorta Forging Group ontwikkelt en produceert auto-onderdelen. Om zijn productieproces volledig onder controle te krijgen, was Alcorta op zoek naar een oplossing voor traceerbaarheid tijdens het hele productieproces, van de basismaterialen in de fabriek tot aan de levering van het eindproduct.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.