Volgens ABN Amro herstelt Transport en Logistiek pas volledig in 2022

Volgens een recent rapport van ABN Amro komt de sector Transport en Logistiek weer op adem na de lockdowns in China en Europa. Het aantal bedrijven dat van maart tot en met juli minstens 20% minder omzet heeft geboekt, is waarschijnlijk beperkt. Veel bedrijven zouden de schade te hoog hebben ingeschat of uit voorzorg overheidssteun hebben aangevraagd, want volgens het rapport lijkt de schade op het eerste gezicht mee te vallen. Toch blijft een volledig herstel uit, mede omdat tweede-ronde-effecten – een hogere werkloosheid en een toename van faillissementen – in het vierde kwartaal een extra rem op de economie zullen betekenen. Zo verwacht ABN Amro dat de volumes in 2020 met 5,5% zullen krimpen. Door de dalende vraag staan in de meeste segmenten ook de prijzen onder druk, waardoor de omzet nog verder zal dalen. ABN Amro verwacht dan ook dat voor de sector pas in 2021 weer groei (+2,5%) in het vooruitzicht ligt en dat het nog tot 2022 zal duren voordat de sector volledig is hersteld.

Nog volgens het rapport worden de meeste landen in Europa harder door de coronacrisis geraakt dan Nederland. Daardoor staat vooral het internationale transport onder druk, zoals in de zeevaart (-9%), op het spoor (-10%) en in de luchtvracht (-10%). Tot nu toe hebben de binnenvaart en het wegvervoer relatief weinig last van de crisis ondervonden, maar waarschijnlijk zullen zij later dit jaar met een lagere bouwproductie te maken krijgen door de stikstofcrisis, waardoor transportvolumes zullen dalen. Alleen bij postbezorgers en koeriers (+5%) groeiden de volumes, mede doordat meer consumenten online kochten, wat voor een enorme piek op de pakkettenmarkt zorgde.
 
Op termijn zijn de vooruitzichten gunstig en ligt herstel in het verschiet. Ook liggen er kansen om de sector verder te verduurzamen. Europese regelgeving kan daarbij volgens ABN Amro als vliegwiel fungeren. Zo heeft de Europese Raad vorige maand de ambitie uitgesproken strengere wetgeving in te voeren voor de zeevaart en de luchtvaart. Bovendien stelt de Europese Unie een noodfonds ter waarde van 750 miljard euro beschikbaar om de economie te stimuleren en haar klimaatambities te realiseren. “In het akkoord is afgesproken dat van dat bedrag 30% moet worden besteed aan ‘klimaatactie’. Dat betekent onder meer dat transportbedrijven op termijn schonere brandstoffen moeten gebruiken en moeten investeren in schonere schepen en vliegtuigen”, vertelt Albert Jan Swart, sector econoom Transport en Logistiek bij ABN Amro. “Om dat mogelijk te maken, komen vermoedelijk subsidies beschikbaar voor transportbedrijven, zowel in de zeevaart en luchtvaart als in het wegtransport en de binnenvaart. Het pakket biedt daarmee een sterke financiële prikkel om te investeren in de ontwikkeling van meer duurzame transportmiddelen. Zo kan de verduurzaming van de transportsector in een stroomversnelling komen.”

Recente nieuwsberichten

Nieuwe eisen voor verklaring over verbruik en CO2-uitstoot van zware trucks

Vanaf 1 januari 2019 wordt het in de EU wettelijk verplicht om nieuw geproduceerde vrachtwagens te voorzien van een verklaring met betrekking tot het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot. Dat moet het voor kopers gemakkelijker maken om zuinige voertuigen met minder negatieve effecten op het klimaat aan te schaffen, waardoor de uitstoot van het vrachtverkeer daalt.

Infor stelt nieuwe SCM-functionaliteit voor

Infor, leverancier van branchespecifieke cloudapplicaties, introduceert nieuwe supply chain management mogelijkheden die bedrijven realtime inzicht in en controle over hun wereldwijde supply chains moeten bieden. Daarbij worden diverse digitale technologieën gebruikt, waaronder big data, machine learning, IoT en automatisering om voorspellende ETA’s, realtime zichtbaarheid en 3D-visualisatie van de magazijnstroom te bieden.

Toyota bouwt verder op ‘slimme trucks’ systeem

Tien jaar geleden al introduceerde Toyota het telematicaplatform I_Site en riep daarmee het concept van een slimme truck in het leven, die prestatiegegevens en activiteitsniveaus registreert en een effectief beheer van truckwerkzaamheden mogelijk maakt.

Vanden Borre krijgt nieuw dc in Willebroek

Na de fusie tussen Fnac en Vanden Borre in 2016 was er nood aan een versterking van de huidige vestiging van Vanden Borre in Sint-Pieters-Leeuw. De elektroretailer heeft daarop een huurovereenkomst gesloten met MG Real Estate voor een sleutel-op-de-deurproject van 14.000m² aan logistieke oppervlakte en 600m² aan bureauruimte.

TomTom Telematics lanceert nieuwe generatie fleet management

De Software-as-a-Service (SaaS) oplossing, Webfleet is volledig opnieuw opgebouwd en aangevuld met nieuwe functionaliteit en een frisse, meer intuïtieve gebruikersinterface die naar eigen wens kan worden aangepast. De vernieuwde software komt volgens de leverancier nog beter tot zijn recht wanneer hij wordt gekoppeld met de nieuwe serie TomTom Pro driver terminals.

SSI Schäfer lanceert de fulfilmentfabriek

De leverancier van producten en systemen voor intercompany goederenstromen en afval- en milieu engineering kondigt aan dat enkele van zijn klanten al het nieuwe ‘fulfilment factory’ implementeren. Het gaat om een oplossing voor bedrijven die hun e-commerce-activiteiten willen combineren met hun standaard logistieke processen.

Knapp automatiseert grootste distributiecentrum van Zuid-Korea

Met meer dan 1.200 lifestyle winkels is A-Sung Daiso de nummer één retailer van huishoudartikelen in Zuid-Korea. Het uitgebreide productassortiment van A-Sung Daiso omvat 30.000 verschillende artikelen. Naast huishoudartikelen zijn dat cosmetica, sportuitrusting, speelgoed, gezondheidsproducten en tuinartikelen.

Aantal Euro 6-vrachtwagenkilometers in België bijna verdubbeld sinds invoering kilometerheffing

Het aandeel vrachtwagens met emissienorm Euro 6 (de minst vervuilende), in de gereden kilometers op de Belgische betalende wegen heeft eind vorig jaar de grens van vijftig procent overschreden. Bij de invoering van de kilometerheffing voor trucks met een maximaal toegelaten massa (MMT) van meer dan 3,5 ton, in april 2016, was dat aandeel nog 29,3 procent.

Knapp installeert pocket sorter technologie bij Asos

Online kledingwinkel Asos gaf Knapp en diens Duitse dochteronderneming Dürkopp Fördertechnik, opdracht het Asos distributiecentrum in Berlijn uit te rusten met pocket sorter technologie. De installatie kwam er na een eerdere installatie in Asos’ dc in het Engelse Barnsley.

Jungheinrich stelt reeks innovaties voor

In de aanloop naar Logimat in maart presenteert Jungheinrich alvast enkele nieuwigheden. Zo stelt de fabrikant voor het eerst trucks voor die exclusief met lithium-ionbatterij verkrijgbaar zijn. Daartoe behoort ook de EKX 516 combitruck, die vanaf dit jaar ook als Automated Guided Vehicle beschikbaar is onder de naam EKX 516a.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.