Volgens ABN Amro herstelt Transport en Logistiek pas volledig in 2022

Volgens een recent rapport van ABN Amro komt de sector Transport en Logistiek weer op adem na de lockdowns in China en Europa. Het aantal bedrijven dat van maart tot en met juli minstens 20% minder omzet heeft geboekt, is waarschijnlijk beperkt. Veel bedrijven zouden de schade te hoog hebben ingeschat of uit voorzorg overheidssteun hebben aangevraagd, want volgens het rapport lijkt de schade op het eerste gezicht mee te vallen. Toch blijft een volledig herstel uit, mede omdat tweede-ronde-effecten – een hogere werkloosheid en een toename van faillissementen – in het vierde kwartaal een extra rem op de economie zullen betekenen. Zo verwacht ABN Amro dat de volumes in 2020 met 5,5% zullen krimpen. Door de dalende vraag staan in de meeste segmenten ook de prijzen onder druk, waardoor de omzet nog verder zal dalen. ABN Amro verwacht dan ook dat voor de sector pas in 2021 weer groei (+2,5%) in het vooruitzicht ligt en dat het nog tot 2022 zal duren voordat de sector volledig is hersteld.

Nog volgens het rapport worden de meeste landen in Europa harder door de coronacrisis geraakt dan Nederland. Daardoor staat vooral het internationale transport onder druk, zoals in de zeevaart (-9%), op het spoor (-10%) en in de luchtvracht (-10%). Tot nu toe hebben de binnenvaart en het wegvervoer relatief weinig last van de crisis ondervonden, maar waarschijnlijk zullen zij later dit jaar met een lagere bouwproductie te maken krijgen door de stikstofcrisis, waardoor transportvolumes zullen dalen. Alleen bij postbezorgers en koeriers (+5%) groeiden de volumes, mede doordat meer consumenten online kochten, wat voor een enorme piek op de pakkettenmarkt zorgde.
 
Op termijn zijn de vooruitzichten gunstig en ligt herstel in het verschiet. Ook liggen er kansen om de sector verder te verduurzamen. Europese regelgeving kan daarbij volgens ABN Amro als vliegwiel fungeren. Zo heeft de Europese Raad vorige maand de ambitie uitgesproken strengere wetgeving in te voeren voor de zeevaart en de luchtvaart. Bovendien stelt de Europese Unie een noodfonds ter waarde van 750 miljard euro beschikbaar om de economie te stimuleren en haar klimaatambities te realiseren. “In het akkoord is afgesproken dat van dat bedrag 30% moet worden besteed aan ‘klimaatactie’. Dat betekent onder meer dat transportbedrijven op termijn schonere brandstoffen moeten gebruiken en moeten investeren in schonere schepen en vliegtuigen”, vertelt Albert Jan Swart, sector econoom Transport en Logistiek bij ABN Amro. “Om dat mogelijk te maken, komen vermoedelijk subsidies beschikbaar voor transportbedrijven, zowel in de zeevaart en luchtvaart als in het wegtransport en de binnenvaart. Het pakket biedt daarmee een sterke financiële prikkel om te investeren in de ontwikkeling van meer duurzame transportmiddelen. Zo kan de verduurzaming van de transportsector in een stroomversnelling komen.”

Recente nieuwsberichten

D2E versterkt de structuur van Move Intermodal

Move Intermodal werd in 2011 verzelfstandigd door Luc Driessen (CEO) na een Management Buy Out uit Ewals Cargo Care. Het bedrijf is specialist in het intermodaal transport waarbij het lange traject wordt afgelegd per trein of boot en enkel voor- en natransport over de weg verloopt.

BDO België neemt Ideas at Work over

Advieskantoor BDO neemt de aandelen van het management consultancy bedrijf Ideas at Work over. Deze laatste telt 40 business consultants gespecialiseerd in de begeleiding van veranderingstrajecten bij in hoofdzaak grote bedrijven. Na de recente overnames van Crossroad en de start-up Eurides is Ideas at Work het derde bedrijf in drie maanden tijd dat BDO België aan boord hijst.

Intersnack investeert miljoenen euro’s in cloudtransformatieproject

De producent van hartige snacks en eigenaar van 20 merken (Chio, POM-BÄR en huismerken voor chips, noten, tortilla’s…) gaat met Infor een digitaal transformatietraject in van 10 jaar. Intersnack zal gebruik maken van de Infor Cloudsuite Food & Beverage en nog 18 andere Inforoplossingen.

Panasonic Toughbook introduceert partnerprogramma voor rugged handhelds

Panasonic Toughbook heeft zestig resellers, die gespecialiseerd zijn in rugged handhelds uit de belangrijkste Europese markten aangetrokken voor zijn nieuwe Edge channel programme. Na een groei van 176% ten opzichte van vorig jaar zal dit gespecialiseerde distributiekanaal bijdragen aan de verdere groei van Panasonic op de Europese markt voor rugged handhelds.

Duncan Moser wordt nieuwe CEO Production Companies van Pooling Partners

Pooling Partners heeft Duncan Moser (45) benoemd tot CEO van de productiebedrijven van Pooling Partners in Nederland, België, Duitsland en Frankrijk. Moser startte 20 jaar geleden zijn carrière bij Heineken. Hij was er o.m. verantwoordelijk voor operationele verbeteractiviteiten in de regio Azië/Oceanië en werkte als Brouwerij Directeur in Suriname.

Knapp bouwt nieuw innovatiecentrum en breidt productiefaciliteit uit

Knapp zal in Graz een nieuw kantoorgebouw bouwen met een innovatiecentrum en een grote demoruimte teneinde zijn klanten optimaal te kunnen ontvangen. De productiefaciliteiten worden met 10.000 m² uitgebreid. De plannen, die nu worden gerealiseerd, passen in de groei van het bedrijf.

Globis wordt ‘launching customer’ van iSHARE

Globis, de ERP/WMS/TMS-speler voor logistieke dienstverleners, voert als enige Belgische partner binnen het kernteam de vernieuwende Nederlandse iSHARE-afspraken door in zijn software. iSHARE is een afsprakenstelsel dat bedrijven in de supply chain moet toelaten via uniforme afspraken voor identificatie, authenticatie en autorisatie drempelloos en gecontroleerd data uit te wisselen.

Green Xpress Network breidt uit met Lyon Express

Private vrachtvervoerder per spoor Lineas, voegt een twaalfde tak aan zijn Green Xpress Network toe: de Lyon Xpress. Het betreft een nieuw, rechtstreeks spoorwegproduct met een hoge frequentie tussen Antwerpen en Lyon, een regio die vooral bekend staat om zijn activiteiten in de chemische sector.

IPP introduceert nieuw poolingmodel voor pallets

Het poolen van pallets resulteert in volledige ontzorging bij de klant. Die hoeft enkel te communiceren hoeveel pallets waar en wanneer hij nodig heeft en de pooling partner zorgt voor de rest. Ook is er geen extra investering nodig, aangezien het product als het ware wordt verhuurd/geleased.

DB Schenker introduceert nieuwe service Landtransport

DB Schenker heeft met ‘Premium 13’ een nieuwe tijdsgebonden leveringsoptie geïntroduceerd waarmee de service binnen het Europese landtransportnetwerk verder is uitgebreid. Klanten kunnen er nu voor kiezen hun goederen voor 13.00 uur te laten afleveren.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.