Volgens ABN Amro herstelt Transport en Logistiek pas volledig in 2022

Volgens een recent rapport van ABN Amro komt de sector Transport en Logistiek weer op adem na de lockdowns in China en Europa. Het aantal bedrijven dat van maart tot en met juli minstens 20% minder omzet heeft geboekt, is waarschijnlijk beperkt. Veel bedrijven zouden de schade te hoog hebben ingeschat of uit voorzorg overheidssteun hebben aangevraagd, want volgens het rapport lijkt de schade op het eerste gezicht mee te vallen. Toch blijft een volledig herstel uit, mede omdat tweede-ronde-effecten – een hogere werkloosheid en een toename van faillissementen – in het vierde kwartaal een extra rem op de economie zullen betekenen. Zo verwacht ABN Amro dat de volumes in 2020 met 5,5% zullen krimpen. Door de dalende vraag staan in de meeste segmenten ook de prijzen onder druk, waardoor de omzet nog verder zal dalen. ABN Amro verwacht dan ook dat voor de sector pas in 2021 weer groei (+2,5%) in het vooruitzicht ligt en dat het nog tot 2022 zal duren voordat de sector volledig is hersteld.

Nog volgens het rapport worden de meeste landen in Europa harder door de coronacrisis geraakt dan Nederland. Daardoor staat vooral het internationale transport onder druk, zoals in de zeevaart (-9%), op het spoor (-10%) en in de luchtvracht (-10%). Tot nu toe hebben de binnenvaart en het wegvervoer relatief weinig last van de crisis ondervonden, maar waarschijnlijk zullen zij later dit jaar met een lagere bouwproductie te maken krijgen door de stikstofcrisis, waardoor transportvolumes zullen dalen. Alleen bij postbezorgers en koeriers (+5%) groeiden de volumes, mede doordat meer consumenten online kochten, wat voor een enorme piek op de pakkettenmarkt zorgde.
 
Op termijn zijn de vooruitzichten gunstig en ligt herstel in het verschiet. Ook liggen er kansen om de sector verder te verduurzamen. Europese regelgeving kan daarbij volgens ABN Amro als vliegwiel fungeren. Zo heeft de Europese Raad vorige maand de ambitie uitgesproken strengere wetgeving in te voeren voor de zeevaart en de luchtvaart. Bovendien stelt de Europese Unie een noodfonds ter waarde van 750 miljard euro beschikbaar om de economie te stimuleren en haar klimaatambities te realiseren. “In het akkoord is afgesproken dat van dat bedrag 30% moet worden besteed aan ‘klimaatactie’. Dat betekent onder meer dat transportbedrijven op termijn schonere brandstoffen moeten gebruiken en moeten investeren in schonere schepen en vliegtuigen”, vertelt Albert Jan Swart, sector econoom Transport en Logistiek bij ABN Amro. “Om dat mogelijk te maken, komen vermoedelijk subsidies beschikbaar voor transportbedrijven, zowel in de zeevaart en luchtvaart als in het wegtransport en de binnenvaart. Het pakket biedt daarmee een sterke financiële prikkel om te investeren in de ontwikkeling van meer duurzame transportmiddelen. Zo kan de verduurzaming van de transportsector in een stroomversnelling komen.”

Recente nieuwsberichten

Urban Outfitters neemt TGW in de arm voor automatisering in het VK

Urban Outfitters heeft TGW aangewezen voor het ontwerp en de implementatie van een automatiseringsoplossing voor zijn nieuwe distributiecentrum in Peterborough in het Verenigd Koninkrijk. Het project zou in 2021 live moeten gaan. Urban Outfitters biedt lifestyleproducten en -diensten onder de consumentenmerken Anthropologie, BHLDN, Free People, Terrain, Urban Outfitters en Nuuly.

Bijna de helft van de Europese vervoerders verwacht dalende transportprijzen

Ook dit jaar hield Transporeon zijn Europese vervoerdersenquête bij meer dan 1200 wegvervoerders in 33 landen. De resultaten van de enquête wijzen op een dringende behoefte aan digitale investeringen tegen de sombere achtergrond van de pandemie.

Dematic lanceert automatiseringsoplossing voor de proteïnemarkt

Dematic lanceert een nieuwe versie van haar Order Fulfillment Solution. Die oplossing is speciaal ontwikkeld voor de proteïnemarkt (vis, pluimvee en vlees) en automatiseert de vaak arbeidsintensieve orderverzameling, distributie en verzending.

Covid-19 maakt nieuwe businessmodellen noodzakelijk

Naarmate de pandemie voortwoekert, moeten business leaders zorgen voor een nieuwe strategie waarin een grotere weerbaarheid is ingebouwd. Gartner stelt dat het cruciaal is voor organisaties om strategische beslissingen te maken die hen door het nieuwe normaal kunnen loodsen.

Vanderlande introduceert Homepick voor efficiënt online grocery fulfilment

Deze oplossing maakt deel uit van Vanderlandes nieuwe generatie schaalbare oplossingen (evolutions). Homepick moet het proces van online boodschappen in het magazijn versnellen en efficiënter maken. De oplossing speelt in op het feit dat sinds de coronacrisis boodschappen veel vaker online worden besteld.

Aviko innoveert magazijnbeheer met SAP EWM

De aardappelverwerker beheert voortaan zijn magazijnen met SAP Extended Warehouse Management (EWM). Aviko zet zo de stap richting één softwaresysteem voor het beheer van alle goederenbewegingen en voorraden in zijn magazijnen. Op die manier wil Aviko de kosten voor het magazijnbeheer indijken.

Zetes pakt uit met Full Pallet Inventory module

De nieuwe module moet logistieke bedrijven toelaten om hun magazijnen nog efficiënter te digitaliseren. Het toestel maakt gebruik van industriële visualisatietechnologie om voorraden op pallets sneller te tellen. De oplossing is volledig geïntegreerd met de magazijnsoftware ZetesMedea.

Exact brengt app voor voorraadtellingen op de markt

De nieuwe app voorkomt dat voorraadtellingen veel tijd en handmatige, foutgevoelige inspanning kosten. Handmatig worden de aantallen eerst geteld op papieren lijsten en later manueel ingevoerd in het systeem, waardoor verschillen kunnen ontstaan.

DHL Aviation standaardiseert elektronische communicatie voor luchtvrachtvervoer

DHL Aviation heeft softwareaanbieder Descartes in de arm genomen om de elektronische berichtgeving met haar wereldwijde klantenbestand te standaardiseren. De Global Air Messaging Gateway van Descartes biedt een eenduidig platform waarop DHL Aviation kan communiceren met grote expediteurs, luchtvaartmaatschappijen, post- en koerierbedrijven en afhandelingsbedrijven.

Inotec vergroot RFID-labeldivisie met twee overnames

In het kader van haar strategische doelstelling om marktaandeel te winnen en het productportfolio uit te breiden heeft Inotec als producent van barcode- en RFID-labels de firma’s Identytag en Winckel overgenomen. Identytag is een belangrijke Europese producent van RFID-oplossingen voor uiteenlopende industrieën en toepassingen.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.