Volgens ABN Amro herstelt Transport en Logistiek pas volledig in 2022

Volgens een recent rapport van ABN Amro komt de sector Transport en Logistiek weer op adem na de lockdowns in China en Europa. Het aantal bedrijven dat van maart tot en met juli minstens 20% minder omzet heeft geboekt, is waarschijnlijk beperkt. Veel bedrijven zouden de schade te hoog hebben ingeschat of uit voorzorg overheidssteun hebben aangevraagd, want volgens het rapport lijkt de schade op het eerste gezicht mee te vallen. Toch blijft een volledig herstel uit, mede omdat tweede-ronde-effecten – een hogere werkloosheid en een toename van faillissementen – in het vierde kwartaal een extra rem op de economie zullen betekenen. Zo verwacht ABN Amro dat de volumes in 2020 met 5,5% zullen krimpen. Door de dalende vraag staan in de meeste segmenten ook de prijzen onder druk, waardoor de omzet nog verder zal dalen. ABN Amro verwacht dan ook dat voor de sector pas in 2021 weer groei (+2,5%) in het vooruitzicht ligt en dat het nog tot 2022 zal duren voordat de sector volledig is hersteld.

Nog volgens het rapport worden de meeste landen in Europa harder door de coronacrisis geraakt dan Nederland. Daardoor staat vooral het internationale transport onder druk, zoals in de zeevaart (-9%), op het spoor (-10%) en in de luchtvracht (-10%). Tot nu toe hebben de binnenvaart en het wegvervoer relatief weinig last van de crisis ondervonden, maar waarschijnlijk zullen zij later dit jaar met een lagere bouwproductie te maken krijgen door de stikstofcrisis, waardoor transportvolumes zullen dalen. Alleen bij postbezorgers en koeriers (+5%) groeiden de volumes, mede doordat meer consumenten online kochten, wat voor een enorme piek op de pakkettenmarkt zorgde.
 
Op termijn zijn de vooruitzichten gunstig en ligt herstel in het verschiet. Ook liggen er kansen om de sector verder te verduurzamen. Europese regelgeving kan daarbij volgens ABN Amro als vliegwiel fungeren. Zo heeft de Europese Raad vorige maand de ambitie uitgesproken strengere wetgeving in te voeren voor de zeevaart en de luchtvaart. Bovendien stelt de Europese Unie een noodfonds ter waarde van 750 miljard euro beschikbaar om de economie te stimuleren en haar klimaatambities te realiseren. “In het akkoord is afgesproken dat van dat bedrag 30% moet worden besteed aan ‘klimaatactie’. Dat betekent onder meer dat transportbedrijven op termijn schonere brandstoffen moeten gebruiken en moeten investeren in schonere schepen en vliegtuigen”, vertelt Albert Jan Swart, sector econoom Transport en Logistiek bij ABN Amro. “Om dat mogelijk te maken, komen vermoedelijk subsidies beschikbaar voor transportbedrijven, zowel in de zeevaart en luchtvaart als in het wegtransport en de binnenvaart. Het pakket biedt daarmee een sterke financiële prikkel om te investeren in de ontwikkeling van meer duurzame transportmiddelen. Zo kan de verduurzaming van de transportsector in een stroomversnelling komen.”

Recente nieuwsberichten

Metro Inc. doet opnieuw een beroep op Witron voor automatisch DC

Na twee projecten met Witron in Toronto, schakelt het Canadese Metro Inc. voor de derde keer Witron in voor de bouw van een geautomatiseerd distributiecentrum. Deze keer is de provincie Quebec aan de beurt. In Terrebonne, een voorstad in het noorden van Montreal, wordt vanaf 2023 een 60.000m² groot hightech distributiecentrum gebouwd.

Oostenrijkse Rail Cargo Group kiest voor TMS en TOS van Yellowstar

Rail Cargo Group (RCG), de vrachtdivisie van de Oostenrijkse Spoorwegen ӦBB, heeft voor het aansturen van zijn internationale intermodale transportoperaties het Nederlandse Yellowstar opdracht gegeven een nieuw transport management system (TMS) en terminal operating system (TOS) te ontwikkelen.

H.Essers neemt Tank Management over

Logistieke dienstverlener H.Essers kondigt de acquisitie aan van het Noors-Franse Tank Management, ruim twee jaar na de overname van tankcontainerspecialist Huktra uit Zeebrugge. Het familiebedrijf Tank Management werd in 2006 opgericht in Oslo en is gespecialiseerd in temperatuurgecontroleerd vervoer van vloeibare ladingen, specifiek voor de chemie en voeding.

Nieuwe oplossingen van Linde moeten distancing garanderen

Linde komt op de markt met twee nieuwe veiligheidsoplossingen waarmee steeds de correcte afstand van elkaar kan worden bewaard. Met de Secure Distance Vest en de Distance Beeper worden medewerkers zowel akoestisch, visueel als via trilling verwittigd wanneer ze te dicht in elkaars buurt komen.

Picavi installeert visiesystemen Covid-proof vanop afstand

Veel bedrijven, ook in de logistieke sector, maken van de Covid-19-pandemie gebruik om hun processen te verbeteren en in magazijninfrastructuur te investeren. Picavi, leverancier van pick-by-vision oplossingen uit het Duitse Aachen, pikt daarop in door een ‘remote installation service’ aan te bieden voor zijn pick-by-vision orderverzamelsysteem.

Optimact vermeldt in de studie van OR/MS Today forecasting software survey

Advertorial Voor veel organisaties blijft het belangrijkste doel dat hun forecasting software snelle berekening van prognoses en bijbehorende statistieken oplevert, die tegelijkertijd robuust en zinvol zijn en gemakkelijk kunnen worden bijgewerkt zodra er nieuwe gegevens beschikbaar komen voor de verdere supply chain planning.

Spaanse supermarktketen Ahorramas automatiseert met Dematic

Leverancier van intralogistieke oplossingen Dematic heeft het magazijn van de Spaanse supermarktketen Ahorramas in Velilla de San Antonio (regio Madrid) geautomatiseerd. Dematic installeerde er een gebruiksklare oplossing, bestaande uit een automatisch hoogbouwmagazijn van zes verdiepingen en een elektrische draagrail voor het continu en automatisch transporteren van de pallets in het magazijn.

GLS biedt portaal voor internationale retourzendingen

Kleine en grote webwinkels en hun klanten kunnen voortaan een beroep doen op een nieuwe oplossing van GLS voor de retourzending van pakketten. De retouroplossing, voor zowel nationale als internationale retourzendingen binnen Europa, is flexibel te configureren is – zelfs in het eigen webshop-design van de onlineshop – en kan vlot in bestaande processen worden geïntegreerd.

Crown introduceert V-Force lithium-ion-technologie

Onder de merknaam V-Force lanceert intralogistieke onderneming Crown zijn eigen oplossingen voor klanten die de prestatie van hun heftrucks willen verhogen door lithium-ion-technologie te gebruiken. De V-Force-energieopslagsystemen omvatten lithium-ion-batterijen en opladers en zijn verkrijgbaar voor alle vorkheftrucks van Crown.

Sick zet technologie in om social distancing te garanderen

Met de nieuwe PeopleCounter en DistanceGuard SensorApps wil Sick de verspreiding van het COVID-19-virus helpen te vertragen. De combinatie met 2D- en 3D-LiDAR-sensoren moet ervoor zorgen dat mensen de aanbevolen minimumafstand in openbare en vooraf gedefinieerde ruimtes gemakkelijk kunnen aanhouden.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.