Vlaanderen investeert 42 miljoen euro in Port of Limburg
Vlaanderen investeert 42 miljoen euro in de infrastructuurwerken voor de ontsluiting van het trimodale bedrijventerrein Port of Limburg op de voormalige Ford-terreinen in Genk. De werken worden uitgevoerd in opdracht van De Vlaamse Waterweg nv. Naast de bouw van een overslagkade langs het Albertkanaal wordt ook voorzien in verschillende inrichtingswerken (wegenis, riolering, nutsleiding, etc.) om het bedrijventerrein beter te ontsluiten via de weg, het spoor en de binnenvaart. Zo wordt het terrein bouwklaar gemaakt voor de verdere private investeringen voor de herontwikkeling.
Het nieuws maakte Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters bekend tijdens een werkbezoek aan Haven Genk samen met Scania Parts Logistics. Volgens de minister moet de investering de Limburgse bedrijven stimuleren om voor de waterweg te kiezen om zo de modal shift naar water en spoor te realiseren. Tegen 2030 is het de ambitie het aandeel binnenvaart van de logistieke keten te verhogen tot 20%. Scania Parts Logistics uit Oudsbergen doet al een beroep op de waterweg en verscheept containers via Haven Genk en het Albertkanaal. Daarmee spaart Scania Parts Logistics jaarlijks 1600 ritten op de E313 en de ring rond Antwerpen uit, zorgt het voor 47% minder CO2-uitstoot in vergelijking met de vrachtwagen en bespaart het minstens 10% op het transport Oudsbergen-Antwerpen.
De Port of Limburg focust zich voornamelijk op de verdere groei in containervervoer via de binnenvaart, waarbij een duurzame connectie tussen de haven van Antwerpen en het Limburgse hinterland via het Albertkanaal centraal staat. “Het Economisch Netwerk Albertkanaal blijft voor mij een uiterst belangrijke schakel in de omslag van het goederentransport naar onze waterwegen”, vertelt minister Peeters. Via de relancemiddelen voorzag de minister eerder ook 96 miljoen euro voor de versnelling van de verhoging van de bruggen over het Albertkanaal tegen 2023.
Foto: Gilles Dumoulin