VIL maakt duurzaamheidsrapporteringen eenvoudig met BI-tools

Foto: Pixabay

VIL (Vlaanderen, Innovatie en Logistiek) heeft recent de resultaten van het BILOG-project voorgesteld. “Bedrijven met logistieke operaties zitten op een goudmijn aan operationele data die ze halen uit boordcomputers, IoT-systemen en managementsoftware voor transport en warehousing. Alleen benutten ze die data vaak onvoldoende”, zo blijkt. VIL roept ondernemingen dan ook op die data slim in te zetten met business intelligence (BI) tools en zo klaar te zijn voor de verplichte CO2-rapporteringen volgens de Europese CSRD-wetgeving. Uit het project blijkt ook dat de sleutel tot succes niet alleen ligt in de technologie, maar vooral in de juiste aanpak, betrokkenheid van gebruikers en de kwaliteit van de data.

Vaak ontbreekt het bedrijven aan kennis of middelen om hun waardevolle data effectief te gebruiken. VIL biedt zijn leden daarom een stap-voor-stap begeleiding om data structureel in te zetten. Via de VIL Logibox hebben bedrijven toegang tot kant-en-klare BI-tools, inclusief een stappenplan, datamodellen en templates. De tools moeten bedrijven helpen vooruit te denken en zich voor te bereiden op uitdagingen zoals CO2-duurzaamheidsrapporteringen.

Tegelijk met de projectresultaten stelde VIL ook twee PoC’s voor. Zo werd bij Altrea een CO2-dashboard ontwikkeld dat datagedreven inzichten biedt voor een duurzame strategie en rapportage. Het bedrijf gaat het dashboard nu in al zijn vestigingen uitrollen om in 2025 klaar te zijn voor zowel interne rapporteringen als die voor zijn klanten. Opslag en Distributie Ter Haeghe (ODTH) implementeerde dan weer een dashboard dat helpt bij het optimaliseren van kosten en opbrengsten in de magazijnactiviteiten.

“De grootste investering in een BI-traject zit in de tijd voor ontwerp, ontwikkeling en testen van de rapporten”, aldus nog VIL. “De licentiekosten van BI-tools en datawarehouses bedragen slechts 15 à 20% van de totale kosten. Bedrijven die BI succesvol inzetten, behalen echter strategische voordelen zoals een beter inzicht in CO2-uitstoot en marges, wat hun positie versterkt bij het opstellen van offertes.”

Projectdeelnemers: BDO Advisory, Bmatix, BOMA, Comax, DataSense, Famiflora – FamiTrans, Haesaerts Intermodal (Altrea), IVBO, Multimodal Transports & Logistics (MTL), Nolmans Retail Support (Toychamp), Opslag en Distributie Ter Haeghe (ODTH), Qargo, Seabird, Tailormade Logistics (TML), TLCC, Transics International, Van De Velde, Vintra en VPD.

Het project werd mee gefinancierd door VLAIO.

Recente nieuwsberichten

S&OP als basis voor je productievoorraad

Wil je je productievoorraden optimaal houden, dan is een degelijke Sales & Operations Planning (S&OP) cruciaal. S&OP is een datagedreven proces waarmee je als team een duidelijke richting kan kiezen voor het verdere verloop van het productieproces.

Beter voor uw werknemers. Beter voor uw bedrijf.

99% van de supply chain-professionals maakt zich zorgen over het hoge personeelsverloop, onder andere door de zware werkomstandigheden van manuele arbeid. Geautomatiseerde oplossingen zoals het Skypod orderpickingsysteem verbeteren de werkomstandigheden door repetitief, fysiek veeleisend werk te verminderen. Alles, van de hoogte van de bakken en schermen tot de kussentjes op het station, is ontworpen om vermoeidheid bij de operator te minimaliseren, wat de retentie bevordert.

De rol van AI in magazijnbeheer: mogelijkheden én uitdagingen

AI heeft aanzienlijk potentieel om processen en taken in magazijnbeheer verder te digitaliseren en optimaliseren. Hierdoor kunnen medewerkers zich meer richten op resultaten dan op operationele processen. Dit heeft een positieve invloed op de kostprijs per orderverwerking en de betrouwbaarheid van leveringen. Tegelijkertijd zijn er nog tal van uitdagingen verbonden aan het effectief implementeren van kunstmatige intelligentie in magazijnbeheer. De technologie verkeert immers nog in de beginfase. Bij Element Logic zijn we sinds de jaren tachtig actief in het ontwikkelen van software voor magazijnbeheer, en al sinds 2018 zijn we bezig met het integreren van AI.

Comarch x Supply Chain Europe 2023

Bezoek ons team en ontdek de toekomst van supply chain op het Reuters Event: Supply Chain Europe 2023.

Waar & wanneer? Op 24-25 Oktober in het Sheraton Brussels Airport Hotel.

Prologis Park Eindhoven DC4 eerste logistiek gebouw met Zero Carbon Certificaat

Logistiek vastgoedontwikkelaar Prologis laat weten dat Prologis Park Eindhoven DC4 het eerste logistieke gebouw ter wereld is dat een Zero Carbon Certificaat heeft ontvangen van het International Living Future Institute (ILFI). Het ILFI beoordeelt de duurzaamheid van projecten en gebouwen tijdens hun levensduur.

WDP eigenaar van sale-and-lease-back multimodale site in Antwerpen

WDP, ontwikkelaar van en investeerder in logistiek vastgoed, wordt via een sale-and-lease-back-transactie eigenaar van een locatie met multimodaal karakter in het Antwerpse Wijnegem.

Nulogy en OMP staan samen nu ook life sciences , farma en chemie bij in digitale transformatie

Nulogy, leverancier van supply chain collaboration oplossingen, en OMP, wereldwijd aanbieder van software en diensten voor de optimalisering van supply chains, gaan hun bestaande partnership verder uitbreiden. Daarmee willen beide ondernemingen een nieuwe doelgroep, namelijk bedrijven in de sectoren ‘life sciences’, farmacie en chemie, helpen bij de digitale transformatie van hun supply chain.

Incore in handen van ICT Group

ICT Group, leverancier van industriële technologische oplossingen met hoofdkantoor in het Nederlandse Barendrecht, neemt zijn sectorgenoot Incore Software integraal over.

Incore, opgericht door de Nederlandse broers Martin en Ferdinand Swaters, ontwikkelt logistieke en supply chain software en biedt een SaaS-applicatie voor efficiënte samenwerking binnen de supply chain met een planning- en workflow-engine. Sinds haar oprichting in 2007 is de onderneming met het product ‘Supply Chain Portal’ uitgegroeid tot een belangrijke aanbieder voor de retailsector. Daarnaast nam het gebruik in de bouw- en foodsector de laatste jaren toe.

Stow Group democratiseert automatisering van warehouses met Movu Robotics

Stow Group, producent en leverancier van opslagoplossingen en geautomatiseerde magazijnsystemen, doopt zijn afdeling ‘stow Robotics’ – opgericht in 2021 – om tot ‘Movu Robotics’. Met het nieuwe merk, ontwikkeld om zijn business unit Robotics te versterken, wil de aanbieder tegemoetkomen aan de toenemende vraag van klanten naar automatiserings- en roboticaoplossingen.

Infor en Made2Flow bieden interface voor duurzame mode-industrie

Infor, aanbieder van industrie-specifieke cloudsoftware en ERP-oplossingen, lanceert een aparte interface tussen Made2Flow, een technologiebedrijf dat gespecialiseerd is in de analyse en validatie van milieugerelateerde data in de mode-industrie, en Infor Product Lifecycle Management (PLM). De interface moet de verwerking van die data vergemakkelijken en biedt volledige zichtbaarheid voor wereldwijd opererende modemerken die meer transparantie in hun productieketen willen. Kenmerkend is dat de interface traceerbaarheid en impactmeting biedt van niveaus één tot en met vier.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.