VIL maakt duurzaamheidsrapporteringen eenvoudig met BI-tools
VIL (Vlaanderen, Innovatie en Logistiek) heeft recent de resultaten van het BILOG-project voorgesteld. “Bedrijven met logistieke operaties zitten op een goudmijn aan operationele data die ze halen uit boordcomputers, IoT-systemen en managementsoftware voor transport en warehousing. Alleen benutten ze die data vaak onvoldoende”, zo blijkt. VIL roept ondernemingen dan ook op die data slim in te zetten met business intelligence (BI) tools en zo klaar te zijn voor de verplichte CO2-rapporteringen volgens de Europese CSRD-wetgeving. Uit het project blijkt ook dat de sleutel tot succes niet alleen ligt in de technologie, maar vooral in de juiste aanpak, betrokkenheid van gebruikers en de kwaliteit van de data.
Vaak ontbreekt het bedrijven aan kennis of middelen om hun waardevolle data effectief te gebruiken. VIL biedt zijn leden daarom een stap-voor-stap begeleiding om data structureel in te zetten. Via de VIL Logibox hebben bedrijven toegang tot kant-en-klare BI-tools, inclusief een stappenplan, datamodellen en templates. De tools moeten bedrijven helpen vooruit te denken en zich voor te bereiden op uitdagingen zoals CO2-duurzaamheidsrapporteringen.
Tegelijk met de projectresultaten stelde VIL ook twee PoC’s voor. Zo werd bij Altrea een CO2-dashboard ontwikkeld dat datagedreven inzichten biedt voor een duurzame strategie en rapportage. Het bedrijf gaat het dashboard nu in al zijn vestigingen uitrollen om in 2025 klaar te zijn voor zowel interne rapporteringen als die voor zijn klanten. Opslag en Distributie Ter Haeghe (ODTH) implementeerde dan weer een dashboard dat helpt bij het optimaliseren van kosten en opbrengsten in de magazijnactiviteiten.
“De grootste investering in een BI-traject zit in de tijd voor ontwerp, ontwikkeling en testen van de rapporten”, aldus nog VIL. “De licentiekosten van BI-tools en datawarehouses bedragen slechts 15 à 20% van de totale kosten. Bedrijven die BI succesvol inzetten, behalen echter strategische voordelen zoals een beter inzicht in CO2-uitstoot en marges, wat hun positie versterkt bij het opstellen van offertes.”
Projectdeelnemers: BDO Advisory, Bmatix, BOMA, Comax, DataSense, Famiflora – FamiTrans, Haesaerts Intermodal (Altrea), IVBO, Multimodal Transports & Logistics (MTL), Nolmans Retail Support (Toychamp), Opslag en Distributie Ter Haeghe (ODTH), Qargo, Seabird, Tailormade Logistics (TML), TLCC, Transics International, Van De Velde, Vintra en VPD.
Het project werd mee gefinancierd door VLAIO.