VIL enthousiast over besparingspotentieel van RPA databots in logistiek

Databots zijn virtuele helpers die een snelle en goedkope oplossing bieden bij Robotic Process Automation (RPA) om administratieve processen te automatiseren. Het gebruik van RPA biedt de mogelijkheid om digitalisering door te voeren zonder aanpassing van de onderliggende ICT-systemen. Gezien de veelheid aan systemen en datastromen kan deze technologie de logistieke sector heel wat potentieel bieden, zo blijkt.

Met het project ‘RPA Databots’ heeft het innovatieplatform voor de logistiek VIL in samenwerking met acht bedrijven een laagdrempelig systeem uitgewerkt waarmee bedrijven op korte tijd hun logistieke administratieve processen kunnen automatiseren. VIL toetste de toepasbaarheid af voor twee processen bij twee bedrijven, meer bepaald het orderverwerkingsproces bij Handico Trucking en het tarificatieproces bij Van Moer Logistics.
 
Virtuele assistent
Databots zijn virtuele collega’s. Ze vullen documenten en bestanden zelfstandig in en nemen repetitieve taken over van medewerkers, waardoor die medewerkers efficiënter kunnen worden ingezet. De technologie evolueert snel, is relatief goedkoop en vraagt geen complexe aanpassingen van de IT-systemen. Ook kleine en middelgrote ondernemingen kunnen bijgevolg databots inzetten. Gino Withofs, directeur bij Handico Trucking, wil alvast verder met databots aan de slag. “Databots leveren ons tot 80% tijdswinst op in de orderverwerking en een lagere foutenlast. Zo helpen ze onze klantenservice te optimaliseren”, meent hij.
 
Potentieel groot in logistieke sector
RPA is geen nieuwe technologie; in sectoren zoals de bank- en gezondheidssector kent de technologie al heel wat toepassingen. In de logistieke sector, gekenmerkt door een veelheid aan documenten en datastromen, is er nog veel ruimte voor automatisering. Volgens Kofax (2021) vertrouwt 32% van de transport- en logistieke bedrijven in meer dan 50% van hun processen op handmatige stappen. Het potentieel is dus groot.
 
De ROI is volgens VIL eenvoudig te berekenen: er is een eenmalige kostprijs voor de robot(s) en jaarlijkse licentiekosten, wat neerkomt op zo’n 20.000 euro. “Als je die kosten vergelijkt met de loonkosten van een fysieke medewerker is de kost-batenanalyse snel gemaakt: de databot neemt de job over van de medewerker en deze laatste kan gemotiveerd op zinvolle taken worden ingezet”, klinkt het. De ROI zou variëren van 30 tot 200%, met een gemiddelde terugverdientijd van drie tot zes maanden.
 
Volgens Sophie Delannoy (foto), projectleider bij VIL, verhoogt RPA de productiviteit, het serviceniveau en de capaciteit van het personeel met 35 à 50%. “Dat zorgt voor een onmiddellijke kostenbesparing van 25 à 50% door het automatiseren van taken tegen een fractie van het menselijke equivalent”, weet ze. “Wij roepen de logistieke bedrijven dan ook op met RPA aan de slag te gaan.”
 
De acht deelnemers aan het project zijn: Colruyt Group, Embassy Freight Services Europe, Group Van Loon, Handico Trucking, Hospital Logistics, Mazda Motor Logistics Europe, Snel Logistic Solutions en Van Moer Logistics.
Het project wordt gesteund door VLAIO, het Agentschap Innoveren en Ondernemen.

Foto: VIL

Recente nieuwsberichten

Chep stelt met ZirConic-container nieuwe norm voor duurzaamheid

De Pallecon-divisie van Chep Europe introduceert de vouwbare ZirConic container. De ‘dry container’ is voor 97% gemaakt van ‘post-consumer’ plastic en stelt zo een nieuwe norm voor duurzaamheid. Chep levert de ZirConic-container via zijn circulaire poolingservice voor sectoren als packaging, adhesives, e-commerce en co-packing. De container moet de efficiëntie verhogen dankzij de hogere laadcapaciteit en een geoptimaliseerde vouwbaarheid.

Yusen Logistics plant overname PartsExpress

Logistiek dienstverlener Yusen Logistics (Benelux) B.V. heeft een overeenkomst gesloten voor de overname van PartsExpress B.V., een bedrijf gespecialiseerd in dag- en nachtdistributie van auto-onderdelen in de Benelux.

Whitepaper: Letterlijk én figuurlijk op hoog niveau werken

Ons land geraakt hoe langer hoe meer volgebouwd, en grondprijzen worden steeds duurder. Verticale opslagruimte wordt dus almaar interessanter, maar heeft u daarvoor ook het juiste transport in huis?

Wat heeft een zonsverduistering te maken met een laadperron?

De iets vriendelijkere energiekosten deze winter zijn geen reden om de teugels te laten vieren bij het in de hand houden van de kosten. De vele nieuwe magazijnen willen juist voldoen aan allerlei verschillende energie labels om zich zowel duurzaam als kostenbesparend te presenteren. Bij de oudere, bestaande magazijnen blijft men zoeken naar mogelijk efficiencyverbeteringen en na drie kwartalen van krimp in onze economie zorgen de CFO’s ervoor dat iedereen de energiekosten zo goed mogelijk blijft beteugelen.

Ontdek de toekomst van magazijnbeheer met het Trendrapport 2024!

Dit rapport biedt exclusieve inzichten in de vier warehouse trends van morgen: de opmars van kunstmatige intelligentie, de voordelen van digital twins, de opkomst van flexibele warehouse robotics, en de cruciale focus op duurzaamheid.

Dematic klantendag bij Radial, 17 en 18 april - Registreer nu hier!

Een nieuw distributiecentrum met 299 autonome mobiele robots helpt Radial de concurrentie voor te blijven. Kom meer te weten over deze oplossing tijdens onze exclusieve Benelux Klantendag op 17 en 18 april 2024 bij Radial in Groningen.

Flexport lanceert geoptimaliseerd Convoy-platform in de VS

Flexport, de Amerikaanse digitale expediteur met Europees hoofdkantoor in Amsterdam, lanceert in de Verenigde Staten het recent geoptimaliseerde Convoy-platform. Het platform biedt verladers niet alleen vereenvoudigde toegang van transportcapaciteit, maar stelt hen ook in staat hun zendingen in real time te volgen. De lancering van het platform in de VS markeert volgens Flexport een belangrijke mijlpaal na de succesvolle overname van Convoy’s vrachtvervoer softwaretechnologie in november 2023.

Jungheinrich creëert bestuursafdeling voor automatisering

Jungheinrich heeft de afgelopen jaren veel geïnvesteerd in automatisering en met name ook via overnames zijn technologische en regionale footprint op het vlak van automatisering aanzienlijk uitgebreid. De raad van bestuur van Jungheinrich heeft daarop besloten een nieuwe bestuursafdeling voor automatisering te creëren. De nieuwe afdeling zal alle eenheden en middelen bundelen met de nadruk op Mobile Robots, Automated Storage & Retrieval Systems (ASRS) en magazijninrichtingen.

Last Call voor Supply Chain Innovations 2024!

Mocht het u om de een of andere reden toch nog ontgaan zijn: op donderdag 14 maart, overmorgen al, vindt in Antwerpen Expo de nieuwste editie van Supply Chain Innovations plaats.

Datalogic stelt draagbare bluetooth-scanner CODiScan voor

Datalogic, wereldwijd actief op het gebied van automatische gegevensregistratie en fabrieksautomatisering, heeft de CODiScan serie gelanceerd. Het betreft een nieuwe serie draagbare bluetooth-scanners die zijn ontworpen voor toepassing in de transport en logistiek, retail en productie. Met een gewicht van slechts 44 gram kan de scanner op verschillende lichaamsdelen worden gedragen. De modulaire CODiScan is uitgerust met de Green Spot-technologie van Datalogic.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.