VIL biedt app met gezichtsherkenning voor toegangscontrole op logistieke sites

Om chauffeurs toegang te verschaffen tot een terrein hanteert elk bedrijf eigen regels, badgesystemen en veiligheidspassen. De manuele controles leiden vaak tot lange wachttijden en ook mogelijke fraude. Met Smart Driver Pass (SDP) biedt VIL een breed inzetbare, volledig digitale en fraudevrije oplossing voor toegangscontrole op logistieke sites. De app hanteert 3D-gezichtherkenning en vormt volgens VIL een ideale basis voor integratie met andere systemen.

De SDP-oplossing bestaat uit een smartphone-applicatie die gekoppeld is aan een backend platform – de SDP Portal – en bevat informatie over chauffeurs, voertuigen, transportopdrachten en opdrachtgevers. “Het is een laagdrempelig alternatief dat niet alleen een oplossing biedt voor kleinere laad- en losplaatsen, maar ook de efficiëntie en veiligheid op grotere bedrijfssites kan verhogen. Het SDP-platform vormt ook een ideale basis voor andere innovaties”, klinkt het bij VIL.
 
Voor de SDP is gekozen voor een volledig contactloze en zo sluitend mogelijke identificatie door gebruik te maken van 3D live gezichtsherkenning via de smartphone waarop de SDP-app actief is. Klassieke gezichtsherkenning berust op een 2D-model. De SDP-app voegt daar een levendigheidstest aan toe en vraagt de gebruikers hun hoofd te bewegen om er zeker van te zijn dat er zich een echte persoon voor de camera bevindt.
 
De Smart Driver Pass-app werd in de praktijk op vier verschillende locaties getest. Bij alle partijen bleek de efficiëntie van het aanmeldingsproces te verbeteren door de mogelijkheid om vooraf informatie te delen tussen de chauffeur/vervoerder en de bedrijfssite.
 
De meeste sites maken gebruik van een lokale database met beperkte en soms verouderde gegevens van de chauffeurs. Waardevol aan SDP is dat het systeem kan connecteren met een meer uitgebreide (Europese) database waarin meer chauffeurs zijn opgenomen en waarin meer data aanwezig zijn.
Voor bedrijfssites zonder automatisering zou het SDP Portal een nuttig instrument zijn om de geplande bewegingen naar de site op te volgen. Het portaal geeft inzicht in welke vrachtwagen (met info van de vervoerder, de chauffeur, het geplande tijdstip en eventueel extra documenten) zich op de site zal aanmelden. Met die informatie kan men anticiperen op piekmomenten en de laad- en losactiviteiten beter inplannen. Daarnaast geeft SDP een overzicht van de aanwezigheid van de chauffeurs en de trucks op de site.
 
VIL benadrukt dat de meerwaarde van SDP moet worden gezien als een ‘platform’ met integratiemogelijkheden met andere systemen, maar dat ook als backend kan worden gebruikt voor het identificeren van chauffeurs in andere applicaties.
 
Deelnemers aan het project zijn: Alfapass, Aperam Stainless Belgium, Atlas Copco Airpower, Barry Callebaut, Brussels Airport Company, D&D Solutions, Distrilog, DP World Antwerp Holding, Fluvius, North Sea Port Flanders, Peripass, Port of Antwerp en Zetes.
Het project wordt gesteund door VLAIO, het Agentschap Innoveren en Ondernemen.
 
Foto: Tumisu voor Pixabay

Recente nieuwsberichten

Jungheinrich neemt nieuwe fabriek in Tsjechië officieel in gebruik

Leverancier van intralogistiek-oplossingen Jungheinrich heeft zijn nieuwste productievestiging voor hef- en magazijntrucks in Chomutov (Tsjechië) officieel geopend. Voortaan zal de productie van de reachtrucks met bewegende hefmast worden gecentraliseerd in de 37.000m² grote vestiging.

Amazon verpakt individuele items in papieren zakken op maat

Amazon test in Europa en de VS nieuwe verpakkingsmachines die op maat gemaakte papieren zakken maken voor individuele artikelen. Zo wil de e-commercegigant het verpakkingsvolume voor duizenden alledaagse artikelen verminderen.

DSV breidt healthcare cluster verder uit in North Sea Port

Logistiek dienstverlener DSV start met de bouw van een duurzaam magazijn van 110.000m² aan het Gentse Kluizendok. De focus ligt daarbij volledig op de opslag en distributie voor de healthcare sector. Denk hierbij aan materieel voor klinische proeven, geneesmiddelen, medische apparatuur, natuurlijke gezondheidsproducten, dierengeneesmiddelen en farmaceutische grondstoffen.

H.Essers neemt Italiaanse transporteur Romano Trasporti over

Logistiek dienstverlener H.Essers neemt het Italiaanse transportbedrijf Romano Trasporti over. Romano Trasporti heeft zijn thuisbasis in het zuiden van Italië, maar is zowel nationaal als internationaal actief, en uitgegroeid tot een belangrijke speler in de healthcare sector. De familie Romano zocht naar eigen zeggen naar een gelijkgestemde partner om verdere stabiele groei mogelijk te maken. Voor H.Essers past de acquisitie in zijn groeistrategie om zijn logistieke healthcare netwerk in Italië uit te breiden en te versterken.

CaptureTech lanceert cyber security oplossing voor logistieke processen

IT-bedrijf CaptureTech, gespecialiseerd in logistiek, security en ICT-diensten, introduceert CaptureTech Cyber Shield, een flexibel pakket van cyber security-diensten die specifiek ontworpen zijn voor organisaties met logistieke processen.

Consument kan maatschappelijke kosten van online pakjes drastisch verminderen

Volgens de resultaten van het VIL-project Green Last Mile (E-pack) kunnen de duurzaamheidskosten met 21% dalen, als de consument steeds voor de meest duurzame leveroptie kiest. Consumenten zijn steeds meer alert voor duurzamer aankopen, zowel offline als online. E-commerce kan in de juiste omstandigheden duurzamer zijn dan offline shoppen, maar zowel voor de handelaar als voor de consument is er meer inzicht en transparantie nodig. Het project Green Last Mile (E-Pack) had als insteek daar iets aan te doen.

Element Logic aanwezig bij Transport & Logistics 2023

(Advertorial) Van 17-19 oktober vindt Transport & Logistics 2023 plaats in Antwerpen. De focus zal deze 3 dagen liggen op Digitalisatie, Circulariteit en E-commerce. De perfecte gelegenheid voor Element Logic om dit jaar voor het eerst aanwezig te zijn in België.

Maak kennis met Optimact op ICT & Logistiek 2023

(Advertorial) Zoals elk jaar is Optimact weer van de partij op ICT&Logistiek in de Jaarbeurs in Utrecht, dé hotspot voor technologische vernieuwing in de logistieke wereld. Onze focus? Bedrijven die kampen met voorraadproblemen en lange doorlooptijden laten zien dat het anders - en beter – kan met onze IT-oplossing. Met de juiste strategie en software kunnen alle spelers in de IT- en logistieke arena hun voorraadketen beheren én beheersen.

Indexering kilometerheffing voor vrachtwagens in Wallonië

De Raad van Bestuur van SOFICO (Société wallonne de financement complémentaire des infrastructures) heeft een tariefindexering goedgekeurd van de kilometerheffing voor vrachtwagens in Wallonië. Die zal ingaan op 1 januari 2024. De indexering wordt berekend op basis van de consumptieprijsindex van augustus 2023 en volgt zo de prijsschommelingen van producten en diensten in België.

DPD investeert 250 miljoen in uitbreiding in Benelux

DPD, aanbieder van internationaal pakketvervoer en onderdeel van Geopost, heeft ruim 250 miljoen euro geïnvesteerd in de uitbreiding en verbetering van zijn hubs en depots in de Benelux. Dat zou resulteren in een stijging van de capaciteit naar 750.000 pakketten per dag. Tegelijk investeert DPD in de groei en betrouwbaarheid van het aantal internationale netwerkverbindingen vanuit de Benelux.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.