VIL biedt app met gezichtsherkenning voor toegangscontrole op logistieke sites

Om chauffeurs toegang te verschaffen tot een terrein hanteert elk bedrijf eigen regels, badgesystemen en veiligheidspassen. De manuele controles leiden vaak tot lange wachttijden en ook mogelijke fraude. Met Smart Driver Pass (SDP) biedt VIL een breed inzetbare, volledig digitale en fraudevrije oplossing voor toegangscontrole op logistieke sites. De app hanteert 3D-gezichtherkenning en vormt volgens VIL een ideale basis voor integratie met andere systemen.

De SDP-oplossing bestaat uit een smartphone-applicatie die gekoppeld is aan een backend platform – de SDP Portal – en bevat informatie over chauffeurs, voertuigen, transportopdrachten en opdrachtgevers. “Het is een laagdrempelig alternatief dat niet alleen een oplossing biedt voor kleinere laad- en losplaatsen, maar ook de efficiëntie en veiligheid op grotere bedrijfssites kan verhogen. Het SDP-platform vormt ook een ideale basis voor andere innovaties”, klinkt het bij VIL.
 
Voor de SDP is gekozen voor een volledig contactloze en zo sluitend mogelijke identificatie door gebruik te maken van 3D live gezichtsherkenning via de smartphone waarop de SDP-app actief is. Klassieke gezichtsherkenning berust op een 2D-model. De SDP-app voegt daar een levendigheidstest aan toe en vraagt de gebruikers hun hoofd te bewegen om er zeker van te zijn dat er zich een echte persoon voor de camera bevindt.
 
De Smart Driver Pass-app werd in de praktijk op vier verschillende locaties getest. Bij alle partijen bleek de efficiëntie van het aanmeldingsproces te verbeteren door de mogelijkheid om vooraf informatie te delen tussen de chauffeur/vervoerder en de bedrijfssite.
 
De meeste sites maken gebruik van een lokale database met beperkte en soms verouderde gegevens van de chauffeurs. Waardevol aan SDP is dat het systeem kan connecteren met een meer uitgebreide (Europese) database waarin meer chauffeurs zijn opgenomen en waarin meer data aanwezig zijn.
Voor bedrijfssites zonder automatisering zou het SDP Portal een nuttig instrument zijn om de geplande bewegingen naar de site op te volgen. Het portaal geeft inzicht in welke vrachtwagen (met info van de vervoerder, de chauffeur, het geplande tijdstip en eventueel extra documenten) zich op de site zal aanmelden. Met die informatie kan men anticiperen op piekmomenten en de laad- en losactiviteiten beter inplannen. Daarnaast geeft SDP een overzicht van de aanwezigheid van de chauffeurs en de trucks op de site.
 
VIL benadrukt dat de meerwaarde van SDP moet worden gezien als een ‘platform’ met integratiemogelijkheden met andere systemen, maar dat ook als backend kan worden gebruikt voor het identificeren van chauffeurs in andere applicaties.
 
Deelnemers aan het project zijn: Alfapass, Aperam Stainless Belgium, Atlas Copco Airpower, Barry Callebaut, Brussels Airport Company, D&D Solutions, Distrilog, DP World Antwerp Holding, Fluvius, North Sea Port Flanders, Peripass, Port of Antwerp en Zetes.
Het project wordt gesteund door VLAIO, het Agentschap Innoveren en Ondernemen.
 
Foto: Tumisu voor Pixabay

Recente nieuwsberichten

Chep stelt met ZirConic-container nieuwe norm voor duurzaamheid

De Pallecon-divisie van Chep Europe introduceert de vouwbare ZirConic container. De ‘dry container’ is voor 97% gemaakt van ‘post-consumer’ plastic en stelt zo een nieuwe norm voor duurzaamheid. Chep levert de ZirConic-container via zijn circulaire poolingservice voor sectoren als packaging, adhesives, e-commerce en co-packing. De container moet de efficiëntie verhogen dankzij de hogere laadcapaciteit en een geoptimaliseerde vouwbaarheid.

Yusen Logistics plant overname PartsExpress

Logistiek dienstverlener Yusen Logistics (Benelux) B.V. heeft een overeenkomst gesloten voor de overname van PartsExpress B.V., een bedrijf gespecialiseerd in dag- en nachtdistributie van auto-onderdelen in de Benelux.

Whitepaper: Letterlijk én figuurlijk op hoog niveau werken

Ons land geraakt hoe langer hoe meer volgebouwd, en grondprijzen worden steeds duurder. Verticale opslagruimte wordt dus almaar interessanter, maar heeft u daarvoor ook het juiste transport in huis?

Wat heeft een zonsverduistering te maken met een laadperron?

De iets vriendelijkere energiekosten deze winter zijn geen reden om de teugels te laten vieren bij het in de hand houden van de kosten. De vele nieuwe magazijnen willen juist voldoen aan allerlei verschillende energie labels om zich zowel duurzaam als kostenbesparend te presenteren. Bij de oudere, bestaande magazijnen blijft men zoeken naar mogelijk efficiencyverbeteringen en na drie kwartalen van krimp in onze economie zorgen de CFO’s ervoor dat iedereen de energiekosten zo goed mogelijk blijft beteugelen.

Ontdek de toekomst van magazijnbeheer met het Trendrapport 2024!

Dit rapport biedt exclusieve inzichten in de vier warehouse trends van morgen: de opmars van kunstmatige intelligentie, de voordelen van digital twins, de opkomst van flexibele warehouse robotics, en de cruciale focus op duurzaamheid.

Dematic klantendag bij Radial, 17 en 18 april - Registreer nu hier!

Een nieuw distributiecentrum met 299 autonome mobiele robots helpt Radial de concurrentie voor te blijven. Kom meer te weten over deze oplossing tijdens onze exclusieve Benelux Klantendag op 17 en 18 april 2024 bij Radial in Groningen.

Flexport lanceert geoptimaliseerd Convoy-platform in de VS

Flexport, de Amerikaanse digitale expediteur met Europees hoofdkantoor in Amsterdam, lanceert in de Verenigde Staten het recent geoptimaliseerde Convoy-platform. Het platform biedt verladers niet alleen vereenvoudigde toegang van transportcapaciteit, maar stelt hen ook in staat hun zendingen in real time te volgen. De lancering van het platform in de VS markeert volgens Flexport een belangrijke mijlpaal na de succesvolle overname van Convoy’s vrachtvervoer softwaretechnologie in november 2023.

Jungheinrich creëert bestuursafdeling voor automatisering

Jungheinrich heeft de afgelopen jaren veel geïnvesteerd in automatisering en met name ook via overnames zijn technologische en regionale footprint op het vlak van automatisering aanzienlijk uitgebreid. De raad van bestuur van Jungheinrich heeft daarop besloten een nieuwe bestuursafdeling voor automatisering te creëren. De nieuwe afdeling zal alle eenheden en middelen bundelen met de nadruk op Mobile Robots, Automated Storage & Retrieval Systems (ASRS) en magazijninrichtingen.

Last Call voor Supply Chain Innovations 2024!

Mocht het u om de een of andere reden toch nog ontgaan zijn: op donderdag 14 maart, overmorgen al, vindt in Antwerpen Expo de nieuwste editie van Supply Chain Innovations plaats.

Datalogic stelt draagbare bluetooth-scanner CODiScan voor

Datalogic, wereldwijd actief op het gebied van automatische gegevensregistratie en fabrieksautomatisering, heeft de CODiScan serie gelanceerd. Het betreft een nieuwe serie draagbare bluetooth-scanners die zijn ontworpen voor toepassing in de transport en logistiek, retail en productie. Met een gewicht van slechts 44 gram kan de scanner op verschillende lichaamsdelen worden gedragen. De modulaire CODiScan is uitgerust met de Green Spot-technologie van Datalogic.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.