Vijf tips ter voorbereiding van Black Friday

(Advertorial) Hoe nShift strategische groei mogelijk maakt door bedrijven te helpen op te schalen en te profiteren van toegenomen seizoensgebonden vraag.

Enkele jaren geleden was het nog een shoppingevenement dat beperkt bleef tot Noord-Amerika. Maar vandaag de dag is Black Friday een wereldwijd fenomeen.
nShift-gegevens tonen aan dat Black Friday in 2021 goed was voor 105% meer verzonden pakketjes dan een gemiddelde vrijdag. Waar ter wereld ze zich ook bevinden en wat ze ook willen kopen, klanten verwachten op 25 november korting op hun online aankopen.
Voor online retailers en webshops komt nu het moment om zich voor te bereiden. Black Friday is geen op zichzelf staand shoppingevenement: in veel landen luidt het ook de periode voor kerstinkopen in. Verkopers moeten kunnen voldoen aan de verhoogde vraag en een shoppingervaring bieden die voldoet aan de wensen van klanten. Hoe beter de ervaring van een klant op Black Friday, hoe groter de kans is dat ze later terugkomen voor meer.
De levering van pakketten vormt een belangrijk onderdeel van de online shoppingervaring. Ongeveer 75% van de klanten komt niet terug bij een retailer als de bezorging te wensen overliet (1).  Het feit dat een klant producten met korting koopt, betekent nog niet dat ze bereid zijn om in te leveren op de snelheid of kwaliteit van de bezorging.
Het team van nShift helpt retailers en webshops al vele jaren om op te schalen en zo te voldoen aan de toegenomen vraag. Hieronder vindt u vijf tips om u voor te bereiden op Black Friday.

1. Zorg voor een veerkrachtige supply chain  – Er is maar weinig dat shoppers vervelender vinden dan precies te vinden wat ze willen, om er vervolgens achter te komen dat de levertijd veel te lang is. In tijden van verhoogde vraag moeten bedrijven zorgen voor extra capaciteit in hun transportnetwerk. Hiervoor moeten ze mogelijk gebruikmaken van meerdere vervoerders

2. Laat de klant kiezen uit verschillende bezorgopties  – Nu er steeds meer bedrijven meeliften op het succes van Black Friday, kunnen retailers niet meer op prijs alleen concurreren. Bedrijven kunnen zich onderscheiden door verschillende bezorgopties aan te bieden. Shoppers kunnen dan zelf kiezen hoe en wanneer ze een product willen ontvangen. Het toevoegen van extra bezorgopties kan het aantal conversies met 20% verhogen.

3. Verbeter de communicatie met de klant  – Wanneer de vraag hoog is, bestaat het risico dat de klantenservice wordt overspoeld met zogenaamde WISMO-oproepen ("where is my order?"), waarbij de klant wil weten wat de status van hun bestelling is. Door klanten regelmatige updates te sturen over de leverstatus, kunnen retailers het aantal oproepen met 60% verlagen. Dit zorgt daarnaast voor een betere klantbeleving.  

4. Zorg voor een snel retourproces  – Online shoppers verwachten tegenwoordig dat het retourneren van producten soepel en eenvoudig verloopt. Zo'n 84% van de klanten komt niet terug bij een retailer als het retourproces niet goed in elkaar zat.[2] Het is belangrijk voor bedrijven om een digitaal retourproces te implementeren dat eenvoudig in gebruik is voor klanten, maar dat ook in het magazijn efficiënt in beheer is.

5. Creëer kansen voor remarketing – Retailers en webshops moeten Black Friday zien als een kans om nieuwe vaste klanten voor zich te winnen. Door de bezorging in eigen hand te nemen, kunnen retailers ervoor zorgen dat de merkidentiteit tijdens het hele proces zichtbaar is, waardoor meer loyaliteit ontstaat. Het aanbieden van 'click and collect' als bezorgoptie brengt online shoppers in de fysieke winkel, wat het marketen van nieuwe producten vereenvoudigt.

Als bedrijven succesvol willen zijn in de aanloop naar Black Friday, moeten ze de juiste partner voor leveringsbeheer kiezen. Dit moet een partner zijn die toegang heeft tot een groot aantal vervoerders, die zendingen in realtime kan volgen en die snel kan opschalen om te voldoen aan een grotere vraag.

Lees verder voor meer informatie over hoe wij retailers en webshops kunnen helpen om een end-to-end-ervaring voor levering te implementeren.

Recente nieuwsberichten

Veiliger laden en lossen begint bij uw business plan (+ 3 tips!)

(Advertorial) In ons vorige artikel reageerden we op een verslag over de Monitor Arbeidsongevallen 2023 (van de Arbeidsinspectie). Wederom bleek de sector logistiek negatief te scoren als het gaat om het aantal ongevallen en een veilige werkomgeving.

Codeless moderniseert legacy software

(Advertorial) Codeless heeft talrijke klantcases waarin bedrijven hun software succesvol hebben gemoderniseerd. Met de Slim Software Nabouwen methode vernieuwen we verouderde software, zonder toegang tot de broncode en met minimale verstoring van uw processen. Dit alles doen we tegen een vaste prijs, zodat u precies weet waar u aan toe bent.

Montea investeert voor het eerst in Haven van Antwerpen

Montea, ontwikkelend belegger in logistiek vastgoed, investeert in een eerste site in de haven van Antwerpen. Het gaat om ruim 20.000 vierkante meter magazijnruimte in bedrijvenpark Luithagen die Montea wil renoveren en verduurzamen.

Agidens neemt Spaanse sectorgenoot AUGI over

Het Belgische Agidens, gespecialiseerd in industriële procesautomatisering, heeft het Spaanse Automatismes Girona (AUGI) overgenomen. Het bedrijf met hoofdzetel in het Catalaanse Girona is gespecialiseerd in industriële automatisering voor de papier- en metaalindustrie en levert complexe controlesystemen, motion control en bordenbouw. AUGI bedient klanten in zowel de proces- als de discrete industrie in Europa en Zuid-Amerika.

Cordeel Group lanceert maatconcept voor magazijn van de toekomst

Het Belgische familiale bouwbedrijf Cordeel Group introduceert Nexus Logistics: een nieuw maatconcept voor logistieke magazijnen. Daarin brengt het bedrijf zijn kennis en ervaring uit verschillende domeinen samen in een totaalpakket dat circulair en duurzaam is en mee moet evolueren met de klant.

Vanderlande kondigt overname Siemens Logistics aan

Vanderlande, aanbieder van logistieke procesautomatisering voor de warehousing-, luchthaven- en pakketsector, heeft een overeenkomst getekend voor de overname van Siemens Logistics van de huidige eigenaar Siemens. Siemens Logistics levert waardetoevoegende bagage- en goederenafhandeling en digitale oplossingen voor luchthavenoperaties.

Europal Packaging opent House of Circular Packaging in Kortrijk

Europal Packaging, een one-stop-shop producent van papiergebaseerde verpakkingen met vestigingen in Blandain, Moeskroen en Kortrijk, heeft geïnvesteerd in een permanent state-of-the-art belevingscentrum en academy, waar leren, ervaren en verbinden – zowel online als offline – centraal staan. Onder de noemer ‘House of Circular Packaging’ is meer dan een derde van het hoofdkantoor in Kortrijk omgebouwd tot een mix van fysieke en digitale ervaringen, aangevuld met een auditorium en inspiratieruimtes voor diverse workshops. Ook de verbinding met de productielocaties is verzekerd.

Kardex Mlog moderniseert bij Würth in Zwitserland

Würth International, wereldwijd handelaar in bevestigings- en montagematerialen, heeft Kardex Mlog opdracht gegeven het hoogbouwmagazijn in het logistieke centrum Landquart (Zwitserland) te moderniseren. Daarbij gaat het om de twee magazijnkranen van Kardex Mlog die er al sinds 2008 hun diensten bewijzen. Enkele machinecomponenten worden inmiddels echter niet langer door de fabrikant gemaakt en zijn daarom niet meer verkrijgbaar. Om de beschikbaarheid van de kranen ook in de toekomst te waarborgen, moeten ze worden aangepast aan de laatste technische ontwikkelingen. De opdracht moet in zeer korte tijd tussen oktober en december 2025 worden uitgevoerd en afgerond zonder onderbreking van de operationele activiteiten.

PTV Logistics lanceert volgende generatie van routeplanningssoftware

PTV Logistics, leverancier van technologie voor transport en logistiek, heeft de volgende generatie gelanceerd van zijn logistieke planningssoftware PTV Map&Guide. De oplossing zet volgens de leverancier niet alleen een nieuwe standaard voor de nauwkeurige berekening van tolkosten, planning van vrachtwagenroutes en gebruikerservaring, maar houdt ook rekening met de ESG-vereisten (environmental, social and governance).

Brady kiest Vanas voor automatisering van nieuw magazijn

Brady Corporation vervaardigt en levert totaaloplossingen voor de identificatie en beveiliging van mensen, producten en plaatsen. Voor de automatisering van zijn nieuwe Europese distributiecentrum in het Oost-Vlaamse Zele deed Brady een beroep op Vanas Engineering, aanbieder van totaaloplossingen voor de intralogistiek. Onder meer de implementatie van interne transport- en sorteersystemen en tien verticale liftsystemen voor opslag en orderpicking van snel roterende items moeten Brady ondersteunen om meer oplossingen uit te leveren in heel Europa.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.