Vijf tips om omnichannel fulfilmentstrategie te boosten

Snel en gratis leveren, dat is wat de klant tegenwoordig van retailers in e-commerce verwacht. Uit onderzoek van Manhattan Associates onder duizend Nederlanders blijkt zelfs dat een meerderheid van de shoppers (57%) gratis bezorging nog steeds als een doorslaggevende factor ziet bij het plaatsen van een online bestelling.

Die wensen van de klant zetten de logistieke sector onder druk, want daardoor moeten retailers snel, efficiënt en rendabel orders kunnen afhandelen, willen ze concurrerend blijven. Pieter Van den Broecke, managing director Benelux en Duitsland bij Manhattan Associates, geeft vijf tips om de omnichannel fulfilmentstrategie van retailers een boost te geven:
 
1. Realtime inzicht in de voorraad
Klanten lopen weg wanneer hun order vertraging oploopt. Retailers moeten daarom te allen tijde zicht hebben op bestellingen die binnenkomen. Hiaten en blinde vlekken in die zichtbaarheid vertalen zich in gemiste kansen, vertraging in leveringen, omzetverlies en uiteindelijk afbreuk in klantloyaliteit. 

2. Maximaliseer voorraad
Zorgvuldig voorraadbeheer voorkomt dat retailers, zonder het te merken, artikelen uitverkopen. Misgrijpen zorgt voor teleurgestelde klanten. Retailers hebben daarom een voorraadstrategie nodig die aangeeft wanneer een bestelling niet beschikbaar is, zodat de klant tijdig kan worden ingelicht, of die zegt waar het betreffende product wél op voorraad is zodat het van daaruit kan worden geleverd. 

3. Maak drop-ship mogelijk
Drop-shipping – waarbij retailers andermans producten verkopen zonder die zelf op voorraad te hebben – verkleint risico’s en zorgt voor meer flexibiliteit. Retailers kunnen op deze manier namelijk snel nieuwe artikelen toevoegen. Let wel dat supply chain- en voorraadbeheersoftware over het vermogen moeten beschikken om zich aan de trend aan te passen. 

4. Dring aan op first-class leverancierscommunicatie
Wanneer je als retailer van derden koopt, is goede communicatie met leveranciers van groot belang. Werk daarom alleen met leveranciers die snelle communicatie en kwaliteitsservice bieden. Anders werken eventuele tekortkomingen snel door in het fulfilmentproces; met als gevolg dat jij uiteindelijk de rekening betaalt. 

5. Laat de klantenservice topprestaties leveren
Als artikelen ontbreken of vertraagd zijn, richten klanten zich tot de klantenservice. Een gebrekkige klantenservice is misschien wel de ergste fulfilmentfout die een retailer kan maken. Rust klantenservicemedewerkers uit met de systemen die hen in staat stellen om vragen van klanten te beantwoorden en snelle oplossingen te bieden. 

Veel retailers worstelen met het bijbenen van het huidige (bezorg)tempo. Maar er liggen wel degelijk mogelijkheden om onderscheidend te zijn op het gebied van fulfilment, mits de juiste strategie en systemen worden ingezet. Dat leidt uiteindelijk niet alleen tot hogere productmarges, maar ook tot tevreden klanten en een hogere klantloyaliteit.

Recente nieuwsberichten

Uitbreiding UPS Healthcare bevordert reverse logistics en realtime monitoring

UPS heeft aangekondigd dat het twee van zijn healthcare-diensten voor Europese verzendingen uitbreidt. Enerzijds zijn de ‘UPS Pickup Point’-locaties voor laboratoriumklanten sinds kort beschikbaar in belangrijke Europese gezondheidszorgmarkten, waaronder België en Nederland. Anderzijds is ‘UPS Premier Platinum’ nu in heel Europa beschikbaar.

Plurima gestart met AutoStore-installatie van Dematic

Plurima is een Italiaanse 3PL die is gespecialiseerd in ziekenhuislogistiek en medisch datamanagement. Ook biedt de dienstverlener opslagdiensten voor particuliere ziekenhuizen. Om beter te kunnen voorzien in uitbestede farmaceutische producten en administratief voorraadbeheer, heeft Plurima aan Dematic gevraagd een automatiseringsoplossing te leveren voor zijn distributiecentrum in Caltignaga, in de Italiaanse regio Piëmont. Vanuit dat centrum worden ziekenhuizen en andere medische instellingen in de provincie Novara bevoorraad. Intussen heeft Dematic het automatiseringsproject met de installatie van een AutoStore-systeem afgerond. Het nieuwe systeem moet de prestaties van de operator voor zowel decanteren als picken verhogen en tegelijkertijd de ordernauwkeurigheid vergroten.

LKQ bedient Benelux en Frankrijk vanuit sterk geautomatiseerd fulfilmentcentrum in Berkel en Rodenijs

(Advertorial) Vanuit het gloednieuwe centrale distributiecentrum in Berkel en Rodenijs belevert LKQ, sinds eind 2023 zijn klanten in de Benelux en Frankrijk. LKQ is de grootste distributeur van producten en diensten in de automotive aftermarket en marktleider in Nederland en België.

Verantwoorde logistiek: Een pijler van de circulaire en duurzame toeleveringsketen

(Advertorial) De opkomst van verantwoorde logistiek speelt in op de toenemende vraag naar duurzaamheid van de toeleveringsketen en circulariteit. Deze beweging wordt ook gedreven door het hergebruik van tweedehands producten en de adoptie van groenere logistieke oplossingen. Ontdek hoe verantwoorde logistiek, samen met Generix WMS, bedrijven in staat stelt om deze nieuwe uitdagingen aan te gaan en tegelijkertijd hun economische en milieuprestaties te verbeteren.

Skechers vangt groei op met verhuizing naar groter EDC in Luik

Het Amerikaanse schoenen- en lifestylemerk Skechers is van plan zijn Europese distributiecentrum (EDC) in Wallonië te verhuizen naar een grotere, moderne ‘single-structure’ faciliteit in Luik. De multinational, die al sinds 2002 in Wallonië aanwezig is, wil vanuit de nieuwe vestiging zijn activiteiten strategisch over het hele continent uitbreiden.

Belux verwacht 109 miljoen pakketbezorgingen in aanloop naar feestdagen

Exprestransportbedrijf FedEx heeft de resultaten gepubliceerd van een onafhankelijk onderzoek dat recent door Effigy Consulting werd uitgevoerd. Volgens dat onafhankelijke onderzoek zullen pakketbezorgers tussen oktober en december 2024 gezamenlijk 6,2 miljard zendingen in heel Europa afleveren. Dat is 9% meer dan in dezelfde periode in 2023.

Coles kiest opnieuw Witron voor realisatie distributiecentrum

De Australische supermarktketen Coles heeft opnieuw Witron in de arm genomen voor de realisatie van een nieuw geautomatiseerd distributiecentrum (ADC). Concreet investeert Coles 880 miljoen Australische dollar (zowat 54,25 miljoen euro) in een nieuw ADC in Truganina, in de zuidoostelijke staat Victoria.

Linde lanceert nieuwe reeks elektrische heftrucks van 1 tot 2 ton

Linde Material Handling heeft zijn vloot met hefcapaciteiten van 1 tot 2 ton volledig vernieuwd. Het gaat in totaal om liefst 26 nieuwe drie- en vierwielmodellen.

Optimaliseer je warehouse met waardevolle inzichten!

(Advertorial) Ontdek de grootste uitdagingen waar warehouses vandaag te maken hebben en hoe je deze kunt overwinnen met innovatieve oplossingen! Ons nieuwste artikel belicht drie belangrijke problemen en biedt praktische strategieën met behulp van een warehouse management systeem. Leer hoe je de flexibiliteit kunt verhogen, duurzamer kunt opereren en automatisering naadloos kunt integreren in je processen. Mis deze waardevolle inzichten niet!

Veiliger laden en lossen begint bij uw business plan (+ 3 tips!)

(Advertorial) In ons vorige artikel reageerden we op een verslag over de Monitor Arbeidsongevallen 2023 (van de Arbeidsinspectie). Wederom bleek de sector logistiek negatief te scoren als het gaat om het aantal ongevallen en een veilige werkomgeving.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.