Vijf redenen om ‘neen’ tegen ERP te zeggen

Het is geen geheim dat heel wat ERP-implementaties niet (helemaal) in hun opzet slagen. Geen wonder dat leidinggevenden vaak aarzelen om groen licht voor dergelijke initiatieven te geven. Panorama Consulting geeft ons de vijf belangrijkste redenen waarom ‘neen’ tegen ERP-implementaties wordt gezegd en hoe die weerstand weggewerkt kan worden.

1. Schrik dat het project te lang zal duren en te veel zal kosten
Uit het jaarlijkse ERP Report van Panorama Consulting blijkt effectief dat de meeste projecten langer duren en/of meer kosten dan verwacht. Dat gegeven boezemt leidinggevenden vaak angst in. Een stevige projectcontrole is één manier om dit risico te managen. Verder is een bevattelijk implementatieplan noodzakelijk. Daarbij moeten ook de verborgen kosten worden meegenomen, die ERP-leveranciers en consultants niet altijd meteen zelf naar voren schuiven.
2. Angst om de dagelijkse operaties te verstoren
Volgens hetzelfde ERP Report lijdt ongeveer 50% van de projecten onder operationele verstoringen op het moment van de go live. Omdat dit wel het laatste is wat bedrijven willen, is het belangrijk om dit risico te vermijden. Een robuust plan om de risico’s te beperken – eventueel uitgewerkt met een externe partij – is hier noodzakelijk.
3. Weerstand van de eigen medewerkers
Soms vormen niet de leidinggevenden maar wel de eigen medewerkers de belangrijkste bron van weerstand. Zo is het best mogelijk dat een CFO het been stijf houdt omdat een belangrijke controller opziet tegen het extra werk. Om dergelijke situaties te vermijden is weldoordacht change management een must.
 
4. Gebrek aan budget om het initiatief financieel te ondersteunen
Heel wat leidinggevenden zijn zeer financieel gericht. Zij zien vooral de kosten en risico’s die met een ERP-implementatie gepaard gaan, zonder de businessvoordelen naar waarde te schatten. Daarom is het belangrijk om de taal van de board te spreken. Maak een realistische business case die niet enkel de projectkosten meeneemt maar ook de potentiële voordelen voor de organisatie in de verf zet. 

5. Bezorgdheid dat het nieuwe ERP-systeem de business niet zal verbeteren
Over het algemeen investeren executives alleen in zaken met een duidelijke positieve ROI, terwijl die bij veel ERP-initiatieven niet duidelijk is. Ook daarom is het belangrijk om de businessvoordelen binnen de business case goed te belichten. Probeer ook met cijfers aan te tonen dat deze businessvoordelen daadwerkelijk gerealiseerd kunnen worden.

Recente nieuwsberichten

AgriEuro automatiseert beheer van reserveonderdelen met Dematic

AgriEuro, een leverancier van apparatuur en producten voor de landbouw en tuinonderhoud in Italië, heeft Dematic geselecteerd om een AutoStore-systeem te installeren in zijn nieuwe logistieke centrum in Spoleto (Umbrië). Die faciliteit wordt in de komende maanden gebouwd en breidt de locatie uit waar ook het hoofdkantoor is gevestigd. Het is de bedoeling dat het logistieke centrum zich uitsluitend richt op aftersales-activiteiten, zoals het dagelijkse beheer van reserveonderdelen en andere kleine componenten

Kuehne+Nagel huldigt zijn grootste logistieke hub ooit in

Kuehne+Nagel heeft het nieuwe distributiecentrum van Adidas in Mantova, Noord-Italië, officieel geopend. De logistieke hub, gekenmerkt door doorgedreven digitalisering en duurzaamheid, gaat gepaard met een investering van 350 miljoen euro, de grootste investering van het logistieke bedrijf tot nu toe. Naast groeimogelijkheden biedt de site ook werkgelegenheid voor ruim 700 nieuwe medewerkers met een focus op technische en digitale vaardigheden.

Belgen kopen 40% meer online dan een jaar geleden

Onderzoek van Descartes toont aan dat 38% van de Belgische consumenten meer producten online hebben gekocht ten opzichte van een jaar geleden. Voor het onderzoek bevroeg de aanbieder van SaaS-oplossingen, samen met Sapio Research, voor het derde jaar op rij 8.000 consumenten uit Europa en Noord-Amerika, waarvan 250 consumenten uit België. De deelnemers werd gevraagd naar hun ervaringen met online aankopen en thuisbezorging in de periode van eind oktober 2023 tot medio januari 2024.

UPTR onderzoekt financiële gezondheid Transport en Logistiek

Naar jaarlijkse traditie heeft UPTR, de belangenvereniging van Belgische vervoerders en logistieke spelers, een studie laten uitvoeren naar de financiële gezondheid van de transportsector, dit jaar geïntegreerd met de sector logistiek.

Daartoe heeft het audit- en financieel adviesbureau BDO de jaarrekeningen (eind juli 2024 ingediend bij de NBB) van Belgische bedrijven met als hoofd-NACE-code de code ‘494 – Goederenvervoer over de weg en verhuisdiensten’, maar ook de (logistieke) codes ‘521 – Opslag en opslagfaciliteiten’ en ‘522 – Aanvullende diensten voor transport’ onder de loep genomen.

B-Close neemt invoerdersactiviteiten Yale over van Hilaire Van der Haeghe

B-Close, een onafhankelijke Belgische onderneming actief in de verdeling en het onderhoud van A-merkheftrucks, neemt vanaf 1 november 2024 de Belgische distributierechten voor het heftruckmerk Yale over. Daarmee laat Hilaire Van der Haeghe (HH Group) zijn bedrijfstak HH Industry over aan B-Close en focust zich verder op zijn kernactiviteiten in de distributie van technisch materieel en diensten voor de landbouw- en groensector.

PICS Belgium organiseert Supply Chain Trivia Quiz

(Advertorial) Op 23 oktober 2024 organiseert PICS Belgium de ultieme Supply Chain Trivia Quiz. Het wordt een leuk evenement waarbij supply chain professionals op een vriendschappelijke manier de strijd met elkaar aanbinden; ideaal als team building activiteit.

Aandacht voor ergonomie en veiligheid verhoogt productiviteit

(Advertorial) Onder het motto ‘Human First’ geeft Exotec bij de ontwikkeling van zijn magazijnrobotsystemen altijd prioriteit aan het comfort van de operator. Het vergt misschien wat investeringen en kan het ontwikkelingsproces vertragen, maar operatoren die hun werk op een comfortabele manier kunnen uitvoeren gaan dat automatisch ook efficiënter doen en daardoor treedt er ook minder uitval op.

5 tips om duurzaam te besparen

(Advertorial) Uw duurzaamheid verhogen én uw kosten reduceren: het lijkt een onmogelijke opdracht, maar er zijn wel degelijk manieren om zowel het milieu als uw portefeuille plezier te doen.

Logidis migreert zijn Generix WMS warehouse management oplossing naar SaaS

(Advertorial) Generix – een wereldwijd bedrijf voor bedrijfssoftware dat een breed portfolio van SaaS-oplossingen biedt op het gebied van supply chain, financiën, handel en B2B-integratie – heeft aangekondigd dat logistiek bedrijf Logidis zijn Generix WMS-oplossing (Warehouse Management System) heeft gemigreerd naar SaaS om zijn 230.000 orderregels per maand in zijn twee magazijnen in Mauritius af te handelen.

Beltaste implementeert sturend S&OP-proces met Optimact

(Advertorial) Dat snackspecialist Beltaste al lang goed bezig is, daar bestaat geen twijfel over. Maar met de verdere groei voor ogen wilde de organisatie nog beter worden. Met de hulp van Xeleos Consulting zette Beltaste de transitie in naar een matuur S&OP–proces, met daaraan gelinkt een betere forecasting en demand planning. Het resultaat is een leidend proces dat het bedrijf richting geeft en continue verbetering faciliteert.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.