Vijf redenen om ‘neen’ tegen ERP te zeggen

Het is geen geheim dat heel wat ERP-implementaties niet (helemaal) in hun opzet slagen. Geen wonder dat leidinggevenden vaak aarzelen om groen licht voor dergelijke initiatieven te geven. Panorama Consulting geeft ons de vijf belangrijkste redenen waarom ‘neen’ tegen ERP-implementaties wordt gezegd en hoe die weerstand weggewerkt kan worden.

1. Schrik dat het project te lang zal duren en te veel zal kosten
Uit het jaarlijkse ERP Report van Panorama Consulting blijkt effectief dat de meeste projecten langer duren en/of meer kosten dan verwacht. Dat gegeven boezemt leidinggevenden vaak angst in. Een stevige projectcontrole is één manier om dit risico te managen. Verder is een bevattelijk implementatieplan noodzakelijk. Daarbij moeten ook de verborgen kosten worden meegenomen, die ERP-leveranciers en consultants niet altijd meteen zelf naar voren schuiven.
2. Angst om de dagelijkse operaties te verstoren
Volgens hetzelfde ERP Report lijdt ongeveer 50% van de projecten onder operationele verstoringen op het moment van de go live. Omdat dit wel het laatste is wat bedrijven willen, is het belangrijk om dit risico te vermijden. Een robuust plan om de risico’s te beperken – eventueel uitgewerkt met een externe partij – is hier noodzakelijk.
3. Weerstand van de eigen medewerkers
Soms vormen niet de leidinggevenden maar wel de eigen medewerkers de belangrijkste bron van weerstand. Zo is het best mogelijk dat een CFO het been stijf houdt omdat een belangrijke controller opziet tegen het extra werk. Om dergelijke situaties te vermijden is weldoordacht change management een must.
 
4. Gebrek aan budget om het initiatief financieel te ondersteunen
Heel wat leidinggevenden zijn zeer financieel gericht. Zij zien vooral de kosten en risico’s die met een ERP-implementatie gepaard gaan, zonder de businessvoordelen naar waarde te schatten. Daarom is het belangrijk om de taal van de board te spreken. Maak een realistische business case die niet enkel de projectkosten meeneemt maar ook de potentiële voordelen voor de organisatie in de verf zet. 

5. Bezorgdheid dat het nieuwe ERP-systeem de business niet zal verbeteren
Over het algemeen investeren executives alleen in zaken met een duidelijke positieve ROI, terwijl die bij veel ERP-initiatieven niet duidelijk is. Ook daarom is het belangrijk om de businessvoordelen binnen de business case goed te belichten. Probeer ook met cijfers aan te tonen dat deze businessvoordelen daadwerkelijk gerealiseerd kunnen worden.

Recente nieuwsberichten

Still vertaalt ARIBIC-onderzoekresultaten naar digitale toepassingen voor intralogistiek

Recent werd het onderzoeksproject ARIBIC (Artificial Intelligence-Based Indoor Cartography) afgerond. Daarbij werden gegevens automatisch verzameld en gebruikt voor een live digital twin van een magazijn. Still, leverancier van intralogistieke oplossingen, trad daarbij op als projectleider en gaat de resultaten van het project nu vertalen naar marktklare producten.

Voorkom energieverliezen op de laadkaai

(Advertorial) Duurzaamheid staat tegenwoordig centraal bij de meeste bedrijven. Managers hebben niet alleen een morele verantwoordelijkheid, maar staan ook onder druk om hun CO2-uitstoot te minimaliseren en het energieverbruik terug te dringen.

Kuehne+Nagel breidt spare parts logistiek voor BMW uit

Als een belangrijke logistiek dienstverlener voor de auto-industrie beheert Kuehne+Nagel momenteel een 170.000m² groot centrum voor de verwerking en levering van auto-onderdelen in het Duitse Wallersdorf.

Nieuwe tarieven voor kilometerheffing vanaf 1 juli 2024

Vanaf maandag 1 juli 2024 gelden in Vlaanderen en Brussel nieuwe tarieven voor de kilometerheffing. Het gaat om een indexaanpassing.

Righi Elettroservizi tackelt leveringsproblemen met AutoStore van Dematic

Dematic heeft de levering en installatie voltooid van een AutoStore-systeem voor Righi Elettroservizi SpA, een Italiaanse onderneming actief op het vlak van industriële automatisering, systeemintegratie en informatietechnologie.

Sonepar schakelt opnieuw Knapp in voor magazijnautomatisering

Sonepar is een toonaangevende groothandel in elektrische apparaten en componenten voor professionals zoals elektriciens. Het bedrijf beschikt over 2.400 vestigingen in 40 landen en heeft ongeveer 45.000 medewerkers in dienst. Om de verwerking van kleine onderdelen in zijn bestaande magazijn in Holzwickede bij Dortmund te automatiseren, heeft de groothandel zijn jarenlange partner Knapp de opdracht gegeven een automatiseringsoplossing te implementeren. Die oplossing zal bestaan uit shuttle-technologie, ergonomische goederen-naar-persoon werkstations en de KiSoft software-oplossing van Knapp. Met de oplossing kan Sonepar niet alleen de handling van kleine onderdelen automatiseren, ook kan de bezorgservice worden uitgebreid.

Hardis Group opent vestiging in Italië

Hardis Group, de Franse ontwikkelaar en leverancier van de logistieke software suite Reflex en dienstverlener/aanbieder van de CRM-oplossingen van Salesforce via zijn dochteronderneming Cloudity, heeft een meerderheidsbelang verworven in Hardis Italia. Dat bedrijf is opgericht in 1995 en was jarenlang integratiepartner voor het logistieke softwaresysteem Reflex. De deal sluit aan bij de internationale groeistrategie van Hardis Group en resulteert in de oprichting van een nieuwe Italiaanse vestiging in Milaan. Het nieuws volgt op eerdere vergelijkbare stappen in Spanje (2017), Nederland (2018) en Polen (2021).

Ravas stelt handpallettruck en mobiele weegtechnologie voor

Ravas, aanbieder van mobiele weegoplossingen, lanceert twee nieuwe producten die het logistieke proces moeten helpen optimaliseren: de handpallettruck Ravas iPT Essential en de Weigh in Motion technologie.

TD Synnex Datech brengt digital twin oplossingen van Unity naar Europa

Datech, de design software business van TD Synnex, en Unity, een platform van tools voor bouwers van o.a. realtime games en apps, hebben een partnership gesloten. Concreet zal Datech naast zijn bestaande Unity-aanbod in Azië Pacific en Japan voortaan ook Unity Pro en Unity Industry aanbieden in Noord-Amerika en Europa.

Takeda verbetert wereldwijde bevoorrading dankzij nieuw magazijn in België

Biofarmaceutisch bedrijf Takeda, met hoofdkantoor in Japan, doet onderzoek naar en levert behandelingen voor o.a. gastro-intestinale en ontstekingsziekten, zeldzame ziekten, plasma-afgeleide therapieën, oncologie, neurowetenschappen en vaccins. In zijn vestiging in Lessines (Henegouwen) telt de onderneming meer dan 1.200 medewerkers die zich toeleggen op het tijdig aanleveren van hoogwaardige producten aan meer dan 250.000 patiënten per jaar in 80 landen en regio’s. Om patiënten wereldwijd beter van dienst te kunnen zijn, opende Takeda in Lessines één centraal logistiek gebouw voor zijn bevoorradingsactiviteiten.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.