Vier miljoen euro voor dubbele distributiecapaciteit
UPS opent nieuw distributiecentrum in Lummen
UPS heeft in Lummen officieel zijn nieuwe distributiecentrum ingehuldigd. Het centrum vormt onderdeel van de investeringsstrategie die het bedrijf de komende vijf jaar doorvoert. UPS wil de doeltreffendheid van zijn netwerk voor wegtransport in Europa verbeteren. Het nieuwe dc moet vooral de oostelijke en zuidelijke delen van België bedienen. In Lummen beschikt UPS nu over een werkzone van ongeveer 6.000m², goed om per uur 5.000 pakketten te verwerken.
UPS kon alvast op heel wat bekende gezichten rekenen bij de officiële opening van het nieuwe distributiecentrum. Carl Sturgeon, president UPS West-Europa, Fernando Falcon, country manager Belux en Fabrice Theberge, operations manager UPS Belux, begroetten onder meer de Lummense burgemeester Luc Wouters, de voorzitter van het Vlaams Parlement Jan Peumans en Matthew Lussenhop, chargé d’affaires van de Amerikaanse ambassade in Brussel.
De gasten kregen een overzicht van de activiteiten van UPS voorgeschoteld: mondiale speler in koerierdiensten uit Atlanta, specialist in transportservices en logistieke, financiële en e-commercediensten. UPS is uitgegroeid tot een van de grootste spelers in de markt, met wereldwijd 435.000 medewerkers en een omzet van 65,9 miljard dollar. In de markt van de koerierdiensten heeft UPS een aandeel van 22 procent. In België is UPS actief sinds 1985. Het bedrijf telt in ons land 1.200 medewerkers, verspreid over zeven locaties, waaronder de Europese hoofdzetel in Brussel. UPS heeft in België een vloot van 150 leveringsvoertuigen en er zijn 900 locaties waar klanten pakketten kunnen ophalen en afgeven.
De markt verandert
Met de opening van het nieuwe distributiecentrum in Lummen speelt UPS in op de veranderingen in de markt van koerierdiensten. De sector blijft groeien. De toename van e-commerce speelt daarin een belangrijke rol. Klanten doen almaar vaker aankopen via het internet (zie extra). Daardoor stijgt de behoefte aan koeriersdiensten, in het bijzonder de internationale levering van pakketten. “De verwachting is dat e-commerce in 2020 goed zal zijn voor zes procent van het Europese bruto binnenlands product”, stelt Carl Sturgeon. “Dat is bijna een verdubbeling ten opzicht van wat e-commerce vandaag voorstelt.”
Organische groei
In 2013 bracht UPS een overnamebod uit op TNT Express. De Europese Commissie besliste de overname te blokkeren (zie extra). Het Amerikaanse stelde zijn strategie bij en werkte een programma uit om in Europa organische groei te realiseren. Het gaat om een investeringsstrategie van vijf jaar. UPS investeert twee miljard dollar in de uitbreiding van zijn Europese infrastructuur en transportnetwerk.
UPS trok onder meer 160 miljoen dollar uit voor de bouw van een grootschalig distributiecentrum in Londen. Het gaat om het belangrijkste distributiecentrum van UPS buiten de Verenigde Staten en het is cruciaal voor de wereldwijde uitbreiding van het distributienetwerk. Ook de investering van 4 miljoen in het nieuwe distributiecentrum in Lummen maakt deel uit van UPS’ nieuwe Europese strategie. “De investering in Lummen toont het vertrouwen van UPS in België als een belangrijke exporteconomie”, aldus Sturgeon.
Vorig jaar realiseerde UPS een omzetstijging van 8,2 procent. “We zagen vorig jaar een sterke toename van het exportvolume in België”, zegt country manager Fernando Falcon. “We noteerden een stijging met twintig procent ten opzicht van 2016.” Ter vergelijking: in Europa bedroeg de toename veertien procent. De groei van e-commerce blijft bovendien aanhouden, vooral in het internationale luik. “Het internationale netwerk van UPS speelt hierbij in ons voordeel”, stelt Fernando Falcon. “Samen met het feit dat wij de hele keten zelf beheren, van afhalen tot bezorgen. Dat maakt track and trace doorheen die hele keten mogelijk.” De komende jaren verwacht UPS nog verder te groeien in Europa, met name omdat e-commerce hier nog volop in ontwikkeling is.
Strategische keuze
Met het nieuwe distributiecentrum in Lummen wil UPS zijn slagkracht in Europa vergroten. De investering heeft als doel extra capaciteit te creëren en het distributienetwerk sneller te maken. “Win je in onze business één uur, dan is dat een belangrijk competitief voordeel”, zegt Carl Sturgeon. “Slaag je erin 24 uur te winnen, dan gaat het om een echte game changer.” De keuze van UPS voor Lummen is uiteraard niet toevallig. Vanuit de provincie Limburg heeft het bedrijf het voordeel dat het nu het oosten en een deel van het zuiden van België vlotter kan bedienen.
“Onze strategische logistieke ligging heeft zonder twijfel een belangrijke rol gespeeld bij de keuze van UPS voor Lummen”, zegt burgemeester Luc Wouters. De logistieke sector kent Lummen in de eerste plaats als de plek waar de snelwegen E313 en E314 elkaar kruisen: twee belangrijke verkeersaders in ons land. Daarnaast is de korte afstand tot Keulen voor UPS van belang. Daar bevindt zich het Europese luchtvrachtdistributiecentrum van het bedrijf.
11.000 pakketten per uur
Dankzij de combinatie van het bestaande distributiecentrum in Diegem en het nieuwe complex in Lummen verdubbelt UPS zijn distributiecapaciteit in België. De vestiging in Diegem heeft intussen de maximale verwerkingscapaciteit van 6.000 pakketten per uur bereikt. In Lummen beschikt UPS over een werkzone van ongeveer 6.000m². Er staan vijf conveyors die samen 5.000 pakketten per uur aankunnen. Het distributiecentrum beschikt over 23 laad- en loskades en een parkeerterrein voor 80 leveringsvoertuigen.
UPS handelde in Lummen de eerste pakketten af in september vorig jaar. Tijdens het laatste kwartaal van 2017 voerde UPS de capaciteit geleidelijk op. Begin 2018 was het distributiecentrum al ongeveer acht uur per dag operationeel. In de toekomst zal UPS de capaciteit verder verhogen door het aantal verwerkingsuren uit te breiden.
UPS creëert in Lummen bovendien 160 nieuwe banen, zowel in vaste dienst als in onderaanneming. In de toekomst moet dat aantal nog verder toenemen. “UPS is een interessant bedrijf omdat het mensen tewerkstelt met heel verscheiden profielen”, zegt Jan Peumans. “Het is dan ook niet meer dan logisch dat de Vlaams overheid omgevingsvoorwaarden creëert om projecten in de logistiek te faciliteren.”
De maatregelen van de Vlaamse en provinciale Limburgse overheid zijn volgens de voorzitter van het Vlaams parlement behoorlijk talrijk. “Zo neemt het distributiecentrum van UPS in Lummen een prominente plaats in binnen het Strategisch Actieplan voor Limburg in het Kwadraat (SALK). Dat plan ondersteunt smart logistics met een budget van 2,5 miljoen euro.”
Extra
E-commerce: booming business
In 2016 nam de Europese omzet van e-commerce met 15% toe tot 530 miljard euro. Dat schrijft het European E-commerce Report 2017. Twee derde van de jongeren in de leeftijdscategorie van 16 tot 24 jaar doen aankopen via het internet. Dat is dubbel zoveel als de consumenten in de leeftijdscategorie van 55 tot 74 jaar. Uit hetzelfde onderzoek blijkt dat de drie belangrijkste problemen die klanten ondervinden met aankopen via het internet de leveringssnelheid, technische fouten en schade aan de geleverde goederen zijn.
Bikkelharde strijd
De markt van de koerierdiensten is volop in beweging. De strijd om marktaandeel vindt plaats op het scherp van de snee. Dat was ook de Europese commissaris voor mededinging Joaquin Almunia niet ontgaan. Vijf jaar geleden ontvouwde UPS plannen om het Nederlandse TNT Express over te nemen. De Europese Commissie gaf geen toestemming voor dat plan, uit vrees voor hogere prijzen en een gebrek aan concurrentie. Ironisch genoeg kreeg FedEx – een van de andere grote concurrenten – twee jaar later wel de toestemming om TNT Express in te lijven.
Het gezamenlijke marktaandeel van FedEx en TNT steeg zo naar 24 procent, net iets hoger dan dat van UPS. DHL blijft echter marktleider met een marktaandeel van 41 procent. UPS ging in beroep tegen het besluit van Europa. Het bedrijf won de zaak vorig jaar op grond van een procedurefout. Op basis van het vonnis heeft UPS het recht om een schadeclaim in te dienen. Het bedrijf gaf alvast aan dat het aanstuurt op een meer duidelijke wetgeving.